Subscribe Twitter Twitter

Παρέμβαση - Τίτλοι Αναρτήσεων

Τρίτη 30 Ιουλίου 2013

Βροχή νέων μέτρων και δεσμεύσεων στο αναθεωρημένο μνημόνιο



Της Δήμητρας Καδδά 
Βροχή νέων μέτρων και δεσμεύσεων τις οποίες πρέπει να ικανοποιήσει η Ελλάδα περιλαμβάνονται στα κείμενα του αναθεωρημένου μνημονίου που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Κομισιόν ως παράρτημα της έκθεσης αξιολόγησής της η οποία συνοδεύει κάθε απόφαση για καταβολή δόσεων. Καταγράφει αργή πρόοδο και πολλά ρίσκα στην εφαρμογή του προγράμματος με κορυφαίο τα “κατεστημένα συμφέροντα”.

Αφήνει ορθάνοικτο το παράθυρο για αναβολή του νέου φόρου των ακινήτων αν η κυβέρνηση δεν ετοιμαστεί εγκαίρως. Κάνει λόγο για ένα πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων “μαμούθ” για το 2014 (3,5 δισ. ευρώ σε έναν χρόνο με τον φετινό στόχο να περιορίζεται από τα 2,5 δισ. ευρώ στο 1,6 δισ. ευρώ) και με “ενέσεις” από τιτλοποίηση ακινήτων, επιβεβαιώνοντας προσχέδιο του μνημονίου που είχε αποκαλύψει το Capital.gr.

Καταγράφει επίσης δημοσιονομικό κενό 4 δισ. ευρώ το 2005-2016 και χρηματοδοτικό κενό 3,8 δισ. ευρώ, ενώ αποκαλύπτει δεκάδες προαπαιτούμενα που πρέπει να γίνουν τον Αύγουστο και τους επόμενους μήνες για την απελευθέρωση επαγγελμάτων, αγορών, στις τράπεζες, στις αποκρατικοποιήσεις.

Αφήνει ανοικτό "παράθυρο" επίσης για πρόσθετες απολύσεις - αποχωρήσεις, οι οποίες θα αποφασισθούν τον Σεπτέμβριο και κάνει λόγο για 11.000 "βάση" αποχωρήσεων μέσω διαθεσιμότητας σε ειδικό πίνακα με τα κριτήρια επίδοσης.

Η τρόικα δέχεται σύμφωνα με το αναθεωρημένο μνημόνιο, εναλλακτικά μέτρα για την επιβολή του τέλους 2 τοις χιλίοις στους ελεύθερους επαγγελματίες από το 2014, αλλά και για τις παρεμβάσεις στο μισθολόγιο των ενστόλων. Ωστόσο, αναφέρεται ρητά ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προσδιορίσει υποκατάστατα μέτρα για να κλείσει το "δημοσιονομικό κενό" που δημιουργείται το 2014.

Η κυβέρνηση δεσμεύθηκε για νέες παρεμβάσεις στα κλειστά επαγγέλματα, με νέο κώδικα δικηγόρων τον Ιούλιο. Δεσμεύθηκε και για αλλαγές στην δομή του ΤΑΙΠΕΔ αν υπάρχουν καθυστερήσεις.

Δημοσιονομικό κενό
Δημοσιονομικό κενό 3,4 δισ. ευρώ το 2015 και συνολικά 4 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2016 προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος. Εκτιμά επίσης ότι υπάρχει χρηματοδοτικό κενό 3,8 δισ. ευρώ που ξεκινά από την Άνοιξη του 2014.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, το “κενό” στα μέτρα ύψους 4 δισ. ευρώ την διετία 2015- 2016 θα επανεξεταστεί τον Σεπτέμβριο. Οι εκτιμήσεις για το «κενό» στηρίζονται στην υπόθεση για σημαντική πρόοδο στην ενίσχυση της δυνατότητας των αρχών να συγκεντρώσουν έσοδα από τους φόρους και τις εισφορές αλλά και μεγαλύτερη συμμόρφωση με κίνητρο από την εισαγωγή ποικίλων φορολογικών μεταρρυθμίσεων από τις αρχές του 2013 μέσω της απλοποίησης, της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και της μείωσης φορολογικών συντελεστών. Επιπρόσθετα, το φθινόπωρο, τα νέα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά στοιχεία θα παρέχουν πιο σαφή πληροφόρηση για το μέγεθος τυχόν «τρύπας».

Τα 4 “ορόσημα” για την δόση του Σεπτεμβρίου και το νέο Μεσορπόθεσμο

Η Επιτροπή αναφέρει και τα 4 ορόσημα που πρέπει να γίνουν έως το τέλος Σεπτεμβρίου για να έρθει το δεύτερο μέρος των δόσεων στην Αθήνα:

-Λήψη οριστικών αποφάσεων έως τον Αύγουστο του 2013 για την αναδιάρθρωση των ΕΛΒΟ, ΑΕΣ και ΛΑΡΚΟ, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του μεγέθους τους, ενόψει της ιδιωτικοποίησής ή εξυγίανσής τους, με ορίζοντα υλοποίησης αυτών των αποφάσεων έως το Δεκέμβριο του 2013.

