Δαπάνες για τόκους αυξημένες κατά 750 εκατ. ευρώ φέρνει για την Ελλάδα η επέκταση του χρόνου αποπληρωμής του δανείου των 110 δις. ευρώ έως το 2024, εννέα χρόνια μετά τον αρχικό ορίζοντα εξόφλησης ( 2015).
Αυτά θα ισχύσουν στην περίπτωση που η Αθήνα επιλέξει η αποπληρωμή του δανείου να γίνει σε σταθερό επιτόκιο το οποίο από 5,5% σήμερα θα αυξηθεί σε 5,8% με την επιμήκυνση, όσο δηλαδή και της Ιρλανδίας .
Αυτά θα ισχύσουν στην περίπτωση που η Αθήνα επιλέξει η αποπληρωμή του δανείου να γίνει σε σταθερό επιτόκιο το οποίο από 5,5% σήμερα θα αυξηθεί σε 5,8% με την επιμήκυνση, όσο δηλαδή και της Ιρλανδίας .
Βέβαια το επιτόκιο με το οποίο σήμερα η Ελλάδα εξοφλεί τις υφιστάμενες δόσεις του δανείου είναι κυμαινόμενο 4% ( σ.σ. ισοδυναμεί με 5,5% σε σταθερό) το οποίο με την επέκταση του χρόνου αποπληρωμής αυξάνει στο 4,3%.
Η επιβάρυνση των πρόσθετων δαπανών για τόκους θα είναι μικρότερη σε αυτή την περίπτωση που υπολογίζονται σε 300 εκατ. ευρώ.
Όμως ο νέος χρονικός ορίζοντας στην αποπληρωμή του δανείου φέρνει και νέα δεδομένα για τους Έλληνες φορολογούμενους.
Η πολιτική λιτότητας θα συνεχισθεί προκειμένου από το 2014 και μετά η ελληνική οικονομία να εμφανίσει πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον 4% του ΑΕΠ για να μπορέσει να ελέγξει το τεράστιο δημόσιο χρέος της.
Παράλληλα, η κυβέρνηση σε καμιά περίπτωση δεν θέλει να …χαλαρώσει τον στενό «κορσέ» του μνημονίου, καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα έστελνε λάθος μήνυμα στις αγορές και τους δανειστές μας ενώ θα εξανέμισε τα όποια αποτελέσματα από την έως τώρα εφαρμογή των σκληρών δημοσιονομικών μέτρων.
Αναφερόμενος στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η απόφαση του έκτακτου Eurogroup να ευθυγραμμιστεί και η περίοδος αποπληρωμής της χρηματοδότησης προς την Ελλάδα με αυτήν της Ιρλανδίας, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, χαρακτήρισε ως «πολύ σημαντική προσθήκη, που «ανοίγει» τον χρόνο για επιμήκυνση και για να ανοίξουν οι αγορές μια ώρα νωρίτερα».
Με βάση τις νέες εξελίξεις, το μνημόνιο ολοκληρώνεται το 2013, ενώ ο χρόνος αποπληρωμής τού δανείου χρονικά πλέον τοποθετείται το 2024.
«Ελπίζουμε πως η επιμήκυνση θα ισχύσει από την επόμενη δόση, τον Μάρτιο 2011, που είναι 15 δισ. ευρώ», ανέφερε ο υπουργός και διευκρίνισε ότι μετά τη λήξη του μνημονίου δεν αίρονται οι δεσμεύσεις έναντι της ΟΝΕ και η χώρα θα βρίσκεται μέσα στο νέο πιο αυστηρό πλαίσιο της ΕΕ, που θέτει, εκτός των πρωτογενών πλεονασμάτων και το κριτήριο του χρέους».
Δήλωσε, παράλληλα, όμως, ότι η σταθεροποίηση του ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ και η δημιουργία σε μόνιμη βάση ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων «θα επιτρέψει και τη διανομή κοινωνικού μερίσματος στις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, που έχουν συμβάλλει περισσότερο στην προσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής».
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η επιμήκυνση για την Ελλάδα αποτελεί ένα τεχνικό ζήτημα που θα επιλυθεί το α΄ δίμηνο του 2011.
Για παράδειγμα, πρέπει να αποσαφηνισθεί εάν θα αφορά το σύνολο του δανείου των 110 δισ. ευρώ ή το τμήμα του δανείου εφεξής. Ορισμένες χώρες του Eurogroup (π.χ. Γερμανία) θα εγκρίνουν την επιμήκυνση μέσω των Κοινοβουλίων τους.
