Αποτελεί αναμφισβήτητα το πιο διάσημο ναυάγιο όλων των εποχών. Πρωταγωνίστησε σε δεκάδες κινηματογραφικές παραγωγές, γράφτηκαν εκατοντάδες βιβλία με την ιστορία του, ενώ αναπτύχθηκαν και αναρίθμητες θεωρίες συνωμοσίας, με πιο δημοφιλή ότι δεν... βούλιαξε ο «Τιτανικός», αλλά ένα άλλο υπερωκεάνιο της ίδιας εταιρίας το «Olympic», για να καρπωθεί η πλοιοκτήτρια εταιρία την κολοσσιαία αποζημίωση των ασφαλιστικών εταιριών.
Είναι εντυπωσιακό, ακόμη και σήμερα 99 χρόνια μετά, πόσο συγκινεί, ερεθίζει και προβληματίζει η ιστορία της δραματικής νύχτας, της 14ης προς τη 15η Απριλίου, όταν το πολυτελές ποντοπόρο επιβατηγό πλοίο συνάντησε τη νέμεσή του στο παρθενικό του ταξίδι.
Το "αβύθιστο πλοίο"
Ο Τιτανικός αποτελούσε στην εποχή του κυριολεκτικά ένα θαύμα της ναυπηγικής, αποτελώντας ένα πρωτοποριακό τύπο πλοίου. Ενσωμάτωνε πολλές καινοτομίες για την εποχή του. Ανελκυστήρες για γρήγορη πρόσβαση στα διάφορα καταστρώματα, χαμάμ, γυμναστήριο, πισίνα, ταχυδρομείο και υπέρμετρη πολυτέλεια, ιδιαίτερα το σέρβις και το φαγητό που πρόσφερε σε επιβάτες της Α' θέσης ήταν πολύ πλουσιότερο και από τα αντίστοιχα των σύγχρονων ξενοδοχείων 5 αστέρων.
- Μία από τις τραπεζαρίες του πλοίου-
Για πολλούς εκείνη την εποχή χαρακτηριζόταν ως το αβύθιστο πλοίο, και αυτό γιατί ουσιαστικά ήταν δύο πλοία, το ένα εντός του άλλου, όπου το ενδιάμεσο κενό αποτελούσαν τα πρωτοποριακά για τότε διπύθμενα καθώς και πλευρικοί χώροι δεξαμενών.
- 1911, φωτογραφία της ναυπήγησης του Τιτανικού-
Στις 23:40 14 Απριλίου 1912, κατά τη διάρκεια του παρθενικού ταξιδιού του, συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο στον Ατλαντικό Ωκεανό.Παρ' όλες τις προσπάθειες που έγιναν να αποφύγει την σύγκρουση,(πίσω ολοταχώς, στροφή αριστερά) το μοιραίο δεν άργησε να γίνει καθώς το πλοίο είχε αναπτύξει την μέγιστη ταχύτητα γιατί ήθελαν να φτάσουν στο λιμάνι της Ν.Υόρκης πιο γρήγορα από το αναμενόμενο. Το παγόβουνο έσκισε το κύτος του πλοίου, ξεκινώντας από την πλώρη, όπου κατέστρεψε και τα 5 στεγανά μέρη του πλοίου επιτρέποντας την εισροή υδάτων στο σκάφος.Το πλοίο είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε ακόμα και αν πλημμύριζαν 4 στεγανά να μπορούσε να επιπλεύσει,όχι όμως και τα 5. Το πλοίο ήταν απο τα πρώτα που χρησιμοποιησε το σήμα κινδύνου SOS, πρότερα και αντι αυτου χρησιμοποιώνταν το CQD (CQ Distress).
Ο Τιτανικός βυθίστηκε δύο ώρες και σαράντα λεπτά αργότερα στις 02:20 στις 15 Απριλίου.Το κύτος κατά την βύθιση έσπασε σε 2 κομμάτια, αφού ενώ βυθιζόταν με την πλώρη προς τα κάτω και την πρύμνη προς τα πάνω, κόπηκε στην μέση το πλοίο, λόγω του τεράστιου μεγέθους της πρύμνης. Η βύθισή του παρέσυρε στο θάνατο περίπου 1.500 ανθρώπους με τους υπόλοιπους 700 να βρίσκονται στις σωσίβιες λέμβους και να παρακολουθούν το τραγικό γεγονός.Το ναυάγιο αυτό θεωρείται ένα από τα τραγικότερα "εν καιρώ ειρήνης" ναυάγια. Η περισυλλογή των διασωθέντων έγινε από το πλοίο «Καρπάθια».
