Subscribe Twitter Twitter

Παρέμβαση - Τίτλοι Αναρτήσεων

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Grexit. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Grexit. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

Με τη “σπέκουλα του Grexit” κάποιοι κερδίζουν τεράστια ποσά, γράφει η αυστριακή εφημερίδα “Ντι Πρέσε”

Με τη “σπέκουλα του Grexit” κάποιοι κερδίζουν τεράστια ποσά, γράφει η αυστριακή εφημερίδα “Ντι Πρέσε”
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας (Δ) συνομιλεί με τον αναπληρωτής υπουργό Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Ευκλείδη Τσακαλώτο (Α) κατά τη διάρκεια της πτήσης με C-130, για τη Ρήγα της Λετονίας, την Πέμπτη 21 Μαΐου 2015. Στη Ρίγα θα βρίσκεται σήμερα και αύριο ο Αλέξης Τσίπρας, προκειμένου να συμμετάσχει στις εργασίες της Συνόδου Κορυφής της Ανατολικής Εταιρικής Σχέσης. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/Andrea Bonetti


«Μια έξοδος της Ελλάδας από την Ευρωζώνη, εάν υπάρξει, θα κοστίσει σε πάρα πολλούς ανθρώπους πάρα πολλά χρήματα, σε μερικούς όμως έχει ήδη αποφέρει πολλά κέρδη», γράφει εισαγωγικά σε σημερινό άρθρο της με τίτλο «Πώς κανείς κερδίζει ένα σωρό χρήματα με το Grexit» η αυστριακή συντηρητική εφημερίδα “Ντι Πρέσε”.
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει τη σχετικά μικρή καναδική εταιρεία παραγωγής χαρτιού “Fortress Paper”, η οποία, με αρκετά μικρό καθημερινό τζίρο, είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Τορόντο, όπου τις προηγούμενες ημέρες η αξία της μετοχής της -εδώ και πολύ καιρό λειτουργούσας με παθητικό – εταιρείας, άρχισε να εκτινάσσεται στα ύψη, χωρίς αρχικά κάποιον εμφανή λόγο.
Όπως προστίθεται στο άρθρο, μέσα σε λίγες ημέρες το κέρδος της μετοχής ανήλθε στο 90% και αυτό σίγουρα δεν οφειλόταν στη δημοσιοποίηση εκείνες τις ημέρες του ισολογισμού του πρώτου τετραμήνου, που εμφάνιζε τις αναμενόμενες απώλειες, αλλά ο λόγος βρισκόταν στη διάδοση φημών, την περασμένη εβδομάδα, μέσα από οικονομικά “μπλογκ” που επηρεάζουν.
Οι φήμες έλεγαν ότι η Ελλάδα ετοιμάζει ήδη ενεργά το Grexit και έχει παραγγείλει, στην εταιρεία “Fortress Paper” – η οποία είναι μία από τις λίγες στον κόσμο που παράγουν χαρτί εκτύπωσης χαρτονομισμάτων -, τεράστιες ποσότητες χαρτιού για το αποκαλούμενο “Geuro” (το ελληνικό ευρώ), μια “εμπιστευτική πληροφορία” με τεράστιο κέρδος για τη μετοχή.
Σύμφωνα με την “Ντι Πρέσε”, ήδη το 2011-2012, στην κορύφωση της κρίσης του ευρώ, είχε διαδοθεί ακριβώς η ίδια φήμη για την ίδια εταιρεία χαρτιού και τότε η αξία της μετοχής της είχε εκτιναχθεί στα 62 δολάρια Καναδά, για να πέσει κατόπιν στα δύο δολάρια, και μερικοί, που είχαν αργήσει να αντιδράσουν, να χάσουν σχεδόν όλα τους τα χρήματα, ή άλλοι πάλι, να έχουν κέρδος σε χιλιάδες επί τοις εκατό.
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το ίδιο “τρικ” λειτούργησε εκ νέου, μόλις τρία χρόνια αργότερα, έστω και αν όχι στις ίδιες διαστάσεις που είχε την πρώτη φορά, γράφει η εφημερίδα, για να σημειώσει καταλήγοντας ότι το Grexit δεν φαίνεται να είναι και τόσο κοντά, κι αυτό το πιστεύουν τουλάχιστον οι μέτοχοι της καναδικής εταιρείας, που είδαν την τιμή της μετοχής να κατρακυλά την Τρίτη, και να διαπιστώσουν ότι τελικά δεν ήταν και πολύ καλή ιδέα να επενδύσουν στις χρηματιστηριακές φήμες (σσ. και άρα στο Grexit).
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Δ. ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥΔΗΣ, http://mignatiou.com/
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Τρίτη 5 Μαΐου 2015

