Σε νέα, σημαντική κεφαλαιακή «ένεση» στην Olympic Air θα υποχρεωθεί να προχωρήσει σύντομα η μητρική Marfin Investment Group, καθώς τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα του αερομεταφορέα, που τα επιτείνει η απαγόρευση του «γάμου» με την Aegean από την Κομισιόν, συρρικνώνουν με μεγάλη ταχύτητα την κεφαλαιακή της βάση.
Στα οικονομικά αποτελέσματα που αναμένεται να ανακοινώσει η MIG εκτιμάται ότι θα..δεσπόζουν οι ζημιές του ομίλου εταιρειών της Olympic Air, καθώς εκτός από τα υψηλά κόστη επανεκκίνησης της αεροπορικής εταιρείας από τις «στάχτες» της παλιάς Ολυμπιακής στη δύσκολη εξίσωση προστέθηκαν οι τεράστιες δυσκολίες της τρέχουσας συγκυρίας, που επιβάρυναν σημαντικά τη λειτουργία της Olympic.
Η διοίκηση της MIG υποσχόταν στους μετόχους, ότι οι ζημιές θα ανακτηθούν μετά τη συγχώνευση με την Aegean, η οποία όμως ματαιώθηκε μετά το «βέτο» της Κομισιόν, αφήνοντας στη διοίκηση της MIG ελάχιστα περιθώρια αντίδρασης, πλην του εξαιρετικά επώδυνου προγράμματος αναδιάρθρωσης που ανακοινώθηκε πρόσφατα, αλλά και της υποχρεωτικής πλέον, νέας οικονομικής ενίσχυσης της θυγατρικής, για την κάλυψη των ζημιών που έχουν εγγραφεί ως τώρα.
Από το πρώτο τρίμηνο λειτουργίας της υπό την «ομπρέλα» της MIG (δ’ τρίμηνο 2009) η Olympic ενέγραφε σημαντικές ζημιές. Στο δημοσιευμένο ισολογισμό της για το 2009, το μετοχικό κεφάλαιο των 100 εκατ. ευρώ «τσεκουρώθηκε» από τις ζημιές κατά 81,3 εκατ. ευρώ και η MIG υποχρεώθηκε το 2010 να καλύψει μια αύξηση κεφαλαίου της θυγατρικής σχεδόν κατά 100 εκατ. ευρώ, προκειμένου να συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία της.
Για το 2010, οι ζημιές της Olympic αναμένεται να ξεπεράσουν τα 70 εκατ. ευρώ στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενώ η «αιμορραγία» συνεχίζεται και τους πρώτους μήνες του 2011, με την προοπτική να περιορισθεί τους επόμενους μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι θα αποφέρει αποτελέσματα το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που ανακοινώθηκε πρόσφατα, το οποίο μετατρέπει την εταιρεία σε ένα μεταφορέα περιορισμένο στην εσωτερική αγορά της Ελλάδας και στη..γειτονιά των Βαλκανίων, αφήνοντας στην ανταγωνιστική Aegean τον πρώτο ρόλο στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά δρομολόγια (Λονδίνο, Βρυξέλλες, Παρίσι, Βιέννη).
Στο πλαίσιο του προγράμματος.. «περικοπής φτερών» της Olympic, η εταιρεία υποχρεώθηκε να πουλήσει στην Aegean τα slot (χρονοθυρίδες) στο Χίθροου του Λονδίνου και το αεροδρόμιο Ντε Γκωλ του Παρισιού, έναντι τιμήματος που δεν έχει ανακοινωθεί, αλλά σε κάθε περίπτωση θα κατευθυνθεί απευθείας στην κάλυψη ενός μέρους των ζημιών της εταιρείας.
Επιπλέον, αναζητείται τρόπος αξιοποίησης των έξι από τα 14 αεροσκάφη Airbus, που δεν είναι πλέον αναγκαία για τα δρομολόγια της εταιρείας, αλλά με τη σημερινή κατάσταση της αγοράς είναι πολύ αμφίβολο, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, πώς θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τα αεροσκάφη, με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις μεγάλες επενδύσεις που έγιναν από την Olympic επί ημερών Βγενόπουλου, για ένα σύγχρονο στόλο, που σήμερα αποδεικνύεται σε μεγάλο βαθμό άχρηστος.
