Subscribe Twitter Twitter

Τετάρτη, 12 Μαρτίου 2014

"Ελ. Βενιζέλος" : Το ακριβότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης, προκαλεί τεράστια ζημιά στην οικονομία

"Ελ. Βενιζέλος" : Το ακριβότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης, προκαλεί τεράστια ζημιά στην οικονομία
Τα υψηλά τέλη χρήσης του αεροδρομίου της Αθήνας, αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα για πολλές αεροπορικές εταιρείες οι οποίες είτε επιλέγουν να μην έρθουν στον ΔΑΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών), είτε διακόπτουν πτήσεις ή απλώς περιορίζουν συχνότητες.
Χαρακτηριστική μάλιστα είναι και η πρόσφατη δήλωση υποψήφιων επενδυτών για τον ΔΑΑ, της κινεζικής κοινοπραξίας που αποτελείται από τη Friedmann Pacific Asset Management Ltd (FPAM) και τη Shenzhen Airport, ότι ο ΔΑΑ έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης καθώς δεν έχει εξαντλήσει την χωρητικότητά του.

Την ίδια στιγμή ακόμη και η έλευση της χαμηλού κόστους Ryanair, η οποία μέχρι πρότινος αρνούνταν να προσεγγίσει τον ΔΑΑ λόγω υψηλού κόστους, έχει και αυτή μια δεύτερη ανάγνωση. Η Ryanair η οποία πρόκειται να ξεκινήσει τις νέες της πτήσεις την 1η Απριλίου, εξακολουθεί να μην έχει συνάψει ακόμη τη σχετική συμφωνία με τον ΔΑΑ, «αναμένοντας κάτι... καλύτερο», όπως δήλωσε στο Reporter ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair, κ. Ντέιβιντ Ο' Μπράιεν. Επισημαίνει μάλιστα ο κ. Ο' Μπράιεν ότι προτίθεται «να αυξήσει τις συχνότητες των πτήσεών του σε περίπτωση ο ΔΑΑ μας κάνει μια καλύτερη προσφορά».
aerod110314
Γεγονός πάντως παραμένει ότι τα υψηλά τέλη χρήσης του αεροδρομίου αποτελούν αντικείμενο κριτικής για την πλειονότητα των αεροπορικών εταιρειών που έχουν ήδη δραστηριοποιηθεί σε αυτό, καθώς είναι εντυπωσιακά ακριβότερο από άλλα ανταγωνιστικά αεροδρόμια.

Βασική πηγή εκτόξευσης του κόστους χρήσης του ΔΑΑ είναι οι όροι παραχώρησης που προβλέπονται στη σύμβαση του ΔΑΑ με την διαχειρίστρια εταιρεία. Το ελληνικό κράτος φαίνεται ότι έβαλε τρικλοποδιά στον εαυτό του, όταν περιόρισε την χρονική διάρκειας της αρχικής σύμβασης, που είχε υπογραφεί επί υπουργίας Στέφανου Μάνου το 1993 και προέβλεπε εκμετάλλευση του αεροδρομίου από τον ιδιώτη για 50 χρόνια (45 χρόνια λειτουργίας). Ένα χρόνο αργότερα ο Κώστας Λαλιώτης περιόρισε τον ορίζοντα απόσβεσης της επένδυσης στα 30 έτη (25 χρόνια λειτουργίας) απογειώνοντας ουσιαστικά το κόστος λειτουργίας του «Ελ. Βενιζέλος». Αποτέλεσμα της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ Δημοσίου και εταιρείας εκμετάλλευσης είναι το κράτος να εισπράττει το 78% των άμεσων εσόδων του αεροδρομίου, εντός και εκτός ισολογισμού.

aerodromio110314

Πόσο ακριβότερος είναι ο «Ελ. Βενιζέλος»;

Ενδεικτικά, τα τέλη χρεώσεων του «Ελ. Βενιζέλος» ανά πτήση ανέρχονταν σε 4.165 ευρώ (για αεροσκάφος A320 με 100 επιβάτες), έναντι μόλις 1.635 ευρώ που κοστίζει αντιστοίχως στο αεροδρόμιο Ατατούρκ της γειτονικής Κωνσταντινούπολης. Έχει υπολογιστεί ότι το«Ελ. Βενιζέλος» είναι ακριβότερο κατά 240% σε σχέση με αεροδρόμια Ισπανίας, Ιταλίας, Πορτογαλίας και Τουρκίας και κατά 350% σε σχέση με τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας. Οι εταιρείες που έχουν επιλέξει ως βάση των ΔΑΑ καλούνται να καταβάλλουν εισφορές προς το κράτος που ανέρχονται στο 42%, ενώ για τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν ξεπερνούν το 12%.

aerodr110314

Πώς θα μπορούσε να περιοριστεί το κόστος χρήσης του ΔΑΑ;

Ενδεχόμενη παράταση της σύμβασης αποτελεί την ιδανική συγκυρία βελτίωσης των όρων, ώστε να μπορεί και η εταιρεία εκμετάλλευσης να περιορίσει τις χρεώσεις του αεροδρομίου προσελκύοντας νέους αεροπορικούς παίκτες, προσφέροντας καλύτερες τιμές. Μπορεί η διοίκηση του αεροδρομίου να προχωρά σε πακέτα προσφορών για νέες αεροπορικές εταιρείες με εκπτώσεις σε τέλη προσγείωσης και στάθμευσης, ωστόσο οι διευκολύνσεις αυτές δεν επαρκούν.

Παράλληλα, το χαμηλό κόστος χρήσης των περιφερειακών αεροδρομίων που δεν φημίζονται - σε αντίθεση με το «Ελ. Βενιζέλος» - για την υψηλού επιπέδου ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, δημιουργεί έναν ισχυρό ανταγωνιστή ιδιαίτερα για τις χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες και τις ναυλωμένες πτήσεις (τσάρτερ).

aerodrom110314

Τι χάνουμε από το ακριβό «Ελ. Βενιζέλος»;

Σχετικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί καταδεικνύουν ότι κάθε επισκέπτης που δεν επιλέγει την Αθήνα ως προορισμό έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια 710 ευρώ για το σύνολο της οικονομίας καθώς επίσης και 250 ευρώ, που δεν βρίσκουν το δρόμο προς τα δημόσια ταμεία.

Παλαιότερες μελέτες (πριν τον περιορισμό της αεροπορικής κίνησης) ήθελαν μια μείωση κατά 50% των τελών χρήσης του αεροδρομίου να οδηγεί σε 20% αύξηση της κίνησης εσωτερικού τους πρώτους 18 μήνες, παρά το γεγονός ότι το κόστος θα ήταν κατά 180%υψηλότερο από αυτό των περιφερειακών αεροδρομίων. Αποτέλεσμα θα ήταν η αύξηση του αριθμού επισκεπτών κατά 800.000 και το Δημόσιο θα ενίσχυε τα έμμεσα έσοδά του κατά 200 εκατ. ευρώ με την μείωση των άμεσων εισφορών να περιορίζεται στα 55 εκατ. ευρώ.

Χαρά Αυγερινού

aerodro110314


Πηγή:www.reporter.gr
Bookmark and Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.

Recent Posts

free counters