Το Grexit είναι το καλύτερο τέλος σε έναν κακό γάμο

Η αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ Ελλάδας και δανειστών έχει πληγεί ανεπανόρθωτα και η καλύτερη λύση είναι να ακολουθήσει ο καθένας το δρόμο του. Το διαζύγιο θα είναι επώδυνο βραχυπρόθεσμα, αλλά μακροπρόθεσμα θα ωφελήσει και τους δύο.
Rachman: Το Grexit είναι το καλύτερο τέλος σε έναν κακό γάμο
Η σχέση ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την υπόλοιπη ευρωζώνη θυμίζει όλο και περισσότερο έναν κακό γάμο. Οι δύο πλευρές δεν θέλουν να βλέπουν η μία την άλλη. Η αμοιβαία εμπιστοσύνη έχει διαρραγεί. Οι προσπάθειες για να τα βρουν συνεχίζονται, αλλά δεν φαίνονται αποτελέσματα.
Σε έναν πραγματικό γάμο η συνηθισμένη λύση σε αυτό το δίλημμα είναι γνωστή: διαζύγιο. Σε ένα διαζύγιο και οι δύο πλευρές έχουν οικονομικές απώλειες. Ωστόσο επιλέγουν να πάρουν το δρόμο τους, γιατί είναι προετοιμασμένες να πληρώσουν ένα βαρύ τίμημα ώστε να βγουν από μια κακή σχέση. Η ευρωζώνη και η Ελλάδα έχουν φτάσει πλέον σε αυτό το σημείο. Η σχέση τους έχει διαλυθεί. Είναι ώρα και οι δύο πλευρές να κάνουν μια νέα αρχή.
Όσοι φοβούνται τις επιπτώσεις από την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ, ένα Grexit, θα επισημάνουν πως η μεταφορά του γάμου μπορεί να είναι επικίνδυνα παραπλανητική. Για τη διάλυση της ένωσης μεταξύ δύο ανθρώπων υπάρχουν καθιερωμένες διαδικασίες. Δεν ισχύει το ίδιο και για τη διάλυση μιας νομισματικής ένωσης. Σε πρόσφατο άρθρο της η συνάδελφος Gillian Tett παρουσίασε πολύ πειστικά τα ρίσκα που ενέχονται, τονίζοντας τον κίνδυνο πιθανό Grexit να οδηγήσει σε παγκόσμια οικονομική κρίση, σαν και αυτή που πυροδότησε το 2008 η Lehman Brothers, εξαιτίας των απρόβλεπτων νομικών και οικονομικών κινδύνων.
Ωστόσο, οι Γερμανοί διαπραγματευτές και ορισμένα μέλη της ελληνικής κυβέρνησης δίνουν την εντύπωση πως θεωρούν ότι οι κίνδυνοι από ένα Grexit είναι διαχειρίσιμοι. Αν το πιστεύουν αυτό, πρέπει να πάρουν μια βαθιά ανάσα και να το τολμήσουν. Στο σημείο αυτό, μπορεί να είναι καλύτερο και για τις δύο πλευρές.
Για την Ελλάδα, η έξοδος από το ευρώ θα ανοίξει νέες οικονομικές και πολιτικές δυνατότητες. Θα της επιτρέψει να χρεοκοπήσει σε ένα μέρος του γιγαντιαίου της χρέους (ή να προχωρήσει σε νέα αναδιάρθρωση, αν θέλει να το θέσει κανείς με πιο ευγενικό τρόπο). Θα της δώσει επίσης τη δυνατότητα να υποτιμήσει το νόμισμά της και να ξεφύγει από το σύστημα σταθερής συναλλαγματικής ισοτιμίας που καταβαράθρωσε την ανταγωνιστικότητά της.
Φυσικά, θα υπάρξουν βραχυπρόθεσμα και πολύ επώδυνες επιπτώσεις. Η εμπειρία χωρών όπως η Αργεντινήδείχνει ότι θα επικρατήσει τραπεζικός πανικός και θα επιβληθούν για κάποιο διάστημα κεφαλαιακοί περιορισμοί. Οι τιμές βασικών εισαγόμενων αγαθών, όπως το φαγητό και η ενέργεια, θα αυξηθούν. Οι εξελίξεις αυτές μπορεί να οδηγήσουν ακόμα περισσότερους πολίτες στα ακραία κόμματα.
Μακροπρόθεσμα ωστόσο, η έξοδος από το ευρώ μπορεί να έχει πολιτικά οφέλη για την Ελλάδα. Είναι ξεκάθαρο πως πολλοί Έλληνες νιώθουν εξευτελισμένοι από την ευρωζώνη. Η αποχώρηση μπορεί να αποτελέσει μια ψυχολογική απελευθέρωση που θα επιτρέψει στη χώρα να νιώσει ξανά πως είναι σε θέση να παίρνει η ίδια αποφάσεις, όσο δύσκολες και αν είναι οι συνθήκες.
Αυτό το νέο αίσθημα ευθύνης μπορεί με τη σειρά του να βοηθήσει στο να διορθωθούν ορισμένα από τα ελαττώματα του ελληνικού κράτους που τόσο έχουν εκνευρίσει την υπόλοιπη ευρωζώνη. Ειδικότερα, την έλλειψη εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πολίτες και την κυβέρνηση, που καλλιέργησε τη διαφθορά και τηφοροδιαφυγή.
Ορισμένοι ιστορικοί αποδίδουν τη στάση αυτή στο γεγονός ότι οι Έλληνες έζησαν για αιώνες κάτω από την εξουσία των Οθωμανών, γεγονός που απομάκρυνε την κυβέρνηση από τους πολίτες. Είναι πιθανό πως η Ε.Ε. επανέφερε με κάποιον τρόπο το αίσθημα πως οι κανόνες αποφασίζονται από τους ξένους, σε μια μακρινή πρωτεύουσα, άρα μπορούν να σπάσουν. Μια Ελλάδα που θα έχει ανακτήσει ένα μέρος της εθνικής της κυριαρχίας θα μπορεί να κάνει μια νέα αρχή προς ένα πιο υγιές πολιτικό σύστημα.
Οι επιπτώσεις από πιθανό Grexit μπορεί να είναι ευνοϊκές και για την υπόλοιπη ευρωζώνη. Τα διαδοχικά προγράμματα διάσωσης για την Ελλάδα έχουν δημιουργήσει κυνισμό και θυμό σε όλη την ευρωζώνη και θρέφουν την άνοδο των ευρωσκεπτικιστικών κομμάτων. Ένα Grexit θα ανασυστήσει την ιδέα ότι οι κανονισμοί στην ευρωζώνη έχουν όντως κάποια ισχύ. Μπορεί επίσης να ενθαρρύνει χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία να προχωρήσουν με κάποιες από τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που δεν κατάφερε να κάνει η Ελλάδα.
Από την άλλη πλευρά, κάποιοι από αυτούς που αντιτίθενται στο Grexit το κάνουν επειδή φοβούνται ενδεχόμενη επιτυχία του περισσότερο από την αποτυχία του. Φοβούνται ότι αν η Ελλάδα τα βγάλει πέρα μόνη της, τότε και άλλοι μπορεί να μπουν στον πειρασμό να ακολουθήσουν – συγκεκριμένα η Ιταλία, όπου τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης αντιτίθενται τώρα στο κοινό νόμισμα. Αυτή όμως η αντίρρηση έχει νόημα μόνο αν κάποιος έχει μια θεολογική πίστη στο ενιαίο νόμισμα ως αυτοσκοπό.
Στην πραγματικότητα το ευρώ θα έπρεπε να θεωρείται ένα μέσο για μεγαλύτερους στόχους – μία οικονομικά πιο εύρωστη και πιο ειρηνική Ευρώπη. Στην περίπτωση όμως της Ελλάδας το ευρώ απέτυχε να δημιουργήσει πλούτο – για να το πούμε μαλακά, για μια χώρα που έχει χάσει 25% του ΑΕΠ της από το 2008.

Το ευρώ έχει επίσης αποτύχει στον ευρύτερο πολιτικό στόχο που προοριζόταν να υπηρετήσει – αυτόν της προώθησης της ευρωπαϊκής ενότητας. Αντιθέτως, χώρες οι οποίες είχαν συνηθίσει να τα πηγαίνουν καλά μεταξύ τους, όπως η Ελλάδα και η Γερμανία, τώρα σιχαίνονται η μία την άλλη. Τα παλιά στερεότυπα των αυταρχικών Γερμανών και των τεμπέληδων νοτιοευρωπαίων κάνουν πλέον θραύση και δηλητηριάζουν την πολιτική στην Ευρώπη.

Το να μπαλώσουμε λοιπόν το γάμο μεταξύ Ελλάδας και ευρωζώνης για μερικούς ακόμα μήνες δεν πρόκειται να φτιάξει αυτά τα προβλήματα. Ωστόσο, αν η Ελλάδα μπορέσει να δείξει ότι υπάρχει ένας βιώσιμος δρόμος εκτός ευρώ, θα καταφέρει να δημιουργήσει ένα μοντέλο για τη διάλυση μιας λανθασμένα σχεδιασμένης νομισματικής ένωσης ή τουλάχιστον για τη συρρίκνωσή της σε ένα πιο διαχειρίσιμο μέγεθος. Αυτό θα αποτελέσει ένα προηγούμενο που η Ε.Ε. θα έπρεπε να καλωσορίζει, όχι να φοβάται.

Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015

Είναι λύση ένα τρίτο μνημόνιο; (Must read!)


 
Καθηγητής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών στο University of California, Irvine

