Η Silvan Shalom, Υπουργός Ανάπτυξης του Ισραήλ, προώθησε το σχέδιο στους υπουργούς ενέργειας της ΕΕ, μαζί με την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία. Οι υπουργοί ενέργειας, οι οποίοι θα συναντηθούν την επόμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες, θα μπορούσαν να εγκρίνουν μνημόνιο κατανόησης για τη στήριξη του σχεδίου, το οποίο αντιμετωπίζεται παράλληλα από το Ισραήλ ως ένας τρόπος για την βελτίωση των σχέσεών του με την Ευρώπη.
«Είναι καλό γι’ αυτούς και καλό για εμάς. Θα έχουν μια αξιόπιστη πηγή και θα έχουμε καλές σχέσεις με αυτούς. Μπορούμε να παρέχουμε φυσικό αέριο και αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να το αποκτήσουν, και όπως πιστεύω στην καλύτερη τιμή» δήλωσε η Silvan Shalom σε συνέντευξή της στο Bloomberg την 1η Δεκεμβρίου.
Η Silvan Shalom εκτίμησε το κόστος του αγωγού στα 6 δις δολάρια (ορισμένοι αναλυτές το ανεβάζουν στα 10 δις), προσθέτοντας ότι είναι ουσιώδης η στήριξη του σχεδίου από την Ευρώπη, στο οποίο μετέχουν οι αμερικανικές εταιρείες Noble Energy και Netanya, όπως και η ισραηλινή Delek. «Εάν δεν χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν πρόκειται να υλοποιηθεί» δήλωσε η Ισραηλινή Υπουργός από την Ουάσιγκτον, την ώρα που η Ρωσία πρότεινε έναν αγωγό 45 δις δολαρίων που θα διασχίζει τη Μαύρη Θάλασσα.
Η εγγύτητα της πλούσιας σε κοιτάσματα φυσικού αερίου Ρωσίας στην Ευρώπη και οι αυξανόμενες προμήθειες από τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αν. Αφρική περιορίζουν τις πιθανότητες στήριξης του ισραηλινού σχεδίου από την ΕΕ, σύμφωνα με τον Edward Chow, ερευνητή στο Center for Strategic and International Studies της Ουάσιγκτον. Ο συγκεκριμένος αγωγός αποτελεί μακράν την πιο ακριβή επιλογή του Ισραήλ για τη μεταφορά του φυσικού αερίου, ανέφερε ο Edward Chow προσθέτοντας ότι πρόκειται για μεγάλη απόσταση σε μια έντονα ανταγωνιστική αγορά, ενώ έκανε μνεία σε άλλους υπάρχοντες αγωγούς. Θα ήταν φθηνότερη η λύση της μεταφοράς του φυσικού αερίου στην Αίγυπτο, η οποία διαθέτει τις εγκαταστάσεις για τη διαδικασία υγροποίησης και ναυτιλιακής μεταφοράς του, σημείωσε. Όπως τόνισε ωστόσο η Silvan Shalom, μολονότι έχει υπογραφεί φέτος προκαταρκτική συμφωνία μεταξύ της Noble, της Delek και της Αιγύπτου, η τελική έγκριση δεν έχει δοθεί από την κυβέρνηση του Καΐρου «και δεν είμαστε σίγουροι ότι θα δοθεί».
Οι κίνδυνοι που εμπεριέχει η όποια απόφαση είναι σημαντικοί, τόνισε η Silvan Shalom προσθέτοντας ότι «ότι οφείλω να αντιμετωπίζω το σχέδιο όχι μόνο από οικονομικής πλευράς αλλά και γεωστρατηγικής».
Η Αίγυπτος εξήγε φυσικό αέριο στο Ισραήλ έως το 2012 μέσω ενός αγωγού που διέσχιζε το Σινά, μέχρι που μια επίθεση μαχητών οδήγησε την Αίγυπτο στην ακύρωση του συμβολαίου. Η Silvan Shalom δήλωσε ότι προτεραιότητα για το Ισραήλ αποτελεί να διασφαλίσει ότι οι εξαγωγές φυσικού αερίου «θα πραγματοποιούνται χωρίς παρέμβαση ή παρεμβολή και ότι το αέριο θα πάει σε όσο πιο πολλές χώρες γίνεται».
Σε επιστολή τους προς τους υπουργούς ενέργειας της ΕΕ, το Ισραήλ, η Κύπρος, η Ελλάδα και η Ιταλία ζητούν τη στήριξή τους στον προτεινόμενο αγωγό από τα κοιτάσματα της Μεσογείου έως την Κύπρο, όπου το αέριο θα υγροποιείται και θα μεταφέρεται με τάνκερ. Θα μπορούσαν να συνδεθούν σε αυτόν και το φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ελλάδας και του Λιβάνου, δήλωσε η ισραηλινή Υπουργός. «Γιατί όχι;», είπε.
Η Silvan Shalom επιδιώκει να ληφθεί απόφαση το συντομότερο δυνατό, ώτσε να διαπιστωθεί η βιωσιμότητα της συγκεκριμένης επιλογής. «Έχουμε ορισμένες εναλλακτικές λύσεις. Η συγκεκριμένη είναι μία εξ αυτών και θα θέλαμε να διαπιστώσουμε εάν θα υλοποιηθεί ή όχι. Θέλουμε να το διαπιστώσουμε τώρα και όχι να τρέφουμε αυταπάτες ότι η επιλογή αυτή μπορεί να υλοποιηθεί και στο τέλος να μην υλοποιηθεί», τόνισε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.