"Χαμηλές πτήσεις" έκαναν μέχρι πρότινος τα υδροπλάνα τα οποία φαίνεται ότι προχωρούν σε δυναμική επανεμφάνιση στην ελληνική αγορά, με τα πρώτα δρομολόγια να προγραμματίζονται για την άνοιξη του 2014. Οι προσπάθειες του παρελθόντος μπορεί να έπεσαν στο κενό λόγω ελλείψεων στο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο περιλάμβανε υπερβολική γραφειοκρατία, η νέα προσπάθεια ωστόσο αναμένεται να έχει καλύτερη έκβαση.
Κι αυτό λόγω του νόμου 4146 που ψηφίστηκε τον περασμένο Απρίλιο και προβλέπει μεταξύ άλλων την επιτάχυνση στη διαδικασία αδειοδότησης και λειτουργίας των υδατοδρομίων, ενώ δίνει την δυνατότητα επαναδειοδότησης υδατοδρομίων που είχαν λειτουργήσει έως το 2008, σε νησιά κυρίως του Ιονίου.
Πού θα γίνουν υδατοδρόμια;
Αιτήσεις για την ίδρυση υδατοδρομίων έχουν γίνει από 11 νησιά. Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας έχει ζητήσει ήδη την αδειοδότηση τεσσάρων υδατοδρομίων τα οποία αφορούν την Κέρκυρα, τους Παξούς, την Ερείκουσα και τους Οθωνούς.
Επίσης, άδεια για υδατοδρόμιο έχουν ζητήσει ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών, ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου, ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ο οργανισμός Λιμένος Βόλου, το δημοτικό λιμενικό ταμείο Σκύρου, το δημοτικό λιμενικό ταμείο Ρεθύμνου και το δημοτικό λιμενικό ταμείο Ζακύνθου.
Ποιες εταιρείες προγραμματίζουν να «πετάξουν» και πότε;
Οι πρώτες πτήσεις έχουν προγραμματιστεί να γίνουν στα νησιά του Ιονίου, καθώς ήδη η εταιρεία "Ελληνικά Υδατοδρόμια" που συνεργάζεται με την αεροπορική εταιρεία "Κ2 Smart Jets" - δραστηριοποιείται προς το παρόν στις πτήσεις VIP - έχει αναλάβει την κατασκευή τεσσάρων υδατοδρομίων στην Κέρκυρα, στους Παξούς, στους Οθωνούς και στην Ερείκουσα για λογαριασμό του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας. Σημειώνεται ότι η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» είναι η εταιρεία που έχει αναλάβει να φέρει σε πέρας την διαδικασία αδειοδότησης των υδατοδρομίων και στα υπόλοιπα νησιά.
Οι πτήσεις αρχικώς θα πραγματοποιούνται με μισθωμένα υδροπλάνα τα οποία από το 2015 θα αρχίσουν να αντικαθίστανται σταδιακά από ιδιόκτητα της "K2 Smart Jets". Ηδη οι υπεύθυνοι της εταιρείας βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με την κατασκευαστική εταιρεία Viking Air στον Καναδά για την παραγγελία των πρώτων δύο ελληνικών υδροπλάνων τύπου Twin-Otter DHC-6-400, αξίας 12 εκατ. δολαρίων. Η συμφωνία θα περιλαμβάνει και δυνατότητα αγοράς άλλων τεσσάρων αεροσκαφών του ιδίου τύπου.
"Στόχος μας ήταν οι πρώτες πτήσεις να γίνουν στις αρχές του 2014, ωστόσο εκτιμήσαμε ότι η άνοιξη είναι επιχειρηματικά καλύτερη περίοδος για να δρομολογήσουμε τις πρώτες μας πτήσεις" εξήγησε στο "R" ο κ. Τάσος Γκόβας πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια». Πέραν του επιχειρησιακού σχεδιασμού, οι καθυστερήσεις στην διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου δεν βοήθησαν στην επίσπευση του χρόνου έναρξης των πτήσεων.
Πολύπλοκο θεσμικό πλαίσιο και καθυστερήσεις
Μόλις πριν από έναν μήνα εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που ορίζει τα τέλη προσθαλάσσωσης, παραμονής (ελλιμενισμού) και υπηρεσιών εξυπηρέτησης πτήσεων. Πρόκειται για λεπτομέρειες απαραίτητες προκειμένου να τεθούν σε λειτουργία τα υδατοδρόμια και παρά την παρέλευση μηνών, αυτές δεν είχαν οριστικοποιηθεί μέχρι πρότινος. Αποτέλεσμα της καθυστέρησης ήταν οι εταιρείες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον χώρο να μην γνωρίζουν το ακριβές πλαίσιο τιμολόγησης και κατά συνέπεια να αδυνατούν να εκπονήσουν πλήρη επιχειρησιακά σχέδια.
Στο μεταξύ, εκκρεμεί η έκδοση ακόμη δύο ΚΥΑ η μία εκ των οποίων μάλιστα είναι απαραίτητη για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Πρόκειται για την απόφαση που συστήνει την επιτροπή υδατροδρομίων η οποία πραγματοποιεί τις αυτοψίες στα υδατοδρόμια και εισηγείται υπέρ ή κατά της έκδοσης σχετικής άδειας. Η δεύτερη ΚΥΑ αφορά στον καθορισμό της διαδικασίας απόδοσης του 5% επί της τιμής του εισιτηρίου που κατευθύνεται υπερ του δημοσίου, όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος.
Πληροφορίες όμως αναφέρουν ότι και οι δύο αυτές Υπουργικές Αποφάσεις έχουν πάρει τον δρόμο προς το Εθνικό Τυπογραφείο, αναμένοντας να «πάρουν» ΦΕΚ τις επόμενες ημέρες.
Τι χρειάζεται για να είναι η επένδυση βιώσιμη;
Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι, κάθε υδροπλάνο προκειμένου να παράγει οικονομικά βιώσιμο έργο προϋποθέτει μια δραστηριότητα 1.500 ωρών σε ετήσια βάση, δηλαδή 35 ώρες πτήσης εβδομαδιαίως. Δεδομένης της σχετικά μικρής χωρητικότητας (19 επιβάτες ανά πτήση), τα δρομολόγια που θα επιλεγούν πρέπει να έχουν υψηλές μέσες πληρότητες (άνω του 70%) ανά πτήση, με ναύλους που θα προσεγγίζουν περισσότερο τα αεροπορικά τιμολόγια και όχι τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, εξηγούν στελέχη της αγοράς. Ωστόσο αποτελεί ένα προϊόν το οποίο θα πρέπει να είναι και εμπορικά ανταγωνιστικό προκειμένου να προσελκύσει επιβάτες.
Το κόστος για την δημιουργία των υποδομών και την αδειοδότηση υδατοδρομίου κυμαίνεται μεταξύ 80.000 και 100.000 ευρώ. Ενα καινούριο υδροπλάνο πωλείται έναντι 5 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ ένα μεταχειρισμένο έναντι 1 έως 1,5 εκατ. ευρώ. Η χωρητικότητα ενός υδροπλάνου δεν ξεπερνά τους 19 επιβάτες, αναπτύσσοντας ταχύτητα έως 250χλμ/ώρα (160 κόμβους).
Χαρά Αυγερινού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.