TSIPRAS VAROUFAKIS







«[Το πρώτο μνημόνιο] έγινε για να προστατευθούν οι γερμανικές τράπεζες και κυρίως οι γαλλικές τράπεζες από τη διαγραφή των δανείων.» Karl Otto Pöhl (πρώην πρόεδρος της Bundesbank, της Γερμανικής Κεντρικής Τράπεζας) Spiegel, 05/18/2010
Οι πιέσεις που δέχεται η χώρα απο τους «θεσμούς» είναι το λογικό αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολούθησαν οι τρεις προηγούμενες κυβερνήσεις. Το τι ακολούθησε και το πρώτο και το δεύτερο μνημόνιο ήταν άκρως προβλέψιμα και προβλέφθηκαν από πολλούς που ομως λιγο ακούσθηκαν στην Ελλάδα. Πέρα απο την τεράστια ύφεση που είναι συγκρίσιμη με τις χειρότερες οικονομικές επιδόσεις της δεκαετίας του 1930, το δεύτερο μνημόνιο έδεσε την χώρα χειροπόδαρα. Το δημόσιο χρέος που διέπετο από το Ελληνικό δίκαιο μετατράπηκε σε χρέος υπό το Αγγλικό δίκαιο, με σχεδόν κατά το 80 τοις εκατό να έχει μετατραπεί σε χρέος προς επίσημους θεσμικούς παράγοντες (προς χώρες της ευρωζώνης, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ), κάτι που έκανε το χρέος, αν και μη βιώσιμο, ακόμη πιο δύσκολο ν'αθετηθεί απο πριν.
Από τους υποστηρικτές της προηγούμενης κυβέρνησης μέχρι το Ποτάμι καθώς και από μερικούς υποστηρικτές της σημερινής κυβέρνησης ακούγονται φωνές για μια καινούργια - και μάλλον τελευταία και τελειωτική - κωλοτούμπα που θα φερει την δόση της πρέζας των 7,2 δις και μάλλον ένα νέο μνημόνιο «διάσωσης».
Πού θα οδηγήσει τη Ελλάδα ένα νέο μνημόνιο; Η ελάφρυνση και βιωσιμότητα του χρέους είναι απίθανο να εξασφαλιστούν λόγω των αμείλικτων πολιτικών συγκυριών στην Ευρώπη σε συνδυασμό με τον αυτοεγκλωβισμό που έφερε το δεύτερο μνημόνιο. Επομένως το μέλλον θα περιλαμβάνει εξωπραγματικές απαιτήσεις να κρατάει η χώρα τις «δεσμεύσεις» της για συνεχιζόμενες περικοπές μισθών και συντάξεων, απολύσεις, αυξήσεις φόρων, ιδιωτικοποιήσεις και όλων των ειδών «μεταρρυθμίσεων» ανεξάρτητα από το αν χειροτερεύουν την οικονομική και κοινωνική κατάσταση της χώρας. Η ανεργία όχι μόνο δεν θα πέσει κάτω από το βάρος της βίαιης συνεχιζόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά θα αυξηθεί. Ποιός νέος που μπορεί να φύγει στο εξωτερικό θα μείνει στη χώρα γιά να βοηθήσει στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους; Ακόμη και οι πιό σκληροί αποικιοκράτες δεν θα μπορούσαν να ζητήσουν κάτι παρόμοιο, γιατί θα είναι πραγματικός «θάνατος» για τη χώρα.
Αντίθετα προς την πιο διαδεμόνη αντίληψη, τα δύο μνημόνια δεν έγιναν για την διάσωση της Ελλάδας. Το πρώτο μνημόνιο, όπως είχε ομολογήσει ο πρώην πρόεδρος της Γερμανικής Κεντρικής Τράπεζας Karl Otto Pöhl (και όχι κάποιος «λαικιστής»), έγινε γιά να σωθούν οι Γαλλικές και Γερμανικές τράπεζες. Το δεύτερο μνημόνιο έγινε γιά να καλυφθούν οι αναπόφευκτες τρύπες του πρώτου και να μεταφερθεί το κόστος οριστικά στις πλάτες των φορολογουμένων της Ευρωζώνης αλλά με το μέγιστο βάρος να πέφτει στους Έλληνες. Αυτά βέβαια δεν συζητήθηκαν ούτε συζητούνται ευρέως δημόσια. Οι Ελληνικές κυβερνήσεις εσωτερίκευσαν και αναπαρήγαγαν την εκ Βορρά προερχόμενη κριτική των «τεμπέληδων» και «διεφθαρμένων» Ελλήνων ως των μόνων υπεύθυνων της κρίσης χρέους και ίσως με κρυφή χαρά συναίνεσαν και ακολούθησαν τις υποδείξεις των «εταίρων,» ελπίζοντας πως οι περιβόητες «μεταρυθμίσεις» θα έφερναν την πολυπόθητη «ανάπτυξη».
Οι «λογικοί», οι «σοβαροί», οι «νοικοκυραίοι», οι μετρημένοι, αυτοί που ακόμη πιστεύουν πως οι Ευρωπαίοι θέλουν το «καλό μας» έκαναν, δυστυχώς, ενα τεράστιο και τραγικό λάθος. Πόσα ακόμα πειράματα είναι διατεθειμένοι να κάνουν με την ίδια καταστροφική συνταγή; Είναι καιρός ν'αρχίσουν να το παραδέχονται και ή να κάνουν στην μπάντα ή να δουλέψουν γιά κάτι καλύτερο έξω απο την προστασία και τον ζουρλομανδύα του ευρώ.
Πώς μπορεί κανείς να επιμένει να παίρνει μέρος σε μια νομισματική ένωση της οποίας η Κεντρική Τράπεζα εκβιάζει ανά τακτά διαστήματα την καταστροφή του Τραπεζικού σου συστήματος? Αυτό δεν είναι μόνο θέμα εθνικής περηφάνειας και αξιοπρέπειας, ακόμη πιό σημαντικά είναι θέμα οικονομικής επιβίωσης.
Συνήθως το μεγαλύτερο όφελος από το εθνικό νόμισμα είναι η δυνατότητα απόκτησης ανταγωνιστικότητας μέσω υποτίμησης. Στις σημερινές συνθήκες όμως, λόγω της σημαντικής υποχώρησης των μισθών (την λεγόμενη εσωτερική υποτίμηση) και της ακραίας έλλειψης ρευστότητας, το πιό σημαντικό όφελος από το εθνικό νόμισμα θα έρθει από την επαναφορά της ρευστότητας. Η Ελληνική οικονομία σήμερα είναι μιά μηχανή που έχει μείνει σχεδόν χωρίς το λάδι που έρχεται από την ρευστότητα του χρήματος. Η ασφυξία της οικονομίας δεν μπορεί πλέον ν'αποφευχθεί ακόμη και αν η ΕΚΤ αγόραζε ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου (που δεν θα το έκανε χωρίς τις καταστροφικές συνταγές του μνημονίου). Υπό συνθήκες βαθειάς ύφεσης και τεράστιας ανεργίας, είναι γνωστό πως η ρευστότητα που θα φέρει το νέο νόμισμα θα απορροφηθεί περισσότερο από την αύξηση της παραγωγής και την υποχώρηση της ανεργίας και λιγότερο από την αύξηση των τιμών.
Για παράδειγμα, ένας άνεργος που θα πάρει κάποιο επίδομα η βρεί δουλειά από το «τύπωμα» της νέας δραχμής θα δαπανήσει το εισόδημα του στα απαραίτητα. Οι ντομάτες που θ'αγοράσει δεν θα είναι Βελγίου η Ολλανδίας αλλά εγχώριες και θα βοηθήσουν τον Έλληνα αγρότη. Το ενοίκιο που θ'αρχίσει να ξαναπληρώνει θα πάει στον σπιτονοικοκύρη που μπορεί ο ίδιος να χρωστάει στην τράπεζα η στο δημόσιο. Με αυτόν και πολλούς παρόμοιους τρόπους η εγχώρια παραγωγή θα τονωθεί με ελάχιστη υποτίμηση, κάτι που δεν θα μπορεί να γίνει γιά χρόνια αν η Ελλάδα μείνει στο ευρώ.
Αν η χώρα είχε βγει απο την ευρωζώνη το 2011 η το 2012 όπως είχε προταθεί στις τότε κυβερνήσεις, δεν υπάρχει περίπτωση να είχαμε τα επίπεδα ανεργίας και φτώχειας που φτάσαμε. Μετά το πολύ από ένα χρόνο δύσκολης προσαρμογής θα είχε επανέλθει στην ανάπτυξη και στον σημαντικό περιορισμό της ανεργίας.
Τώρα η προσαρμογή θα είναι δυσκολότερη, αλλά η σύγκριση πρέπει να είναι με το τι μας περιμένει αν η χώρα περάσει στην κηδεμονία ενός τρίτου μνημονίου. Έξι μήνες με ένα χρόνο θα είναι πολύ δύσκολα αλλά η κυβέρνηση θα μπορεί πλέον να πάρει μέτρα γιά την υπεράσπιση των ασθενέστερων. Πόσο δύσκολη θα είναι η προσαρμογή θα εξαρτηθεί εν μέρει απο την τεχνική προπαρασκευή που θα έχει γίνει.
Εκτός της τεχνικής προπαρασκευής το δεύτερο και μακροπρόθεσμα πιο σημαντικό θέμα είναι η διαπραγμάτευση για την ελάφρυνση του χρέους. Η έξοδος από την ευρωζώνη αφαιρεί την δυνατότητα των άμεσων εκβιασμών της χώρας εκ μέρους της ΕΚΤ. Αυτή η έλλειψη άμεσων εκβιασμών καθώς και η επικείμενη στάση πληρωμών θα βάλουν την Ελλάδα σε πιό πλεονεκτική διαπραγματευτική θέση. Η μετατροπή του επίσημου χρέους απο ευρώ σε νέες δραχμές, η περαιτέρω μείωση του χρέους και η εισαγωγή ρήτρας ανάπτυξης θα είναι πλέον εφικτές θέσεις.
Οι διαπραγματεύσεις δεν θα είναι καθόλου εύκολες και θα χρειασθεί εθνική και κοινωνική συσπείρωση. Είναι σημαντικό οι απανταχού υποστηρικτές των Ελληνικών θέσεων να επαναφέρουν στην διεθνή δημοσιότητα αυτό που παροδικά κατάφερε η κυβέρνηση τις πρώτες μέρες που ήρθε στην εξουσία, δηλαδή την διατυμπάνιση της καταστροφής που έχουν φέρει οι μνημονιακές πολιτικές στην οικονομία και κοινωνία της χώρας. Πάντως, το πιο σημαντικό απ'όλα είναι να καταλάβουμε πως κανείς δεν ενδιαφέρεται και δεν θα φέρει λύσεις περισσότερο από εμάς. Γίνεται εμφανές σε όλο και περισσότερο κόσμο πως οι λεγόμενοι «εταίροι», στο βαθμό που δεν επηρεάζει τα συμφέροντα τους, δεν είχαν και δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για το τι συνέβη η θα συμβεί στον Ελληνικό λαό. Είναι λοιπόν επιτέλους καιρός και οι Έλληνες να πάρουν την τύχη στα χέρια τους και να μη δεχτούν ένα ακόμη καταστροφικότερο από τα προηγούμενα τρίτο μνημόνιο.
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015