Ο Τιτανικός βυθίστηκε δύο ώρες και σαράντα λεπτά αργότερα στις 02:20 στις 15 Απριλίου.Το κύτος κατά την βύθιση έσπασε σε 2 κομμάτια, αφού ενώ βυθιζόταν με την πλώρη προς τα κάτω και την πρύμνη προς τα πάνω, κόπηκε στην μέση το πλοίο, λόγω του τεράστιου μεγέθους της πρύμνης. Η βύθισή του παρέσυρε στο θάνατο περίπου 1.500 ανθρώπους με τους υπόλοιπους 700 να βρίσκονται στις σωσίβιες λέμβους και να παρακολουθούν το τραγικό γεγονός.Το ναυάγιο αυτό θεωρείται ένα από τα τραγικότερα "εν καιρώ ειρήνης" ναυάγια. Η περισυλλογή των διασωθέντων έγινε από το πλοίο «Καρπάθια».
Εκατοντάδες άνθρωποι κατάφεραν να επιζήσουν από το ναυάγιο. Σήμερα κανένας επιζών δεν βρίσκεται στην ζωή. Η τελευταία επιζήσασα από το ναυάγιο, Μιλβίνα Ντιν, απεβίωσε στις 31 Μαϊου του 2009 σε ηλικία 97 ετών.
Και όμως μπορούσε να σωθεί...
Μια παρ΄ ολίγον σύγκρουση που θα είχε σώσει τον «Τιτανικό» αποκαλύπτει, μεταξύ άλλων, ένα νέο βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα στη Βρετανία. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, την ώρα που έβγαινε από το λιμάνι του Σαουθάμπτον, στις 10 Απριλίου 1912, ο «Τιτανικός» πέρασε «ξυστά» από ένα επιβατηγό, αμερικανικό και επίσης μεγάλο, το «SS Νew Υork». Τα δύο σκάφη δεν συγκρούστηκαν για μόλις ένα μέτρο! Αν είχε γίνει εκείνο το ατύχημα, το παρθενικό – και μοναδικό- ταξίδι του «αβύθιστου» υπερωκεανίου για τη Νέα Υόρκη θα είχε αναβληθεί και θα είχαν σωθεί οι 1.517 επιβάτες που έχασαν τη ζωή τους στη σύγκρουση με το παγόβουνο.
Στο βιβλίο του «Τα 101 πράγματα που νομίζατε ότι γνωρίζατε για τον Τιτανικό... αλλά δεν γνωρίζατε» («101 things you thought you knew about the Τitanic... but didn΄t») ο Τιμ Μάλτιν καταγράφει μια σειρά τραγικές συμπτώσεις που καταδίκασαν το διαφημισθέν ως «θαύμα της ναυπηγικής» του. Ο καπετάνιος του «Τιτανικού» Σμιθ, παρ΄ ότι ήταν έμπειρος ήταν συνηθισμένος σε πλοία πολύ μικρότερα του 50.000 τόνων «Τιτανικού». «Η σύγκρουση απεφεύχθη για περίπου ένα μέτρο, κάτι που αδιαμφισβήτητα αποτελούσε έναν κακό οιωνό για την καταστροφή που θα ακολουθούσε» γράφει ο Μάλτιν.
Στο βιβλίο του «Τα 101 πράγματα που νομίζατε ότι γνωρίζατε για τον Τιτανικό... αλλά δεν γνωρίζατε» («101 things you thought you knew about the Τitanic... but didn΄t») ο Τιμ Μάλτιν καταγράφει μια σειρά τραγικές συμπτώσεις που καταδίκασαν το διαφημισθέν ως «θαύμα της ναυπηγικής» του. Ο καπετάνιος του «Τιτανικού» Σμιθ, παρ΄ ότι ήταν έμπειρος ήταν συνηθισμένος σε πλοία πολύ μικρότερα του 50.000 τόνων «Τιτανικού». «Η σύγκρουση απεφεύχθη για περίπου ένα μέτρο, κάτι που αδιαμφισβήτητα αποτελούσε έναν κακό οιωνό για την καταστροφή που θα ακολουθούσε» γράφει ο Μάλτιν.
Υποστηρίζει επίσης ότι το πλήρωμα του «Τιτανικού» καθυστέρησε να εκπέμψει σήμα κινδύνου για 47 ολόκληρα λεπτά μετά τη μοιραία πρόσκρουση στο παγόβουνο στον Ατλαντικό ωκεανό. «Επειδή τους ενδιέφερε περισσότερο η δημόσια εικόνα του "Τιτανικού", προτίμησαν να κρατήσουν χαμηλούς τόνους για την πρόσκρουση και για αυτόν τον λόγο υπήρξε μια καθυστέρηση στην κινητοποίηση» γράφει. Αν το πλήρωμα είχε ζητήσει βοήθεια αμέσως, το πλοίο «Californian» που βρισκόταν κοντά στο σημείο του ατυχήματος θα είχε σπεύσει νωρίτερα προς διάσωση των επιβατών. Αλλά όταν ο «Τιτανικός» εξέπεμψε τελικά SΟS, το πλήρωμα του «Californian» είχε κοιμηθεί, με αποτέλεσμα να μην ανταποκριθεί στο κάλεσμα πριν από τις 5.30 τα ξημερώματα.
Mερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για το πιο πολυσυζητημένο πλοίο όλων των εποχών
10. Δεν υπήρχαν γάτες στον Τιτανικό, παρόλο που οι άνθρωποι συχνά έφερναν γάτες στα πλοία για καλοτυχία και για έλεγχο των τρωκτικών.
9. Ο Τιτανικός ήταν τόσος σε μήκος, όσο είναι το Empire State building σε ύψος.
8. Ανάμεσα στους επιζώντες του Τιτανικού ήταν δύο σκύλοι.
7. Οι τιμές της κρουαζιέρας του Τιτανικού το 1912 ήταν οι ακόλουθες:
Πρώτη θέση: $4,350 (τιμή της καλύτερης σουίτας) – Δεύτερη θέση: $1,750 – Τρίτη θέση: $30
6. Στο πλοίο υπήρχαν 13 ζευγάρια που γιόρταζαν τον μήνα του μέλιτος.
5. Ο Τιτανικός ήταν φορτωμένος με 900 τόνους αποσκευών και φορτίου.
4. Το τεράστιο πλοίο χρησιμοποιούσε 14.000 γαλόνια πόσιμου νερού κάθε 24 ώρες και 825 τόνους άνθρακα την ημέρα.
3. Ο χρόνος που πέρασε από τη στιγμή που είδαν το παγόβουνο, μέχρι να προσκρούσει το πλοίο σε αυτό ήταν λίγο παραπάνω από 30 δευτερόλεπτα.
2. Ο Τιτανικός βυθίστηκε 2 ώρες και 40 λεπτά μετά την πρόσκρουση στο παγόβουνο.
1. Ο Morgan Robertson ήταν συγγραφέας μιας νουβέλας που γράφτηκε το 1898, δηλαδή δηλαδή 14 χρόνια πριν την τραγωδία του Τιτανικού και ονομάστηκε "Futility". Στην νουβέλα αυτή έγραφε για ένα πλοίο που ονομαζόταν "Titan", το οποίο ήταν το μεγαλύτερο που είχε ποτέ κατασκευαστεί και χτυπήθηκε από παγόβουνο στον Ατλαντικό, μια κρύα νύχτα του Απρίλη. Και τα δύο πλοία, το κανονικό και αυτό του μυθιστορήματος ήταν ίδια σε σχεδιασμό και είχαν θεωρηθεί «αβύθιστα»!
9. Ο Τιτανικός ήταν τόσος σε μήκος, όσο είναι το Empire State building σε ύψος.
8. Ανάμεσα στους επιζώντες του Τιτανικού ήταν δύο σκύλοι.
7. Οι τιμές της κρουαζιέρας του Τιτανικού το 1912 ήταν οι ακόλουθες:
Πρώτη θέση: $4,350 (τιμή της καλύτερης σουίτας) – Δεύτερη θέση: $1,750 – Τρίτη θέση: $30
6. Στο πλοίο υπήρχαν 13 ζευγάρια που γιόρταζαν τον μήνα του μέλιτος.
5. Ο Τιτανικός ήταν φορτωμένος με 900 τόνους αποσκευών και φορτίου.
4. Το τεράστιο πλοίο χρησιμοποιούσε 14.000 γαλόνια πόσιμου νερού κάθε 24 ώρες και 825 τόνους άνθρακα την ημέρα.
3. Ο χρόνος που πέρασε από τη στιγμή που είδαν το παγόβουνο, μέχρι να προσκρούσει το πλοίο σε αυτό ήταν λίγο παραπάνω από 30 δευτερόλεπτα.
2. Ο Τιτανικός βυθίστηκε 2 ώρες και 40 λεπτά μετά την πρόσκρουση στο παγόβουνο.
1. Ο Morgan Robertson ήταν συγγραφέας μιας νουβέλας που γράφτηκε το 1898, δηλαδή δηλαδή 14 χρόνια πριν την τραγωδία του Τιτανικού και ονομάστηκε "Futility". Στην νουβέλα αυτή έγραφε για ένα πλοίο που ονομαζόταν "Titan", το οποίο ήταν το μεγαλύτερο που είχε ποτέ κατασκευαστεί και χτυπήθηκε από παγόβουνο στον Ατλαντικό, μια κρύα νύχτα του Απρίλη. Και τα δύο πλοία, το κανονικό και αυτό του μυθιστορήματος ήταν ίδια σε σχεδιασμό και είχαν θεωρηθεί «αβύθιστα»!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.