-Επιβεβαίωση του ύψους και πληρωμή των οφειλών του κράτους προς την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ με στόχο την επιτάχυνση της ιδιωτικοποίησης.

-Ένταξη 12.500 δημοσίων υπαλλήλων στο πρόγραμμα κινητικότητας (Σεπτέμβριος 2013)

-Έγκριση του νέου Κώδικα των Δικηγόρων με αναθεώρηση του νομοθετικού διατάγματος 3026/1954 (Ιούλιος 2013)

Η επόμενη αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί το νωρίτερο στο μέσο Οκτωβρίου με την καταβολή 3,1 δισ. ευρώ από την ΕΕ.

Για τον Σεπτέμβριο μεταφέρεται η σύνταξη του νέου μεσοπρόθεσμου που θα φτάνει έως το 2017 με δεσμευτικά όρια δαπανών και αυτόματες περικοπές αν υπάρχουν αποκλίσεις και με το εκ των προτέρων “πάγωμα” του 10% των δαπανών (θα απελευθερώνονται το β΄ εξάμηνο μόνο αν δεν υπάρχουν αποκλίσεις).

Αποκρατικοποιήσεις
Η τρόικα μειώνει τον πήχη των αποκρατικοποιήσεων για το 2013 στο 1,6 δισ. ευρώ από 2,5 δισ. ευρώ προηγουμένως. Ωστόσο αυξάνει σε δυσθεώρητα ύψη και συγκεκριμένα στα 3,5 δισ. ευρώ το ποσό που πρέπει να επιτύχει ως έσοδα αποκρατικοποιήσεων η κυβέρνηση το 2014.

Σημειώνεται ότι το ποσό αυτό είναι κατά περίπου 1 δισ. υψηλότερο ακόμη και των προβλέψεων που υπήρχαν στο μνημόνιο του Μαΐου.

Τέλος ακινήτων μέσω της ΔΕΗ και το 2014; 

Η κυβέρνηση δεσμεύτηκε, στο κείμενο του μνημονίου που παρουσιάζεται μαζί με την έκθεση της Κομισιόν να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα «περιλαμβανομένης της παράτασης των ήδη θεσμοθετημένων μέτρων», για να διασφαλίσει 2,9 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση από τα ακίνητα.

Στο κείμενο αναφέρεται ότι είναι φιλόδοξος ο στόχος εφαρμογής του νέου φόρου σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, και έτσι ουσιαστικά η κυβέρνηση δεσμεύεται για νέα αναβολή στην εφαρμογή του με αντίστοιχη παράταση του τέλους μέσω της ΔΕΗ, εφόσον τα έσοδα δεν είναι διασφαλισμένα.

Αναφέρει επίσης ότι έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα γίνει η οριστικοποίηση του νέου φόρου ακινήτων με στόχο έσοδα 2,7 δισ. ευρώ ή επιπλέον 200 εκατ ευρώ (2,9 δισ. ευρώ) αν μειωθεί η μηδενιστεί ο φόρος ακινήτων...

Κίνδυνος για νέες “τρύπες” και το 2013
Η Επιτροπή στην έκθεσή της αναφέρει ότι υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα γύρω από τις δημοσιονομικές προοπτικές. Το 2013, η σημαντική καθυστέρηση είσπραξης φορολογικών εσόδων και μετάθεσή τους στο δεύτερο μισό του έτους δημιουργεί τον κίνδυνο το ποσοστό συλλογής να είναι χαμηλότερο του εκτιμώμενου στο πλαίσιο του προγράμματος εξαιτίας των περιορισμών ρευστότητας.

Αυτή η χρονική μετάθεση αντανακλά τις πολλαπλές εκκαθαρίσεις φόρων ακινήτων στο β’ εξάμηνο του έτους, καθώς και την καθυστερημένη συλλογή φόρων εισοδήματος εξαιτίας των παρατάσεων που δόθηκαν για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.

Επιπλέον, η κατάρτιση και παρακολούθηση εξόδων του κοινωνικού προϋπολογισμού παραμένει μη ικανοποιητική, εγείροντας σημαντική αβεβαιότητα όσον αφορά τη συλλογή των φόρων και την υπέρβαση δαπανών.

Με βάσει τα παραπάνω, η Κομισιόν συμπεραίνει πως τα έσοδα από την είσπραξη φόρων σε δόσεις που θεσπίστηκε πρόσφατα αλλά και την έκτακτη εισφορά κοινωνικής αλληλεγγύης είναι πιθανό να αποκλίνουν από τους στόχους του προγράμματος. Η αβεβαιότητα θα υποχωρήσει μόνο όταν τα μέτρα αυτά αρχίσουν να αποφέρουν έσοδα αργότερα μέσα στο έτος.