FT: «Τεράστια η γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας - Ακόμη κι αν είναι ακριβό το τίμημα, αξίζει να πληρωθεί στην Αθήνα»

Την μεγάλη γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας, αναλύουν οι Financial Times στο τελευταίο τους άρθρο. Οι αναλυτές τονίζουν ότι η χώρα είναι παράγων σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή και γι' αυτό οι Ευρωπαίοι δεν πρέπει να κάνουν λάθος και οι πολιτικοί δεν πρέπει να τυφλωθούν.
Αναλυτικά το άρθρο των FT:

Οταν οι Ευρωπαίοι ηγέτες αναφέρονται στην Ελλάδα, μιλούν την διάλεκτο των οικονομικών, ανεξάρτητα από την μητρική τους γλώσσα. Είμαι οικονομικός αναλυτής και την γνωρίζω καλά αυτή τη διάλεκτο. Πιστεύω όμως ότι οι πολιτικοί της ηπείρου έχουν διαλέξει λάθος κοινή γλώσσα. Η γεωπολιτική, πολύ περισσότερο από την οικονομία, είναι το κύριο ζήτημα. Το κόστος του σφάλματος θα είναι μη μετρήσιμο.

Να θυμηθούμε ότι μέχρι πολύ πρόσφατα, το 2013, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι συζητούσαν για συμφωνία εμπορικής ενοποίησης με την Ουκρανία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι διπλωμάτες γνώριζαν τις γεωπολιτικές παραμέτρους αυτής της προσπάθειας. Πράγματι, η συμμετοχή της Ουκρανίας στην Ε.Ε. είχε τεθεί από πολλούς ως μακροπρόθεσμος στόχος. Αλλά οι Βρυξέλλες, απορροφημένες με τις τεχνικές λεπτομέρειες μιας συμφωνίας για το άνοιγμα των αγορών, ίσως απέσπασαν το βλέμμα από την στρατηγική κατάσταση.
Ακόμη κι αν είναι υψηλό το τίμημα για την ασφαλή διατήρηση των Αθηνών εντός της ευρωπαϊκής πολιτικής τάξης και ασφάλειας, αξίζει να πληρωθεί
Διπλωματία
Οι ρωσικές αντιδράσεις στην Ουκρανία πάντα ήταν δύσκολο να προβλεφθούν. Αλλά το πρίσμα της οικονομίας ήταν λάθος επιλογή και οδήγησε τους διπλωμάτες σε λάθος διαδρομή. Αυτό είναι ένα σφάλμα που η Ευρώπη δεν αντέχει να επαναλάβει στην Ελλάδα.

Οι υπουργοί Οικονομικών συζητούν τις απαιτήσεις της Αθήνας για ένα δάνειο που θα συντηρήσει την χώρα μέχρι τον Ιούνιο, δίνοντας χρόνο για διαπραγμάτευση μιας μόνιμης λύσης στα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδας. Τα ποσά που εμπλέκονται είναι μεγάλα, και οι ελληνικές απαιτήσεις εγείρουν ερωτηματικά για το νομισματικό και μακροοικονομικό πλαίσιο όλης της οικονομίας της ευρωζώνης.
Δεν πρέπει να ληφθούν βιαστικές αποφάσεις. Αυτά τα θέματα όμως, όσο σημαντικά κι είναι, δεν πρέπει να τυφλώνουν τους πολιτικούς όσον αφορά την τεράστια γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας.
Πρόκειται για μια χώρα που ενώνει τον βορρά με τον νότο, και την ανατολή με την δύση, όπως καμία άλλη. Αποτελεί το νότιο άκρο του ΝΑΤΟ και η σχέση που απολαμβάνει με Ρωσία, Ιράν, Κίνα και άλλους είναι μοναδική εντός της συμμαχίας. Ακόμη κι αν είναι υψηλό το τίμημα για την ασφαλή διατήρηση των Αθηνών εντός της ευρωπαϊκής πολιτικής τάξης και ασφάλειας, αξίζει να πληρωθεί.
Η Ελλάδα είναι υπεύθυνη για την εξασφάλιση ενός μεγάλου και ασταθούς τμήματος των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε. Κι αυτός ο ρόλος θα γίνει ακόμη σημαντικότερος, με τις συγκρούσεις που μαίνονται στην βόρειο Αφρική και την Μέση Ανατολή.
Το ΝΑΤΟ

Η στρατηγική σημασία της χώρας ως πυλώνα της Ευρώπης έχει αυξηθεί κι ας έχει συρρικνωθεί η οικονομία της κατά το ένα τέταρτο. Είναι μια από τις λίγες χώρες της ευρωζώνης που ανταποκρίνονται στις δεσμεύσεις τους προς το ΝΑΤΟ για τις στρατιωτικές δαπάνες (και γι' αυτό το λόγο, συμπτωματικά, είναι από τους σημαντικότερους πελάτες των γερμανικών και γαλλικών κατασκευαστών όπλων).
Οι πολιτικοί της υπόλοιπης Ευρώπης είναι κατανοητό να ανησυχούν που θα υποχρεωθούν οι φορολογούμενοι πολίτες τους να πληρώσουν για τις παλαιές δημοσιονομικές ατασθαλίες της Ελλάδας. Αλλά πρέπει να θυμούνται επίσης ότι η χώρα δεν αμείβεται επαρκώς για την πολύτιμη συμβολή της στην κοινή άμυνα της Ευρώπης.
Οι εξελίξεις στην Ουκρανία θα ταρακουνήσουν εκείνους τους Ευρωπαίους που κάποτε θεωρούσαν δεδομένο ότι οι μεταπολεμικές εδαφικές τακτοποιήσεις θα γίνουν σεβαστές από όλους τους γείτονες. Στην παρατεταμένη, όπως φαίνεται, αντιπαράθεση της δύσης με την Ρωσία, τα γεωστρατηγικά δεδομένα που κατέχει η Ελλάδα είναι αναντικατάστατα.
Γεωπολιτική υποταγή

