Τα μέτρα, η λιτότητα, οι μειώσεις μισθών, ο φόβος και οι ελπίδες των Ελλήνων. Διαβάστε για την καθημερινότητα των πολιτών στην Ελλάδα της κρίσης
Ένα οδοιπορικό στην Ελλάδα της κρίσης έκανε ο Russell Shorto, δημοσιογράφος στους New York Times και παρουσίασε ένα επτασέλιδο αφιέρωμα για το πως ζουν σήμερα οι Έλληνες.
Μέσα από συζητήσεις με συμπολίτες μας παρουσιάζει την καθημερινότητα των Ελλήνων, τις σκέψεις τους, τους φόβους, τους προβληματισμούς, αλλά και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.
Το αφιέρωμα των New York Times ξεκινά με την συζήτηση που είχε με τον δημοσιογράφο Άρη Χατζηγεωργίου σε μια ταβέρνα στην Αθήνα. Μέσα από τη συζήτηση ο Shorto ανακαλύπτει ότι οι νέοι στην Ελλάδα ψάχνουν κάθε τρόπο διαφυγής. Άλλοι σχεδιάζουν να φύγουν για το εξωτερικό και άλλοι να επιστρέψουν στα χωρία τους.
Ρωτά τον Άρη κατά πόσο η κρίση τον έχει επηρεάσει προσωπικά. Του εκμυστηρεύεται ότι έχει να πληρωθεί τέσσερις μήνες από την εφημερίδα στην οποία εργάζεται. Ωστόσο παρά τις δυσκολίες πληρωμής από την εργοδοσία λίγοι είναι οι συνάδελφοί του οι οποίοι έχουν παραιτηθεί.
Στην Ελλάδα όλοι μιλούν αδιάκοπα για την οικονομία, για τη Μέρκελ και τον Σαρκοζί, την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο Shorto τονίζει ότι το ένα τέταρτο του συνόλου των ελληνικών επιχειρήσεων έχουν βάλει λουκέτο μετά το 2009. Οι μισές επιχειρήσεις δεν είναι σε θέση να πληρώσουν τους υπαλλήλους τους. Το ποσοστό των αυτοκτονιών αυξήθηκε κατά 40% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Η ανταλλακτική οικονομία ανθεί. Σχεδόν ο μισός πληθυσμός κάτω των 25 ετών είναι άνεργος.
Οι Κινέζοι έχουν επενδύσει στον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ελλάδα. Το Κατάρ θέλει να επενδύσει 5 δισ. δολάρια σε διάφορα έργα στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών υποδομών.
H "Φλόριντα της Ευρώπης"
Κάποιοι προσπαθούν να κάνουν την Ελλάδα "Φλόριντα της Ευρώπης", αναφέρει ο Θεόδωρος Πελαγίδης, Έλληνας οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά.
Υπάρχουν σχέδια να μετατραπούν ορισμένα ελληνικά νησιά σε βίλες εύπορων από όλα τα μέρη της ηπείρου.
Για μήνες, η Ελλάδα είναι στο επίκεντρο μιας οικονομικής κρίσης που τρίζει τα θεμέλια της Ευρώπης.
Ο αρθρογράφος αναφέρεται στο μνημόνιο 2, τονίζοντας ότι αποσκοπεί στην ικανοποίηση των πιστωτών. Το σχέδιο είναι να μειωθεί ο κατώτατος μισθός 20%, να γίνουν χιλιάδες απολύσεις, να μειωθούν περαιτέρω οι συντάξεις.
Έμειναν μόνο δύο...
Ο δημοσιογράφος στη συνεχεία συνομιλεί με τον Πέτρο Βαφειάδη ο οποίος έχει περάσει όλη του τη ζωή μέσα στον κατασκευαστικό τομέα. Τα τελευταία χρόνια εργαζόταν ως επόπτης της Archi-Tek,επιβλέποντας κατασκευαστικά έργα χρηματοδοτούμενα από την κυβέρνηση, όπως σχολειά και μουσεία.
Η εταιρία στα καλά της απασχολούσε σε μόνιμη βάση πενήντα άτομα ενώ συνολικά είχε 900 άτομα προσωπικό. Σήμερα έχουν μείνει δυο! Τα έργα στην περιοχή της Θεσσαλίας, όπου εδρεύει η εταιρεία έχουν σταματήσει. O Βαφειάδης είναι χωρίς δουλεία από τον περασμένο Σεπτέμβριο, δύο χρόνια πριν βγει στη σύνταξη.
Η σύζυγός του, Αικατερίνη, ακόμα εργάζεται ως μαγείρισσα σε νηπιαγωγείο, ωστόσο ο μισθός της μειώθηκε από τα 1.316 ευρώ το μήνα στα 958 ευρώ.
Το εισόδημα του ζευγαριού μειώθηκε από 32.700 ευρώ το χρόνο σε περίπου τα μισά. Δεν έχουν καμία αποταμίευση γιατί το 2000 χρησιμοποίησαν τις οικονομίες μιας ζωής για να φτιάξουν το δικό τους σπίτι.