Η Olympic θα προχωρήσει και σε μεγάλο πρόγραμμα μείωσης του προσωπικού, μετά την περικοπή ευρωπαϊκών δρομολογίων. Ο νέος πρόεδρος της εταιρείας, που προέρχεται από την SingularLogic, Γ. Καρακαδάς, χαρακτήρισε σε πρόσφατες δηλώσεις του ως «αυτονόητη» την απομάκρυνση πλεονάζοντος προσωπικού.
Το μονοπώλιο έγινε καρτέλ;
Την ίδια ώρα, η μεθοδολογία που ακολουθούν οι δύο αερομεταφορείς της χώρας στην αναδιάρθρωση των δρομολογίων τους, μετά το «στοπ» στη συγχώνευση από την Κομισιόν, έχει δημιουργήσει ισχυρή εντύπωση, ότι το «μονοπώλιο των αιθέρων», που επιχείρησαν να δημιουργήσουν Olympic και Aegean, ταχέως μετεξελίσσεται σε «καρτέλ των αιθέρων». Όλως τυχαίως (;), το αποτέλεσμα των αναδιαρθρώσεων είναι ο ασφυκτικός περιορισμός του ανταγωνισμού, καθώς στα περισσότερα δρομολόγια τείνουν να δημιουργηθούν μονοπωλιακές συνθήκες.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι με επιστολή του στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Δ. Κυριτσάκη, ο τότε υφυπουργός Μεταφορών, Ν. Σηφουνάκης, είχε ζητήσει από τις αρχές του 2010 να γίνει έλεγχος για ενδεχόμενη εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των δύο εταιρειών, πριν ακόμη εγκριθεί από τις ευρωπαϊκές αρχές η συγχώνευσή τους. Η παροιμιωδώς αναποτελεσματική Επιτροπή άρχισε τότε έρευνα, προχωρώντας μάλιστα και σε επιτόπιους ελέγχους στα γραφεία των δύο εταιρειών για συλλογή στοιχείων, αλλά ακόμη δεν υπάρχουν αποτελέσματα, ενώ οι τελευταίες κινήσεις των δύο εταιρειών ενισχύουν τις ενδείξεις για εναρμονισμένη πρακτική με σκοπό την αποφυγή του μεταξύ τους ανταγωνισμού.
Για το θέμα κατέθεσαν ερώτηση προς τον επίτροπο Αλμούνια οι ευρωβουλευτές της Ν.Δ., Κ. Πουπάκης και Μ. Παπαστάμκος, στην οποία αναφέρουν τα εξής:
«Οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες Olympic Air και Aegean Airlines, το τελευταίο διάστημα (πριν την αναγγελία της ενδεχόμενης συγχώνευσης, αλλά ακόμα και τώρα, μετά τη σχετική αρνητική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανταγωνισμού) αναδιαρθρώνουν το πρόγραμμα δρομολογίων τους τόσο σε διεθνείς όσο και εσωτερικούς προορισμούς. Παρατηρείται δε, ότι σε πολλές περιπτώσεις οι εν λόγω εταιρείες μειώνουν ή και αναστέλλουν το πρόγραμμα δρομολογίων τους σε κοινούς προορισμούς ενισχύοντας παράλληλα αερογραμμές όπου η μία εκ των δύο έχει αποσυρθεί.