Ωστόσο οι Ευρωπαίοι ηγέτες επιμένουν να μιλούν για την οικονομική θέση της Ελλάδας λες και έχουν εξασφαλίσει την πλήρη γεωπολιτική υποταγή της. Τα γεγονότα μπορεί να τους επιβεβαιώσουν. Αλλά είναι επικίνδυνο στοίχημα. Θα είναι τραγωδία να βάλουν αυτό το στοίχημα στην τύχη, επειδή θα κάνουν στενόμυαλη ανάλυση της κατάστασης.
Αν το παιχνίδι επιβολής που εκτυλίσσεται ανάμεσα στην Αθήνα και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, καταλήξει στην έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη, το κόστος θα είναι πολύ μεγαλύτερο από μερικά απλήρωτα δάνεια και οικονομική πίεση.
Ο διοικητής της ΕΚΤ Mario Draghi, έχει πει ότι θα κάνει τα πάντα για να σώσει το ευρώ. Οι Ευρωπαίοι πολιτικοί θα πρέπει να κάνουν πολύ περισσότερα για να κρατήσουν την Ελλάδα στο ευρώ και να διασφαλίσουν την ευρωπαϊκή πολιτική τάξη.
http://www.imerisia.gr/ Μετάφραση από Euro2day
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Καρχηδόνιος ειρήνη ή ρήξη οι επιλογές για τον Τσίπρα

Την άρνηση της Γερμανίας να παραχωρήσει ένα έντιμο συμβιβασμού στην Ελλάδα στο θέμα της λιτότητας σχολιάζει η Βρετανική εφημερίδα Guardian στην ηλεκτρονική της έκδοση.
Επισημαίνει πως υπάρχει μια φράση που χαρακτηρίζει αυτή την κατάσταση: «Καρχηδόνιος ειρήνη». Μια φράση που χρονολογείται στον καιρό την νίκης των Ρωμαίων επί της Καρχηδόνας μετά από μακροχρόνιους και σκληρούς πολέμους. Η Ρώμη παρά το γεγονός ότι είχε νικήσει ολοκληρωτικά αρνήθηκε στους Καρχηδόνιους μια έντιμη παράδοση και προτίμησε να κατακάψει την Καρχηδόνα και να πουλήσει σκλάβους όσους Καρχηδόνιους δεν έσφαξε.
Η «Καρχηδόνιος ειρήνη» είναι αυτό που προσφέρεται στον Αλέξη Τσίπρα σύμφωνα με την Guardian
Την Πέμπτη ο Έλληνας πρωθυπουργός κατέστησε σαφές, σύμφωνα με το άρθρο, ότι ήταν διατεθειμένος να υψώσει λευκή σημαία. Αποδέχτηκε ότι θα μπορούσε να αποδεχθεί τους περισσότερους όρους που του ζητούσαν οι εταίροι αλλά θα έπρεπε να υπάρξουν και κάποιοι συμβιβασμοί προκειμένου να χρυσώσει το χάπι
Άμεσα ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών κ Σόιμπλε άμεσα απέρριψε την άποψη Τσίπρα. Αυτό που ζητούσε η Ελλάδα δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτό.
Εκτός αν οι Γερμανοί μπλοφάρουν, τονίζει η Guardian, και δεν υπάρχει τίποτα που να δείχνει κάτι τέτοιο, αφήνει την Ελλάδα με μια διπλή επιλογή. Μια απεχθής παράδοση ή έκρηξη
Η απεχθής παράδοση σημαίνει πως ο Αλέξης Τσίπρας θα πρέπει να εξηγήσει στον Ελληνικό λαό γιατί εγκατέλειψε την πολιτική βάση της οποίας κέρδισε τις εκλογές ένα μήνα πριν.
Η «Έκρηξη» εμπεριέχει έλεγχο κεφαλαίων, νέες εκλογές με το διακύβευμα «Ποιός κυβερνά την Ελλάδα» και πιθανή έξοδο από το ευρώ
Σε κάθε περίπτωση ο Έλληνας πρωθυπουργός κατέχει και το ηθικό και το διανοητικό πλεονέκτημα στην συζήτηση της Παρασκευής
Η Ελλάδα αιτήθηκε εξάμηνη παράταση. Δεν υπάρχει τίποτα που να δείχνει ότι η δανειακή σύμβαση δεν θα περιέχει όρους. Η τρόικα που ήταν «ανάθεμα» έως τώρα θα συνεχίσει να παρακολουθεί την Ελληνική οικονομία.
Η Ελληνική κυβέρνηση έχει ταπεινά αιτήματα. Θέλει να διαπραγματευτεί μια νέα αναπτυξιακή συμφωνία για τα έτη 2015 – 2019. Ζητά ανακούφιση του χρέους με τους όρους που συμφωνήθηκαν τον Νοέμβριο του 2012 και την δυνατότητα να λάβει μέτρα που θα αντιμετωπίσουν την ανθρωπιστική κρίση που προκάλεσε η κατά 25% πτώση της οικονομίας της χώρας τα τελευταία 5 χρόνια .
Κανένας από αυτούς τους όρους δεν είναι παράλογος, τονίζει η Guardian. Αντιθέτως είναι πολύ λογικοί
Για κάθε ευρώ που εξοικονομούσε η Ελληνική κυβέρνηση μέσω περικοπής δαπανών και αύξησης φορολογίας η οικονομία μειωνόταν κατά 1,20 ευρώ.
Η λιτότητα είχε σαν αποτέλεσμα το χρέος να αυξηθεί σε σχέση με το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) και όχι να μειωθεί.
Η απάντηση της Γερμανίας ήταν απλή: «Επιμονής στο υπάρχουν πρόγραμμα ότι και αν ζητούν οι ψηφοφόροι»
Ο Έλληνας πρωθυπουργός έχει δύο αδυναμίες. Πρώτον η Ελλάδα υποφέρει από φυγή κεφαλαίων και εξαρτάται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για επείγουσα στήριξη. Η ΕΚΤ αύξησε την βοήθεια αλλά όχι τόσο όσο ζήτησε η Ελλάδα και αυτή η υποστήριξη θα μπορούσε να διακοπεί ανά πάσα στιγμή.
Δεύτερον και ίσως πιο σημαντικό για την Guardian, η Ελλάδα απέτυχε να χρησιμοποιήσει το ίσως πιο ισχυρό της όπλο. Την εγκατάλειψη του ευρώ. Αυτό θα ήταν το πιο μεγάλο φόβητρο. Θα μπορούσε η ευρωζώνη να ρισκάρει με το χάος δεδομένης της εύθραυστης κατάστασης των οικονομιών σε αυτή;
Όχι!. Θα μπορούσε η Άγκελα Μέρκελ να μείνει στην ιστορία σαν την καγκελάριο που πήγε πίσω την Ευρωπαϊκή ενοποίηση κατά 50 χρόνια; Και πάλι «Όχι» τονίζει η Guardian
Έτσι λοιπόν ο Αλέξης Τσίπρας θα πρέπει να το σκεφτεί. Θα έπρεπε να απορρίψει τους όρους που του προσφέρονται και να πει πως είναι απαράδεκτοι για τον Ελληνικό λαό.
Πολιτικά αυτό δεν μοιάζει να είναι μεγάλο ρίσκο.
Αν αποδεχτεί την «Καρχηδόνιο Ειρήνη» θα έχει τελειώσει πολιτικά, καταλήγει το άρθρο της Guardian.

Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

BBC: Η Γερμανία θα πληρώσει το πιο βαρύ κόστος για το Grexit


«Η εμπιστοσύνη ότι το ευρώ θα αντέξει για πάντα υπονομεύεται»
BBC: Η Γερμανία θα πληρώσει το πιο βαρύ κόστος για το Grexit

Το κόστος που θα είχε η ελληνική έξοδος από το ευρώ για την οικονομία της Γερμανίας αναλύει ο Ρόμπερτ Πέστον στο BBC.

«Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι η ίδια η δημόσια φύση της διαφωνίας μεταξύ της Γερμανίας και της Ελλάδας, σχετικά με τους όρους της τελευταίας προσπάθειας της Ελλάδας να αποφύγει την οικονομική κατάρρευση, είναι καλή για την υπόληψη της ευρωζώνης.

Στο ότι τουλάχιστον τα κολοσσιαία ποσά των χρημάτων των φορολογουμένων δεν δίνονται μέσω σκοτεινών συμφωνιών σε κρυφές κυβερνητικές αίθουσες.

Τούτου λεχθέντος, η εμπιστοσύνη ότι το ευρώ θα αντέξει για πάντα υπονομεύεται από την εμφανή έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ της Γερμανίας και της Ελλάδας», τονίζει.

«Το θέμα είναι ότι η Ελλάδα κατάπιε την υπερηφάνεια της και τελικά εγκατέλειψε την επιμονή ότι πρέπει να της δοθεί ένα νέο δάνειο-γέφυρα. Αλλά κατηγορήθηκε αμέσως από το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών για ανεντιμότητα - ότι απλώς προσποιείται ότι θα τηρήσει τους όρους ζητώντας παράταση για το υφιστάμενο πακέτο των 127 δισ. ευρώ (που λήγει). Ιδού το διάσημο ευρωπαϊκό κοινοτικό πνεύμα.

Υπάρχει ένα παράδοξο στον οικονομικό πουριτανισμό της Γερμανίας: αυτή η θεολογική εμμονή ότι όλα τα χρέη θα πρέπει να αποπληρωθούν με βάση τους αρχικά καθορισμένους όρους θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ πιο ακριβή για την ίδια.

Εάν η Ελλάδα επρόκειτο να εγκαταλείψει το ευρώ, οι απώλειες της Γερμανίας θα ήταν μεγαλύτερες από ό,τι οποιασδήποτε άλλης χώρας, επειδή είναι ο μεγαλύτερος έμμεσος πιστωτής της Ελλάδας μέσω των δανείων διάσωσης και της στήριξης από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Και θα υπήρχε ένα δεύτερο μεγάλο κόστος. Εάν φύγει η Ελλάδα, η ευρωζώνη θα πρέπει να επιδείξει μεγαλύτερη οικονομική αλληλεγγύη μεταξύ των πλούσιων ευρωπαϊκών οικονομιών του Βορρά και του χρεωμένου Νότου», προσθέτει ο Πέστον.

«Αυτό θα ήταν αναγκαίο για να πειστουν οι επενδυτές και οι επιχειρήσεις να μην αποσύρουν κεφάλαια ζωτικής σημασίας από αυτές τις οικονομίες που θα θεωρήσουν πιο πιθανό να ακολουθήσουν την Ελλάδα στην έξοδο από την ευρωζώνη.

Και φυσικά, ως μακράν η μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης, η Γερμανία θα πρέπει να έχει την μεγαλύτερη συμβολή σε κάθε ταμείο διάσωσης, και να αυξήσει την δύναμη πυρός της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας», καταλήγει ο Πέστον.

Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Κρούγκμαν: Η Γερμανία θέλει Grexit και ευνοεί τη Χρυσή Αυγή


Την άποψη ότι η Γερμανία προσπαθεί να εξαναγκάσει την Ελλάδα να βγει από το ευρώ, επειδή δεν συμφωνεί να παραδοθεί πλήρως στο υπάρχον πρόγραμμα λιτότητας, διατυπώνει ο νομπελίστας οικονομολόγος Πολ Κρούγκμαν, αναλύοντας τη γερμανική στάση απέναντι στο ελληνικό αίτημα παράτασης της δανειακής συμφωνίας. Όπως λέει ο διακεκριμένος οικονομολόγος και αναλυτής, πρόκειται για μία πολιτική που οι επιπτώσεις της ευνοούν την άνοδο της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα.
Το νέο άρθρο του Πολ Κρούγκμαν όπως δημοσιεύεται στους New York Times:
Η Γερμανία λέει «όχι» στο ελληνικό αίτημα παράτασης. Για να είμαστε δίκαιοι, νομίζω ότι οι αναφορές στα μέσα ενημέρωσης που κάνουν λόγο για στροφή και συνθηκολόγηση της Ελλάδας είναι λανθασμένες.
Βλέπω αυτό το απόσπασμα του ελληνικού αιτήματος που λέει:
«Να συμφωνήσουμε σε αμοιβαία αποδεκτούς οικονομικούς και διοικητικούς όρους η ολοκλήρωση των οποίων, με τη συνεργασία των θεσμών, θα σταθεροποιήσει την δημοσιονομική θέση της Ελλάδας, θα φέρει τα κατάλληλα πρωτογενή πλεονάσματα, θα εγγυηθεί την βιωσιμότητα του χρέους και θα βοηθήσει στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2015, για τους οποίους θα ληφθεί υπόψη η παρούσα οικονομική κατάσταση»
Μου φαίνεται πως η Ελλάδα είναι αρκετά προσεκτική στο να μην συμφωνήσει με τους αρχικούς δημοσιονομικούς στόχους. Το ότι θα πετύχει τα «κατάλληλα πρωτογενή πλεονάσματα» σημαίνει πως σχεδόν σίγουρα αυτά θα είναι μικρότερα από το 4,5% του ΑΕΠ.
Συνεπώς αν η γερμανική διαφωνία έγκειται στο γεγονός ότι η Ελλάδα δεν συμφωνεί να παραδοθεί πλήρως στο υπάρχον πρόγραμμα λιτότητας αυτό είναι σωστό. Αντιθέτως, η Ελλάδα φαίνεται να αναζητεί να κερδίσει λίγο χρόνο για να χτίσει μια οικονομική στρατηγική (θυμηθείτε ότι πρόκειται για μια καινούργια κυβέρνηση χωρίς βοήθεια από τεχνοκράτες) και να διαπραγματευτεί τους όρους αργότερα.
Η Γερμανία, από την άλλη πλευρά, προσπαθεί να αναγκάσει τον ΣΥΡΙΖΑ να εγκαταλείψει εντελώς τις προεκλογικές του υποσχέσεις τώρα, σήμερα αν είναι δυνατόν.
Πιστεύουν αλήθεια οι Γερμανοί ότι αυτό είναι δυνατόν να γίνει; Υποπτεύομαι πως όχι. Όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ, πρόκειται για μια προσπάθεια να αναγκάσουν  την Ελλάδα να βγει από το ευρώ τώρα. Η πολιτική της Γερμανίας είναι αναμφίβολα υπέρ του Grexit. Οι επιπτώσεις της επίσης την καθιστούν, μια πολιτική υπέρ της Χρυσής Αυγής.
Ο ρόλος της ΕΚΤ είναι κρίσιμης σημασίας και όπως λέει ο Πίτερ Ντόιλ: Εάν οι συνομιλίες μεταξύ Ευρωζώνης και Ελλάδας αποτύχουν, η ΕΚΤ θα πρέπει να συνεχίσει απρόσκοπτα να στηρίζει την Ελλάδα μέσω του ELA. Eπίσης θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τώρα τη στάση της, όσο δηλαδή συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για το πρόγραμμα.
Είναι η κρίσιμη ώρα.
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Πέμπτη 8 Ιανουαρίου 2015

