Με τον τρόπο που κινούνται, ο πρωθυπουργός κ. Παπανδρέου και τα ισχυρά κυβερνητικά στελέχη καταλήγουν να εξυπηρετούν τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα σε βάρος των πολιτών. Η επιλογή αυτή μπορεί να οφείλεται στην οικονομική, δημοσιονομική ανάγκη, στην πολιτική βούληση της κυβέρνησης Παπανδρέου ή και στη σκοτεινή ιδιοτέλεια συγκεκριμένων κυβερνητικών στελεχών τα οποία μπορεί να εξυπηρετούν μεγάλα συμφέροντα προκειμένου να αυτοεξυπηρετηθούν σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος. Όποια και να είναι τα κίνητρα των κορυφαίων κυβερνητικών παραγόντων, το αποτέλεσμα των πρωτοβουλιών τους είναι ιδιαίτερα αρνητικό για την οικονομία και την κοινωνία και προετοιμάζει το έδαφος για κοινωνικές και πολιτικές αναταράξεις.
Αυξήσεις στα διόδια
Παρά τη μεγάλη ανάπτυξη του κινήματος «Δεν πληρώνω», η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να εξορθολογίσει το σύστημα των διοδίων που ισχύει στις εθνικές οδούς. Οι παράπλευροι δρόμοι δεν έχουν κατασκευαστεί, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι συγκεκριμένων περιοχών –χαρακτηριστική η περίπτωση της βορειοανατολικής Αττικής– να εγκλωβίζονται σε ένα σύστημα διοδίων που δεν τους προσφέρει ουσιαστικές υπηρεσίες αλλά επιβάλλει μεγάλη οικονομική επιβάρυνση στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Ενδεικτική της αδυναμίας της κυβέρνησης Παπανδρέου να αλλάξει το σύστημα που αποφασίστηκε το 2007 και έχει ξεπεραστεί από τις αρνητικές οικονομικές εξελίξεις είναι η ανακοίνωση της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το τμήμα Ράχες Μαλιακού - Κλειδί Ημαθίας της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης, για αυξήσεις στις τιμές των διοδίων κατά 33,3% σε όλους τους σταθμούς διοδίων, εκτός από τον Πυργετό. Σε έγγραφο, με ημερομηνία 18 Φεβρουαρίου, προς τη διοίκηση της Εγνατίας Οδού, που ασκεί την επίβλεψη του συγκεκριμένου έργου, ζητεί από τους αρμοδίους να εγκρίνουν τη νέα μεγάλη αύξηση στα ήδη αυξημένα διόδια, προκειμένου να ισχύσει από την 1η Μαρτίου.
Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας των κατασκευαστικών εταιρειών θεωρούν ότι έχουν ολοκληρώσει τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση έργα μέσα στην καθορισμένη ημερομηνία και πως έχουν δικαίωμα να προχωρήσουν σε νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων.
Διαφορετική προσέγγιση στις εκκρεμότητες που έχουν δημιουργηθεί έχουν οι εργολάβοι του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου - Πατρών. Επειδή καθυστερούν οι απαλλοτριώσεις που είναι ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου, καταργούν το ένα εργοτάξιο μετά το άλλο απολύοντας τους εργαζόμενους σε αυτά. Συγκεκριμένη κατασκευαστική εταιρεία έχει απολύσει σε διάστημα δύο μηνών τους 125 από τους 360 εργαζόμενους στα έργα. Το κωμικοτραγικό είναι ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων Ι.Χ. και των φορτηγών οι οποίοι κάνουν τη διαδρομή Κόρινθος - Πάτρα εξακολουθούν να πληρώνουν διόδια για ένα δρόμο που δεν υπάρχει και που είναι πιθανό να μην κατασκευαστεί εάν δεν υπάρξει συνεννόηση μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και παραχωρησιούχου.
Η επένδυση του Ελληνικού
Και ενώ η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δυσκολεύεται να διαχειριστεί τις προβληματικές συμφωνίες παραχώρησης των εθνικών δρόμων του 2007 (τις είχε επεξεργαστεί η τότε κυβέρνηση της ΝΔ και τις ψήφισαν οι βουλευτές της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ), φαίνεται ότι συνεχίζει την αρνητική παράδοση παραχώρησης «φιλέτων» δημόσιας γης χωρίς καμία σοβαρή εξασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.