Δεδομένου ότι οι δύο εταιρείες έχουν προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία με βάση τον κανονισμό συγκεντρώσεων, απέρριψε την προτεινόμενη συγχώνευση, καθώς θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο της ελληνικής αγοράς αεροπορικών μεταφορών, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Πώς κρίνει αυτή την σχεδόν παράλληλη αναδιάρθρωση του δικτύου των δύο εταιρειών; Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής ποιός αναμένεται να είναι ο αντίκτυπος στις τιμές των εισιτηρίων, δεδομένου ότι μειώνεται ο ανταγωνισμός σε ορισμένους προορισμούς; Πιστεύει ότι τέτοιου είδους πρακτικές ωφελούν τον υγιή ανταγωνισμό και λειτουργούν προς όφελος των καταναλωτών-επιβατών ή προλειαίνουν το έδαφος για τονεκβιασμό μιας θετικής απόφασης για την συγχώνευση των δύο εταιρειών;
2. Στο πλαίσιο ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών, τί μέτρα έχουν υιοθετηθεί από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σε αντίστοιχες περιπτώσεις, προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές των αεροπορικών ναύλων σε λογικά επίπεδα και να ενισχυθεί περαιτέρω ο ανταγωνισμός»;
πηγη: sofokleous10.gr
Η διοίκηση της MIG υποσχόταν στους μετόχους, ότι οι ζημιές θα ανακτηθούν μετά τη συγχώνευση με την Aegean, η οποία όμως ματαιώθηκε μετά το «βέτο» της Κομισιόν, αφήνοντας στη διοίκηση της MIG ελάχιστα περιθώρια αντίδρασης, πλην του εξαιρετικά επώδυνου προγράμματος αναδιάρθρωσης που ανακοινώθηκε πρόσφατα, αλλά και της υποχρεωτικής πλέον, νέας οικονομικής ενίσχυσης της θυγατρικής, για την κάλυψη των ζημιών που έχουν εγγραφεί ως τώρα.
Από το πρώτο τρίμηνο λειτουργίας της υπό την «ομπρέλα» της MIG (δ’ τρίμηνο 2009) η Olympic ενέγραφε σημαντικές ζημιές. Στο δημοσιευμένο ισολογισμό της για το 2009, το μετοχικό κεφάλαιο των 100 εκατ. ευρώ «τσεκουρώθηκε» από τις ζημιές κατά 81,3 εκατ. ευρώ και η MIG υποχρεώθηκε το 2010 να καλύψει μια αύξηση κεφαλαίου της θυγατρικής σχεδόν κατά 100 εκατ. ευρώ, προκειμένου να συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία της.
Για το 2010, οι ζημιές της Olympic αναμένεται να ξεπεράσουν τα 70 εκατ. ευρώ στην καλύτερη των περιπτώσεων, ενώ η «αιμορραγία» συνεχίζεται και τους πρώτους μήνες του 2011, με την προοπτική να περιορισθεί τους επόμενους μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι θα αποφέρει αποτελέσματα το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που ανακοινώθηκε πρόσφατα, το οποίο μετατρέπει την εταιρεία σε ένα μεταφορέα περιορισμένο στην εσωτερική αγορά της Ελλάδας και στη..γειτονιά των Βαλκανίων, αφήνοντας στην ανταγωνιστική Aegean τον πρώτο ρόλο στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά δρομολόγια (Λονδίνο, Βρυξέλλες, Παρίσι, Βιέννη).
Στο πλαίσιο του προγράμματος.. «περικοπής φτερών» της Olympic, η εταιρεία υποχρεώθηκε να πουλήσει στην Aegean τα slot (χρονοθυρίδες) στο Χίθροου του Λονδίνου και το αεροδρόμιο Ντε Γκωλ του Παρισιού, έναντι τιμήματος που δεν έχει ανακοινωθεί, αλλά σε κάθε περίπτωση θα κατευθυνθεί απευθείας στην κάλυψη ενός μέρους των ζημιών της εταιρείας.
Επιπλέον, αναζητείται τρόπος αξιοποίησης των έξι από τα 14 αεροσκάφη Airbus, που δεν είναι πλέον αναγκαία για τα δρομολόγια της εταιρείας, αλλά με τη σημερινή κατάσταση της αγοράς είναι πολύ αμφίβολο, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, πώς θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν τα αεροσκάφη, με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις μεγάλες επενδύσεις που έγιναν από την Olympic επί ημερών Βγενόπουλου, για ένα σύγχρονο στόλο, που σήμερα αποδεικνύεται σε μεγάλο βαθμό άχρηστος.
Η Olympic θα προχωρήσει και σε μεγάλο πρόγραμμα μείωσης του προσωπικού, μετά την περικοπή ευρωπαϊκών δρομολογίων. Ο νέος πρόεδρος της εταιρείας, που προέρχεται από την SingularLogic, Γ. Καρακαδάς, χαρακτήρισε σε πρόσφατες δηλώσεις του ως «αυτονόητη» την απομάκρυνση πλεονάζοντος προσωπικού.