Αργή η πρόοδος
Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η Ελλάδα συνεχίζει να κάνει συνολικά, αν και αργή, πρόοδο. Όπως επισημαίνεται, αρκετές σημαντικές δράσεις έχουν καθυστερήσει. Σημαντική πρόοδος έχει καταγραφεί στα δημόσια οικονομικά, ενώ έχει ολοκληρωθεί και η ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Επίσης, τονίζει ότι οι μακροοικονομικές προοπτικές παραμένουν ευρέως αμετάβλητες σε σχέση με την πρόσφατη αναθεώρηση και οι τελευταίες δημοσιονομικές εξελίξεις ήταν επίσης εντός τροχιάς.

Ρίσκα στην εφαρμογή
Υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ότι τα ρίσκα εφαρμογής του προγράμματος παραμένουν σημαντικά. «Τα βασικά ρίσκα αφορούν στην επιμονή της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των κατεστημένων συμφερόντων», αναφέρεται στην έκθεση της τρόικας. Επιπλέον η ανάκαμψη της οικονομίας συνεχίζει να αντιμετωπίζει τις αντιξοότητες της έντονης δημοσιονομικής εξυγίανσης το 2014 και την αδύναμη οικονομική ανάπτυξη στην ευρωζώνη. Τονίζει ακόμη ότι η συρρίκνωση του δημοσίου τομέα συνεχίζεται, αλλά με περαιτέρω καθυστερήσεις. "Οι αρχές ανανέωσαν τη δέσμευσή τους να προχωρήσουν με ένα φιλόδοξο σχέδιο διοικητικής μεταρρύθμισης το οποίο θα εφαρμοστεί σταδιακά το 2013 και παίρνουν διορθωτικά μέτρα για να καλύψουν το χρονοδιάγραμμα για τις μεταρρυθμίσεις του δημοσίου τομέα που συμφωνήθηκαν στη δεύτερη αναθεώρηση του προγράμματος". Ωστόσο, βλέπει και ανοδικά ρίσκα. Ειδικότερα, η βιώσιμη ισχυρή εφαρμογή της πολιτικής μπορεί να βοηθήσει να αρθεί η αβεβαιότητα και να οδηγήσει σε μια ταχύτερη επιστροφή των επενδύσεων, κυρίως ξένων.

Θα μπορούσε επίσης να υπάρξει μια κάποια εντονότερη επίδραση από την ένεση ρευστότητας που αναμένεται από την εκκαθάριση των καθυστερούμενων της κυβέρνησης, των προγραμμάτων δημοσίων έργων και από μια πιο δυναμική τουριστική περίοδο.

Το κράτος καθυστερεί την ανάκαμψη

Όπως αναφέρεται στο κείμενο, η παρούσα έκθεση δεν περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στην αξιολόγηση της βιωσιμότητας του ελληνικού κρατικού χρέους, παρά το γεγονός ότι η αβεβαιότητα έχει αυξηθεί. Το μακροοικονομικό σενάριο παραμένει το ίδιο, ενώ η πρόβλεψη για τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων μειώθηκε για φέτος και αυξήθηκε για τον επόμενο χρόνο, καθώς μέρος των εσόδων που αναμένονταν για το 2013 μεταφέρονται στο 2014. Παράλληλα, έγινε επικαιροποίηση για την εξόφληση των οφειλών του δημοσίου προς ιδιώτες.

"Οι σημαντικές καθυστερήσεις στην εξόφληση των υποχρεώσεων του κράτους δημιουργούν διόγκωση των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία. Σε συνδυασμό με την ανεπαρκή εφαρμογή των συμφωνημένων μεταρρυθμίσεων, η οικονομική ανάκαμψη ίσως καθυστερήσει σε σύγκριση με το βασικό σενάριο. Τέλος, η χαμηλότερη των εκτιμήσεων ανάπτυξη στην Ε.Ε. ή και άλλοι αρνητικοί εξωτερικοί παράγοντες αποτελούν κινδύνους τόσο για την ανάπτυξη όσο και για τη βιωσιμότητα του χρέους".

Με την εκταμίευση της δόσης των 5 δισ. ευρώ, η ρευστότητα του ελληνικού δημοσίου θα είναι επαρκής για τους επόμενους μήνες, αν η εκτέλεση του προϋπολογισμού συνεχίσει να υπεραποδίδει των στόχων του προγράμματος, όπως αναμένεται να γίνει και τον Ιούλιο. Η εκτίμηση για πλεόνασμα στον προϋπολογισμό τον Ιούλιο, σε συνδυασμό με την εκταμίευση από το ΔΝΤ των 1,8 δισ. ευρώ τον Αύγουστο θα είναι αρκετά για να καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας έως τα τέλη Οκτωβρίου.

Η εκταμίευση για το τέταρτο τρίμηνο, που εκτιμάται στα 3,1 δισ. ευρώ, θα μπορούσε να γίνει στα μέσα Νοεμβρίου, το νωρίτερο, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι επιτυχής η τέταρτη αξιολόγηση που είναι προγραμματισμένη για το φθινόπωρο. 


Πηγή:www.capital.gr
Bookmark and Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.

Recent Posts

free counters
single russian women contatore visite website counter
Lamia Blogs