Τέσσερις αποδείξεις ότι GRexit σημαίνει EuroBreak

Σύμφωνα με μία άποψη που κατακλύζει το τελευταίο διάστημα τα γερμανικά, διεθνή και ελληνικά ΜΜΕ η Ευρωζώνη είναι έτοιμη να αντέξει μία έξοδο της Ελλάδας απ’ το ευρώ. Ισχύει κάτι τέτοιο ή μήπως υπάρχουν αποδείξεις για το αντίθετο;
Σύμφωνα με μία άποψη που κατακλύζει το τελευταίο διάστημα τα γερμανικά, διεθνή και ελληνικά ΜΜΕ η Ευρωζώνη είναι έτοιμη να αντέξει μία έξοδο της Ελλάδας απ’ το ευρώ καθώς είναι σήμερα πιο προστατευμένη απ’ ότι πριν μερικά χρόνια από τις αγορές.
Τα επιχειρήματα που παρατίθενται για την υποστήριξη αυτής της άποψης είναι ότι α) το ελληνικό χρέος δε βρίσκεται, πια, στα χέρια του ιδιωτικού ευρωπαϊκού τομέα αλλά του επίσημου, β) ότι έχουν δημιουργηθεί ειδικοί μηχανισμοί ευρωπαϊκοί μηχανισμοί αποτροπής μίας κρίσης πτώχευσης, γ) πως οι ευρωπαϊκές τράπεζες έχουν προλάβει να αναδιαρθρώσουν και να εξυγιάνουν τα χαρτοφυλάκια τους και δ) ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είναι έτοιμη να αγοράσει ομόλογα ευρωπαϊκών κρατών, ενώ ως απόδειξη της ισχύς αυτής της άποψης, προτάσσεται το ότι αγορές δεν ξεπούλησαν τα ομόλογα των κρατών που στο πρόσφατο παρελθόν βρέθηκαν υπό αμφισβήτηση και άρα η ευρωζώνη είναι  ασφαλής.
Πράγματι, δεδομένων των παραπάνω επιχειρημάτων οι αγορές δείχνουν πως θεωρούν τα ομόλογα κρατών όπως η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Ιρλανδί α, ασφαλή και δεν έχουν στραφεί εναντίον τους ξεπουλώντας τα. Έχουν στρέψει το μένος τους, ωστόσο, σε αυτό που θεωρούν ότι, όντως, απειλείται, δηλαδή το ευρωπαϊκό νόμισμα.
Έτσι, όσο οι πολιτικοί επιμένουν πως το ρίσκο μίας σύγκρουσης δίχως αύριο της Ελλάδας με την Ευρώπη αυξάνεται οι αγορές μπορεί να μην ξεπουλούν τα ευρωπαϊκά ομόλογα αλλά ξεπουλούν αντ’ αυτών το ευρώ.
Σε αντίθεση με την προβαλλόμενη, παραπάνω άποψη, λοιπόν  ότι οι αγορές αδιαφορούν για το ενδεχόμενο μίας εξόδου της Ελλάδας απ’ την ευρωζώνη, στην πραγματικότητα έχουν συνδέσει τη μοίρα του ίδιου του ευρώ με την παραμονή ή μη της Ελλάδας σε αυτό.
Και ιδού τέσσερεις  αποδείξεις προς τούτο.
Απόδειξη 1η :
Η πορεία του επιτοκίου των ελληνικών ομολόγων είναι ακριβώς αντίθετη αυτής του ευρώ (εικόνα 1 πάνω μέρος)  δηλαδή όσο ξεπουλιούνται τα ελληνικά ομόλογα αυξάνοντας το επιτόκιο τους και συνάμα  το ρίσκο πτώχευσης και εξόδου της Ελλάδας απ’ την ευρωζώνη σε περίπτωση αδυναμίας εύρεσης κοινού τόπου με την ΕΕ, τόσο ξεπουλιέται και το ευρώ.
Η αρνητική συσχέτιση της κίνησης των επιτοκίων των ελληνικών ομολόγων με το ευρώ στις τελευταίες εκατό ημέρες έφτασε στο -0,828 (εικόνα 1, μεσαίο τμήμα) κάτι που με απλά λόγια σημαίνει ότι στο 82,8% των περιπτώσεων τα ελληνικά επιτόκια και το ευρώ κινούνται αντίθετα και αλληλοεξαρτώμενα.
Παράλληλα  η αντίστοιχη συσχέτιση των δέκα ημερών φανερώνει πως η δυναμική αυτή έχει αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες ακόμη περισσότερο, φτάνοντας στο 87,1% και πλησιάζοντας στην απόλυτη ταύτιση της πορείας του επιτοκίου των ελληνικών ομολόγων και αυτής του ευρώ, δηλαδή στην άρρηκτη σύνδεση της μοίρας του ευρώ με της παραμονή της Ελλάδας σε αυτό.
 
Απόδειξη 2
Όταν αναφερόμαστε στις «αγορές συναλλάγματος» δεν εννοούμε απαραίτητα τους επενδυτές ή τους κερδοσκόπους αλλά χιλιάδες εταιρίες σε όλο τον κόσμο που πουλούν και εμπορεύονται προϊόντα σε ευρώ αλλά και τράπεζες και κράτη τα οποία για διάφορους λόγους χρειάζονται τα κυριότερα νομίσματα όπως το ευρώ και το δολάριο. Δεδομένου ότι το ευρώ είναι το δεύτερο σημαντικότερο αποθεματικό νόμισμα στον κόσμο μετά το δολάριο, δεκάδες τρισεκατομμύρια πλούτου είναι αποθηκευμένα σε αυτό, εξαιτίας της πεποίθησης ότι είναι ένα σταθερό και αξιόπιστο νόμισμα και της προσδοκίας ότι θα παραμείνει τέτοιο.
Αν αυτή η αξιοπιστία πληγεί τότε οι «αγορές» προσπαθούν να προστατευθούν. Έτσι, είτε πρόκειται για ένα κράτος, είτε για μία τράπεζα, για ένα συνταξιοδοτικό ταμείο, μία ασφαλιστική εταιρία, ή μία εμπορική εταιρία, όλοι βιάζονται να πουλήσουν ευρώ και να αγοράσουν άλλα νομίσματα, με αποτέλεσμα να οδηγούν την τιμή του σε μεγάλη πτώση. Στο παιχνίδι εισέρχονται επενδυτές και κερδοσκόποι απ’ όλον τον κόσμο και μία τεράστια πίεση ασκείται ξαφνικά και εντεινόμενα στο ευρωπαϊκό νόμισμα, λειτουργώντας ως αυτοεπαληθευόμενη προφητεία για την κατάρρευση του.
Πράγματι, ο αριθμός των συμβολαίων που ποντάρουν στην πτώση του ευρώ  έχουν ξεπεράσει σε αριθμό αυτά  ποντάρουν στην άνοδο του κατά 150 και πλέον χιλιάδες, πλησιάζοντας το ιστορικό ρεκόρ του 2012, όταν ο φόβος για έξοδο της Ελλάδας απ’ το ευρώ είχε φτάσει στο ζενίθ (εικόνα 2).  Με άλλα λόγια, οι αγορές ποντάρουν τα ρέστα τους ότι το ευρώ θα βουλιάξει πολύ χαμηλότερα απ’ τα τρέχοντα επίπεδα.
 