Ο δημοσιογράφος στη συνέχεια συνομιλεί με την Αναστασία Τσαγκαρλι, οικογενειακή φίλη του ζευγαριού, η οποία αναφέρει ότι κάποιες από τις περικοπές ήταν απαραίτητες. Αυτή και ο σύζυγός της μένουν στα Γιαννιτσά. Εργαζόταν για χρόνια στο Jersey City σε εργοστάσιο κατασκευής ψεύτικων γουνών.
Όταν το εργοστάσιο έκλεισε επέστρεψε στα Γιαννιτσά μαζί με τον ηλεκτρολόγο σύζυγό της. Είχε μια δύσκολη ζωή και γιαυτό το λόγο "δεν ξοδεύουμε τίποτα χωρίς λόγο".
Ωστόσο εάν τα πράγματα δυσκολέψουν οι 60χρονή σήμερα Αναστασία έχει μια διέξοδο να επιστρέψει πίσω στις Η.Π.Α ώστε να μπορεί να διεκδικήσει τις παροχές της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Γιατί οι Έλληνες "δεν πληρώνουν"
Στη συνεχεία ο δημοσιογράφος βρίσκεται στην εθνική οδό κάπου στη Θήβα με τον Παύλο Ευμορφίδη, ο οποίος του εξηγεί τους λόγους για τον οποίο ενώ περνούν από τα διόδια δεν πληρώνει.
Μαθαίνει ότι οι κάτοικοι των γύρω περιοχών είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν μέχρι και 2,5 ευρώ κάθε φορά που περνούν από το δρόμο. "Να φανταστείτε ότι κάποιοι περνούν και πέντε φορές την ημέρα. Δεν υπάρχει εναλλακτικός δρόμος για τους πολίτες"
Αυτός και ο αδελφός του είναι ιδιοκτήτες της εταιρείας Coco-Mat, η οποία κατασκευάζει και προμηθεύει σε ξενοδοχεία όλης Ευρώπης στρώματα από φυσικά υλικά. Η εταιρία τους διαθέτει 70 καταστήματα σε 11 χώρες. Από πέρυσι, 'έχει ανοίξει θυγατρική της εταιρείας στην Κίνα
Οι παγκόσμιες πωλήσεις για το 2011 ανήλθαν σε 70 εκατομμύρια δολάρια,15% περισσότερο από ό, τι το προηγούμενο έτος.
"Αυτή είναι μια χώρα με 300 ημέρες ηλιοφάνειας το χρόνο" αναφέρει ο Ευμορφίδης. Η Ελλάδα προσπάθησε να μιμηθεί ανόητα άλλες χώρες έτσι και μετατοπίστηκε από τα φυσικά πλεονεκτήματα της και τον τρόπος ζωής της.
"Η εργασία σε γραφεία είναι καλή στις χώρες όπου υπάρχει πολλή βροχή», είπε. "Οι Έλληνες δεν χρειάζεται να είναι στα γραφεία. Η Αθήνα έχει διπλασιαστεί σε μέγεθος μέσα σε δύο δεκαετίες - είναι τώρα ο μισός πληθυσμός της χώρας! "
Η κρίση ως ευκαιρία
Στη συνέχεια συνομιλεί με το αδελφό του Παύλου, τον Μιχάλη, συνιδιοκτήτη της Coco-Mat.
"Όταν ξεκινήσαμε πριν από 20 χρόνια, χρειάστηκαν έξι μήνες για να ξεπεράσουμε τη γραφειοκρατία" προσθέτοντας το υποχρεωτικό φακελάκι.
Η οικογένεια τους κατάγεται από μια μικρή πόλη κοντά στη Σπάρτη. Στη δεκαετία του 1950, ο πατέρας τους μετανάστευσε και πήγε στο εξωτερικό. Βρήκε δουλειά στη Στουτγάρδη της Γερμανίας, εργαζόταν στην αμερικανική στρατιωτική βάση.
Ο Παύλος σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων στην Αθήνα έκανε μεταπτυχιακό στη Γερμανία ενώ ο Μιχάλης έκανε το Ph.D. στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης στο Παρίσι.
Όταν ήταν παιδιά, ο πατέρας τους, Αθανάσιος Ζαχαρίας πωλούσε σταφύλια. Σήμερα αφού ο ένας σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων και ο δεύτερος οινοποιός κατάφεραν να δημιουργήσουν το Κτήμα Μουσών το οποίο παρήγαγε πέρσι 200.000 φιάλες Merlot, Cabernet Sauvignon, Chardonnay, καθώς και μια ελληνική ποικιλία που ονομάζεται Μοσχάτο.
Η δουλειά της οικογένειας ισορροπεί πάνω μεταξύ επιχειρήσεις και ελληνική παραδοσιακή. Ο Στέλιος προσπαθεί μέσω της στρατηγικής του να καταπολέμηση της κακής φήμη.
Τα κρασιά τους διανέμονται σε τέσσερις χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών.
"Η κρίση μας δίνει την ευκαιρία να καθαρίσει η αγορά από αυτούς που προσπαθούσαν να κάνουν κάτι από το τίποτα." αναφέρει ο Στέλιος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.