Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για τον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ROSCO, της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού που έχει προκύψει από τις διαδικασίες διαχωρισμού του ΟΣΕ, και η «νύφη» συνεχίζει να προικίζεται εν αναμονή των προσφορών του Μαΐου.
Στο στρατόπεδο των μνηστήρων το μέχρι πρότινος φαβορί, δηλαδή οι Ρώσοι της RDZ, δείχνει επί του παρόντος να μένει πίσω, κάτι που διευκολύνει τη γαλλική Alstom και τη γερμανική Siemens, που φουλάρουν για τον... επόμενο σταθμό.
Οι Γάλλοι και οι Γερμανοί μόνο τυχαίοι δεν είναι στους ελληνικούς σιδηρόδρομους. Οι Γάλλοι έχουν αναλάβει πολλά συμβόλαια κατασκευής συρμών σε ελληνικά δίκτυα σταθερής τροχιάς και θέλουν να ενισχύσουν το προγεφύρωμά τους στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής στη νότια και ανατολική Ευρώπη.
Δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα αγόρασαν την αντίστοιχη (με τη ROSCO) εταιρεία στη Ρουμανία, ενώ στέλνοντας ένα «μήνυμα» προς το ΤΑΙΠΕΔ διατήρησαν τις θέσεις για τους 1.000 εργαζόμενους σε αυτήν. Κάτι που σημαίνει ότι στην ελληνική πλευρά δεν έχουν να «φοβούνται» παρατράγουδα σε περίπτωση επικράτησής τους στον διαγωνισμό. Οι Γάλλοι ενδιαφέρονται ενεργά για τους ελληνικούς σιδηρόδρομους, εάν κρίνουμε και από το αντίστοιχο φλερτ της SCNF με τον ΟΣΕ για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Για τους Γερμανούς της Siemens η ROSCO είναι η πρώτη επίσημη ελληνική επανεμφάνιση του πολυεθνικού ομίλου μετά τον πολυσυζητημένο εξωδικαστικό συμβιβασμό με το Ελληνικό Δημόσιο για το σκάνδαλο. Καθώς τα εμπόδια που υπήρχαν για τη συμμετοχή της σε διαγωνισμούς έχουν πλέον αρθεί, ο μεγάλος όμιλος επιδιώκει να ανακτήσει το χαμένο έδαφος στα ελληνικά πράγματα και από τη μητρική έχουν φτάσει στην ελληνική θυγατρική πιεστικά μηνύματα για επιστροφή στις επιτυχίες.
Και η ROSCO μπορεί να είναι η πρώτη απ’ αυτές που κατά τις εκτιμήσεις των Γερμανών θα συμβάλουν στην επιστροφή της Siemens Hellas σε νέες συμβάσεις και στις θετικές χρήσεις ύστερα από ζημιογόνες χρονιές. Παράλληλος στόχος των Γερμανών και το συμβόλαιο για τους 25 νέους συρμούς του τραμ, ύψους 66,2 εκατ. ευρώ. Μεγαλύτερο εμπόδιό τους η εκκρεμότητα με τις δικαστικές διενέξεις τις οποίες έχουν με τον OΣE για τις περιβόητες προγραμματικές συμβάσεις, για προμήθειες τροχαίου υλικού ύψους 423 εκατ. ευρώ.
Κωλυσιεργία
Τι συνέβη όμως με τους Ρώσους (RDZ) του Γιακούνιν, που μέχρι πρότινος έπαιζαν ως φαβορί; Η πραγματικότητα είναι ότι, παρά το έντονο ενδιαφέρον τους, οι Ρώσοι δεν έχουν επιθεωρήσει καν τα αμαξοστάσια της ROSCO. Και ο λόγος δεν είναι ότι δεν βρήκαν τον χρόνο, αλλά ότι δεν κατάφεραν ακόμη να εκδώσουν (ακόμη) τη βίζα που απαιτείται για τον σκοπό αυτόν. Για την ακρίβεια, οι βίζες των στελεχών της RDZ ακόμη εκκρεμούν στο προξενείο λόγω... κωλυσιεργίας.
Στο παρασκήνιο γίνεται λόγος για τις ενστάσεις της Κομισιόν στον τρόπο με τον οποίο η Μόσχα παίζει ταυτόχρονα τη ROSCO, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ (με το γνωστό «όλα ή τίποτα»), στις οποίες προστέθηκε και το «στοπ» από την πλευρά των ΗΠΑ σαν έμμεσα αντίποινα για τη ρωσική επέμβαση στην Κριμαία.
Ανεξάρτητα απ’ όλα αυτά, οι κυβερνητικοί μάλλον ανακουφίζονται βλέποντας ότι ο Γιώργος Περιστέρης της ΤΕΡΝΑ – που παίρνει το ένα έργο μετά το άλλο – μάλλον μένει πίσω σε αυτή τη διεκδίκηση, ώστε να μην έχουν προεκλογικές γκρίνιες.
«Ελκυστική» η ROSCO
Η τεχνική βάση του ΟΣΕ έχει αποσχιστεί από τον Οργανισμό και από τον Δεκαπενταύγουστο του 2013 λειτουργεί ανεξάρτητα, μάλλον με θετικά αποτελέσματα. Στο εννεάμηνο του 2013 έκλεισε με κύκλο εργασιών 21 εκατ. ευρώ και οριακή ζημιά λίγων χιλιάδων ευρώ. Τώρα η ROSCO επιδιώκει να ενισχύσει τα μεγέθη της για να μεγαλώσει και τους τζίρους εν όψει της ιδιωτικοποίησης συμπαρασύροντας ανοδικά και το τίμημα.
Μέσα στον μήνα λήγει η σύμβαση που έχει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στο υπουργείο Μεταφορών μιλούν για ανανέωση με καλύτερους όρους, ώστε η ROSCO να τιμολογεί πλέον με βάση τα δεδομένα της αγοράς. Πελάτης της ROSCO είναι το Δημόσιο, το οποίο σήμερα είναι ο ιδιοκτήτης των 4.500 μηχανών και βαγονιών του ΟΣΕ, ενώ έχει αναλάβει τη συντήρηση των μουσειακών συρμών.
Η επέκταση της σχέσης αυτής είναι πρακτικά και η προίκα του Δημοσίου στη ROSCO με ένα δεκαετές (5+5) συμβόλαιο για τη συντήρηση και τεχνική υποστήριξη των βαγονιών, που μπορεί να της αποφέρει ένα βέβαιο έσοδο της τάξης των 400 εκατ. ευρώ.
Σε αυτό μπορεί να προστεθεί και η συντήρηση του τροχαίου υλικού της ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικός), το οποίο είναι επίσης περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου. Για παράδειγμα το προσεχές διάστημα έρχεται η ώρα για την πρώτη βαριά συντήρηση των συρμών του μετρό πρώτης γενιάς, με κόστος που υπολογίζεται στα 20 εκατ. ευρώ.
Απώτερος στόχος οι σιδηροδρομικοί Οργανισμοί των Βαλκανίων, και ιδιαίτερα τα Σκόπια και η Σερβία. Με την εγγύτητα της Ελλάδας ως ενός «ασφαλούς συνεργείου» για τα βαλκανικά τρένα η ROSCO διατηρεί τη δυνατότητα παροχής ευρωπαϊκής πιστοποίησης, η οποία είναι απαραίτητη προκειμένου να ταξιδέψουν στα άλλα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.