Το επιτόκιο σήμερα είναι κυμαινόμενο περίπου 4% (ισοδύναμο 5,5% σε σταθερό) και με την επιμήκυνση θα διαμορφωθεί στο 5,8%, με το οποίο δανείζεται η Ιρλανδία. Μετά το 2013 και τη λήξη του μνημονίου, ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, «θα βρισκόμαστε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ το ΔΝΤ θα εκδίδει περιοδικές εκθέσεις, ενώ η τρόικα δεν θα υπάρχει, όπως στη σημερινή βάση».
Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου τόνισε ακόμη ότι:
-Με βάση την απόφαση για την Ιρλανδία, εφ όσον οι αποφάσεις εγκριθούν από τα εθνικά κοινοβούλια όπου απαιτείται το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, τα 3 χρόνια της περιόδου χάριτος και τα δυο χρόνια αποπληρωμής, αυξάνονται σε 4 χρόνια περιόδου χάριτος και 7 χρόνια περιόδου αποπληρωμής.
-Η Ελλάδα ποτέ δεν είχε θέσει πολιτικά το ζήτημα της επιμήκυνσης (θα μπορούσε να γίνει το καλοκαίρι του 2011), καθώς ήταν υπέρ αυτής το ΔΝΤ, η ΕΕ και η ΕΚΤ, αλλά δεν υπήρχε ομοφωνία στα κράτη- μέλη του Eurogroup.
-Το θέμα «επιμήκυνση» δεν συνδέεται ούτε με λήψη νέου δανείου, ούτε με επιμήκυνση του Μνημονίου.
-Είναι θέμα αδήριτης ανάγκης η απόλυτη συνέπεια με τους όρους του μνημονίου».
-Η κυβέρνηση εξακολουθεί να έχει ως στόχο την επάνοδο για δανεισμό στις αγορές το 2011, καθώς το άνοιγμα των αγορών για τη χώρα θα σημάνει και άνοιγμά τους για τις τράπεζες και κατ’ επέκταση ρευστότητα που θα διοχετευθεί στην οικονομία.
-Η απόφαση για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης (που θα εγκριθεί στη Σύνοδο Κορυφής τον Δεκέμβριο), είναι ένας συμβιβασμός που οριοθετεί με πολύ συγκεκριμένο τρόπο την ενδεχόμενη εμπλοκή των ιδιωτών. Κάνει μια πολύ σαφή διάκριση μεταξύ των χωρών με «προβλήματα ρευστότητας» και «προβλήματα επιβίωσης».
-Από τα 85 δισ. ευρώ της ενίσχυσης προς την Ιρλανδία, τα 67 δισ. ευρώ αποτελούν εξωτερική βοήθεια και το υπόλοιπο ποσό είναι από τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας αυτής. Παράλληλα, τα 67 δισ. ευρώ κατανέμονται σε 45 δισ. ευρώ από την ΕΕ (τα 22 δισ. ευρώ από τον κοινοτικό προϋπολογισμό) και σε 22 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Η επιβάρυνση των πρόσθετων δαπανών για τόκους θα είναι μικρότερη σε αυτή την περίπτωση που υπολογίζονται σε 300 εκατ. ευρώ.
Όμως ο νέος χρονικός ορίζοντας στην αποπληρωμή του δανείου φέρνει και νέα δεδομένα για τους Έλληνες φορολογούμενους.
Η πολιτική λιτότητας θα συνεχισθεί προκειμένου από το 2014 και μετά η ελληνική οικονομία να εμφανίσει πρωτογενή πλεονάσματα τουλάχιστον 4% του ΑΕΠ για να μπορέσει να ελέγξει το τεράστιο δημόσιο χρέος της.
Παράλληλα, η κυβέρνηση σε καμιά περίπτωση δεν θέλει να …χαλαρώσει τον στενό «κορσέ» του μνημονίου, καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα έστελνε λάθος μήνυμα στις αγορές και τους δανειστές μας ενώ θα εξανέμισε τα όποια αποτελέσματα από την έως τώρα εφαρμογή των σκληρών δημοσιονομικών μέτρων.
Αναφερόμενος στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η απόφαση του έκτακτου Eurogroup να ευθυγραμμιστεί και η περίοδος αποπληρωμής της χρηματοδότησης προς την Ελλάδα με αυτήν της Ιρλανδίας, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, χαρακτήρισε ως «πολύ σημαντική προσθήκη, που «ανοίγει» τον χρόνο για επιμήκυνση και για να ανοίξουν οι αγορές μια ώρα νωρίτερα».
Με βάση τις νέες εξελίξεις, το μνημόνιο ολοκληρώνεται το 2013, ενώ ο χρόνος αποπληρωμής τού δανείου χρονικά πλέον τοποθετείται το 2024.