Απόδειξη 3η
Όλα τα παραπάνω συντελούν σε μία ελεύθερη πτώση του ευρώ (εικόνα 3) η οποία το έχει σπρώξει, ήδη, σε χαμηλό 9 ετών έναντι του δολαρίου, πριν ακόμη διεξαχθούν οι ελληνικές εκλογές, πριν το ενδεχόμενο για σχηματισμό μίας κυβέρνησης που θα συγκρουστεί αμείλικτα με την Τρόικα επαληθευτεί, πριν τεθεί ρεαλιστικά το θέμα της πτώχευσης της Ελλάδας και φυσικά πριν τεθεί ουσιαστικά και πρακτικά το ζήτημα μίας εξόδου της Ελλάδας απ’ το ευρώ (εικόνα 3).
Οι αγορές δεν περιμένουν τους πολιτικούς να αποφασίσουν αν το ευρώ αντέχει ή όχι ένα GRexit αλλά προστατεύονται και φυσικά κερδοσκοπούν στην πιθανότητα αυτού να συμβεί, ξεπουλώντας, ήδη, το ευρωπαϊκό νόμισμα. Αν, αυτός ο φόβος γίνει γεγονός η πίεση στο ευρώ θα πολλαπλασιαστεί επί χίλια και το GRexit θα οδηγήσει σε EuroBreak (ονομασία που προσδίδω στη διάσπαση αλλά και κατάρρευση του ευρώ).
Στην περίπτωση ενός GRexit, η αξιοπιστία στο ευρωπαϊκό νόμισμα θα έχει χαθεί, η νομισματική ιστορία θα έχει αλλάξει και τρισεκατομμύρια θα έχουν διαρρεύσει εκτός ευρωζώνης στην προσπάθεια των «αγορών» να προστατευτούν αλλά και να εκμεταλλευτούν ένα οικονομικό ιστορικό γεγονός. Το ευρώ, αν αντέξει ως νόμισμα, θα χρειαστεί δεκαετίες για να αποκαταστήσει τη χαμένη του αξιοπιστία ενώ οι αγορές πάντα θα αναρωτιούνται αν και πότε θα υπάρξει έξοδος και από άλλο κράτος.
Σε ένα GRexit τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια θα καταγράψουν συντριπτικές απώλειες και η οικονομία της ευρωζώνης θα επηρεαστεί δραματικά.
Όμως η κατάρρευση του ευρώ δε θα έχει τρομακτικές συνέπειες μόνο για την ευρωζώνη αλλά και για ολόκληρο τον κόσμο. Και έτσι φτάνουμε στην απόδειξη νούμερο 4.


 
Απόδειξη 4
Όταν το ευρώ πέφτει συμβάλλει στην άνοδο του δολαρίου και αυτό με τη σειρά του προκαλεί την πτώση των νομισμάτων των αναδυόμενων κρατών. Όταν η πτώση του ευρώ είναι ελεύθερη οι παραπάνω συσχετισμοί γίνονται εξαιρετικά έντονοι.  Τις τελευταίες εκατό ημέρες το ευρώ και τα νομίσματα των αναδυόμενων κρατών καταρρέουν  ταυτόχρονα ενώ  το δολάριο απογειώνεται (εικόνα 4).
Καθώς μετά την κρίση του 2008 τα αναδυόμενα κράτη αναγκάστηκαν να δανειστούν περί τα 5,7 τρις δολάρια, η αύξηση της τιμής του αμερικανικού νομίσματος κάνει ολοένα και ακριβότερη την εξυπηρέτηση του χρέους τους και τα απειλεί με οικονομικές κρίσεις ή και κρίσεις πτώχευσης.
 Ένα ευρώ σε ελεύθερη πτώση και ένα εξαιρετικά ανοδικό δολάριο απειλεί και τη Ρωσία, αλλά και τις ΗΠΑ για διαφορετικούς σε κάθε περίπτωση λόγους. Στην περίπτωση της Ρωσίας η κατάρρευση του ευρώ συμβάλλει στην άνοδο του δολαρίου, την πτώση του πετρελαίου και την κατάρρευση του ρουβλιού.
Στις ΗΠΑ, οι αντίστοιχοι συσχετισμοί κάνουν ακριβά τα αμερικανικά προϊόντα πριν ακόμη καν ξεκινήσει ο κύκλος αύξησης επιτοκίων από την αμερικανική κεντρική τράπεζα (FED), που αναμένεται από τον Απρίλιο και μετά. Ένα υπερβολικά ανατιμημένο δολάριο θα απειλήσει την εύθραυστη ανάρρωση της αμερικανικής οικονομίας και θα εμποδίσει την αύξηση των επιτοκίων σε μία φάση όπου η  FED δε θα μπορεί να παρέμβει και πάλι καθώς έχει μόλις ολοκληρώσει το μέγα- πρόγραμμα νομισματικής χαλάρωσης και τύπωσης χρήματος το οποίο ξεκίνησε από το 2008.
Φαίνεται πως όταν οι πολιτικοί, εντός και εκτός Ελλάδας, μιλούν για το ευρώ ξεχνούν πως αυτό είναι το δεύτερο σημαντικότερο νόμισμα διεθνώς και έτσι οι διακυμάνσεις του επηρεάζουν καταλυτικά ολόκληρο τον κόσμο. Μία κρίση του ευρώ δεν είναι ένα ευρωπαϊκό αλλά ένα διεθνές πρόβλημα. Και έτσι φτάνουμε στο τελικό μας συμπέρασμα.
 
Γιατί η Ελλάδα δε θα φύγει ποτέ απ ΄το ευρώ  όσο αυτό υπάρχει
Το οικοδόμημα της ευρωζώνης έχει χτιστεί στην υπόσχεση των πολιτικών πως το ευρώ είναι αμετάκλητο. Στην προσδοκία και μόνο πως αυτή η υπόσχεση θα αθετηθεί το ευρώ καταρρέει. Αν η προσδοκία επαληθευτεί το ευρώ θα είναι ένα αποτυχημένο νόμισμα το οποίο οι αγορές θα τιμωρήσουν σε βαθμό που σήμερα μπορούμε μόνο να φανταστούμε, με τις συνέπειες ενός τέτοιου ιστορικού γεγονότος να είναι θεαματικές για ολόκληρο τον κόσμο.
Έτσι, παρά τα μεγάλα λόγια, τις απειλές και τις μπλόφες που γίνονται και θα γίνουν μέσα στα πλαίσια του σκληρού ευρωπαϊκού πολιτικού πόκερ του οποίου όλοι είμαστε παρατηρητές, το τίμημα ενός GRexit είναι αδύνατο να γίνει ανεκτό απ΄την Ευρώπη και τον κόσμο. Γι’ αυτό και η πιθανότητα ενός GRexit είναι τόσο μεγάλη όσο και η πιθανότητα ενός EuroBreak.
Θεωρητικά δεν είναι μηδέν αλλά πρακτικά δεν πρόκειται να συμβεί. 
* Ο Πάνος Παναγιώτου είναι τεχνικός αναλυτής χρηματιστηριακών αγορών, εκδότης τουwww.analitis.gr , διευθυντής της Ελληνικής Κοινότητας Τεχνικών Αναλυτών στην Αγγλία (www.ekta.gr)  και διευθυντής εκπαίδευσης και έρευνας της Enalos LTD στο Λονδίνο. Είναι δημιουργός λογισμικών αυτοματοποίησης της τεχνικής ανάλυσης (3F, ModiStock) και συγγραφέας χρηματιστηριακών και οικονομικών βιβλίων. Άρθρα και συνεντεύξεις του δημοσιεύονται για μιάμιση δεκαετία σε πληθώρα ΜΜΕ ενώ είναι συχνός καλεσμένος σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές.
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Recent Posts

free counters
single russian women contatore visite website counter
Lamia Blogs