Το μονοπώλιο έγινε καρτέλ;
Την ίδια ώρα, η μεθοδολογία που ακολουθούν οι δύο αερομεταφορείς της χώρας στην αναδιάρθρωση των δρομολογίων τους, μετά το «στοπ» στη συγχώνευση από την Κομισιόν, έχει δημιουργήσει ισχυρή εντύπωση, ότι το «μονοπώλιο των αιθέρων», που επιχείρησαν να δημιουργήσουν Olympic και Aegean, ταχέως μετεξελίσσεται σε «καρτέλ των αιθέρων». Όλως τυχαίως (;), το αποτέλεσμα των αναδιαρθρώσεων είναι ο ασφυκτικός περιορισμός του ανταγωνισμού, καθώς στα περισσότερα δρομολόγια τείνουν να δημιουργηθούν μονοπωλιακές συνθήκες.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι με επιστολή του στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Δ. Κυριτσάκη, ο τότε υφυπουργός Μεταφορών, Ν. Σηφουνάκης, είχε ζητήσει από τις αρχές του 2010 να γίνει έλεγχος για ενδεχόμενη εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των δύο εταιρειών, πριν ακόμη εγκριθεί από τις ευρωπαϊκές αρχές η συγχώνευσή τους. Η παροιμιωδώς αναποτελεσματική Επιτροπή άρχισε τότε έρευνα, προχωρώντας μάλιστα και σε επιτόπιους ελέγχους στα γραφεία των δύο εταιρειών για συλλογή στοιχείων, αλλά ακόμη δεν υπάρχουν αποτελέσματα, ενώ οι τελευταίες κινήσεις των δύο εταιρειών ενισχύουν τις ενδείξεις για εναρμονισμένη πρακτική με σκοπό την αποφυγή του μεταξύ τους ανταγωνισμού.
Για το θέμα κατέθεσαν ερώτηση προς τον επίτροπο Αλμούνια οι ευρωβουλευτές της Ν.Δ., Κ. Πουπάκης και Μ. Παπαστάμκος, στην οποία αναφέρουν τα εξής:
«Οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες Olympic Air και Aegean Airlines, το τελευταίο διάστημα (πριν την αναγγελία της ενδεχόμενης συγχώνευσης, αλλά ακόμα και τώρα, μετά τη σχετική αρνητική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανταγωνισμού) αναδιαρθρώνουν το πρόγραμμα δρομολογίων τους τόσο σε διεθνείς όσο και εσωτερικούς προορισμούς. Παρατηρείται δε, ότι σε πολλές περιπτώσεις οι εν λόγω εταιρείες μειώνουν ή και αναστέλλουν το πρόγραμμα δρομολογίων τους σε κοινούς προορισμούς ενισχύοντας παράλληλα αερογραμμές όπου η μία εκ των δύο έχει αποσυρθεί.
Δεδομένου ότι οι δύο εταιρείες έχουν προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία με βάση τον κανονισμό συγκεντρώσεων, απέρριψε την προτεινόμενη συγχώνευση, καθώς θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο της ελληνικής αγοράς αεροπορικών μεταφορών, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Πώς κρίνει αυτή την σχεδόν παράλληλη αναδιάρθρωση του δικτύου των δύο εταιρειών; Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής ποιός αναμένεται να είναι ο αντίκτυπος στις τιμές των εισιτηρίων, δεδομένου ότι μειώνεται ο ανταγωνισμός σε ορισμένους προορισμούς; Πιστεύει ότι τέτοιου είδους πρακτικές ωφελούν τον υγιή ανταγωνισμό και λειτουργούν προς όφελος των καταναλωτών-επιβατών ή προλειαίνουν το έδαφος για τονεκβιασμό μιας θετικής απόφασης για την συγχώνευση των δύο εταιρειών;
2. Στο πλαίσιο ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών, τί μέτρα έχουν υιοθετηθεί από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σε αντίστοιχες περιπτώσεις, προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές των αεροπορικών ναύλων σε λογικά επίπεδα και να ενισχυθεί περαιτέρω ο ανταγωνισμός»;
πηγη: sofokleous10.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.