«Ελπίζουμε πως η επιμήκυνση θα ισχύσει από την επόμενη δόση, τον Μάρτιο 2011, που είναι 15 δισ. ευρώ», ανέφερε ο υπουργός και διευκρίνισε ότι μετά τη λήξη του μνημονίου δεν αίρονται οι δεσμεύσεις έναντι της ΟΝΕ και η χώρα θα βρίσκεται μέσα στο νέο πιο αυστηρό πλαίσιο της ΕΕ, που θέτει, εκτός των πρωτογενών πλεονασμάτων και το κριτήριο του χρέους».
Δήλωσε, παράλληλα, όμως, ότι η σταθεροποίηση του ελλείμματος κάτω από το 3% του ΑΕΠ και η δημιουργία σε μόνιμη βάση ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων «θα επιτρέψει και τη διανομή κοινωνικού μερίσματος στις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, που έχουν συμβάλλει περισσότερο στην προσπάθεια δημοσιονομικής προσαρμογής».
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η επιμήκυνση για την Ελλάδα αποτελεί ένα τεχνικό ζήτημα που θα επιλυθεί το α΄ δίμηνο του 2011.
Για παράδειγμα, πρέπει να αποσαφηνισθεί εάν θα αφορά το σύνολο του δανείου των 110 δισ. ευρώ ή το τμήμα του δανείου εφεξής. Ορισμένες χώρες του Eurogroup (π.χ. Γερμανία) θα εγκρίνουν την επιμήκυνση μέσω των Κοινοβουλίων τους.
Το επιτόκιο σήμερα είναι κυμαινόμενο περίπου 4% (ισοδύναμο 5,5% σε σταθερό) και με την επιμήκυνση θα διαμορφωθεί στο 5,8%, με το οποίο δανείζεται η Ιρλανδία. Μετά το 2013 και τη λήξη του μνημονίου, ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, «θα βρισκόμαστε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ το ΔΝΤ θα εκδίδει περιοδικές εκθέσεις, ενώ η τρόικα δεν θα υπάρχει, όπως στη σημερινή βάση».
Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου τόνισε ακόμη ότι:
-Με βάση την απόφαση για την Ιρλανδία, εφ όσον οι αποφάσεις εγκριθούν από τα εθνικά κοινοβούλια όπου απαιτείται το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, τα 3 χρόνια της περιόδου χάριτος και τα δυο χρόνια αποπληρωμής, αυξάνονται σε 4 χρόνια περιόδου χάριτος και 7 χρόνια περιόδου αποπληρωμής.
-Η Ελλάδα ποτέ δεν είχε θέσει πολιτικά το ζήτημα της επιμήκυνσης (θα μπορούσε να γίνει το καλοκαίρι του 2011), καθώς ήταν υπέρ αυτής το ΔΝΤ, η ΕΕ και η ΕΚΤ, αλλά δεν υπήρχε ομοφωνία στα κράτη- μέλη του Eurogroup.
-Το θέμα «επιμήκυνση» δεν συνδέεται ούτε με λήψη νέου δανείου, ούτε με επιμήκυνση του Μνημονίου.
-Είναι θέμα αδήριτης ανάγκης η απόλυτη συνέπεια με τους όρους του μνημονίου».
-Η κυβέρνηση εξακολουθεί να έχει ως στόχο την επάνοδο για δανεισμό στις αγορές το 2011, καθώς το άνοιγμα των αγορών για τη χώρα θα σημάνει και άνοιγμά τους για τις τράπεζες και κατ’ επέκταση ρευστότητα που θα διοχετευθεί στην οικονομία.
-Η απόφαση για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης (που θα εγκριθεί στη Σύνοδο Κορυφής τον Δεκέμβριο), είναι ένας συμβιβασμός που οριοθετεί με πολύ συγκεκριμένο τρόπο την ενδεχόμενη εμπλοκή των ιδιωτών. Κάνει μια πολύ σαφή διάκριση μεταξύ των χωρών με «προβλήματα ρευστότητας» και «προβλήματα επιβίωσης».
-Από τα 85 δισ. ευρώ της ενίσχυσης προς την Ιρλανδία, τα 67 δισ. ευρώ αποτελούν εξωτερική βοήθεια και το υπόλοιπο ποσό είναι από τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας αυτής. Παράλληλα, τα 67 δισ. ευρώ κατανέμονται σε 45 δισ. ευρώ από την ΕΕ (τα 22 δισ. ευρώ από τον κοινοτικό προϋπολογισμό) και σε 22 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.