Η κυβερνητική ηγεσία διαχειρίζεται την παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού σε συνθήκες αδιαφάνειας και σε απευθείας συνεννόηση με τους υποψήφιους επενδυτές του Κατάρ. Κανονικά, η κυβέρνηση Παπανδρέου θα έπρεπε να είχε προχωρήσει σε νομοθετικές ρυθμίσεις που θα απάλλασσαν τα ακίνητα της περιοχής του πρώην αεροδρομίου απ’ όποια βάρη και νομικές εκκρεμότητες και να είχε προσδιορίσει, με ακρίβεια, τους επενδυτικούς της στόχους. Στη συνέχεια θα έπρεπε να είχε οργανώσει ένα γύρο δημόσιας ενημέρωσης υποψήφιων επενδυτών προκειμένου να προχωρήσει σε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό.
Αν κρίνουμε από την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Επικρατείας κ. Παμπούκη και άλλων κυβερνητικών στελεχών στο Κατάρ, η κυβέρνηση δεν έχει οριστικοποιήσει τα σχέδια της επένδυσης που προωθεί, δεν έχει πάρει τις αποφάσεις της για τον τρόπο πληρωμής του ελληνικού Δημοσίου που θα επιδιώξει και δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να ανοιχτεί το επενδυτικό σχήμα και σε άλλα συμφέροντα, πέραν των επενδυτών από το Κατάρ, στο μέλλον. Αυτό το «βλέποντας και κάνοντας» στην τήρηση διαδικασιών που εγγυώνται τη διαφάνεια δημιουργεί ένα σωρό παρεξηγήσεις και μπορεί να περιορίσει τα οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο από την αξιοποίηση ή την πώληση του πολυσυζητημένου «φιλέτου».
Ξέχασαν τον... Έλληνα φορολογούμενο
Στη συνάντηση Παπανδρέου - Μέρκελ στο Βερολίνο κυριάρχησαν οι διαβεβαιώσεις για τον απόλυτο σεβασμό των συμφερόντων των Γερμανών φορολογουμένων. Δεν υπήρξε καμία αναφορά στις συζητήσεις μεταξύ των δύο ηγετών για τη φοβερή επιβάρυνση των Ελλήνων φορολογουμένων εξαιτίας των παράνομων δραστηριοτήτων των γερμανικών πολυεθνικών, σε συνεργασία με Έλληνες κυβερνητικούς και κρατικούς παράγοντες.
Ο κ. Παπανδρέου και οι συνεργάτες του υπέγραψαν την προμήθεια δύο ακόμη γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214 από τη γερμανική εταιρεία HDW, η οποία εξασφάλισε την πρώτη παραγγελία υποβρυχίων αυτού του τύπου, επί κυβέρνησης Σημίτη, μοιράζοντας μίζες πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ μέσα από ένα περίπλοκο σύστημα συνεργαζόμενων εταιρειών και παραγόντων.
Η κυβερνητική ηγεσία εξυπηρέτησε για μία ακόμη φορά αυτούς που «λεηλάτησαν» το δημόσιο ταμείο, ενώ, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, ετοιμάζεται να προωθήσει κι άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, παρά την προφανή οικονομική αδυναμία του ελληνικού Δημοσίου. Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για την προμήθεια ουσιαστικά άχρηστων ρωσικών τεθωρακισμένων, τα οποία παλαιότερα συμπλήρωναν την ελληνορωσική συμφωνία για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Η κατασκευή του αγωγού οδηγείται σε ματαίωση εξαιτίας των βουλγαρικών αντιρρήσεων και των ρωσικών επιφυλάξεων, δεν αποκλείεται όμως να πληρώσουμε το λογαριασμό για τα ρωσικά τεθωρακισμένα. Προωθείται επίσης η παραγγελία των γαλλικών φρεγατών για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού στο πλαίσιο μιας κακώς εννοούμενης διπλωματίας, που δημιουργεί πρόσθετα βάρη για τους Έλληνες φορολογούμενους, σε αναζήτηση, υποτίθεται, της καλής θέλησης των κυβερνήσεων των ισχυρών χωρών της Ε.Ε.
«Κούρεμα» συντάξεων
Ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος κ. Προβόπουλος προετοίμασε κι αυτός, με δηλώσεις που έκανε την προηγούμενη Τρίτη στη Βουλή, για την επιδείνωση της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης. Τάχθηκε κατά του «κουρέματος» του χρέους του ελληνικού Δημοσίου, γιατί μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργούσε πολύ σοβαρά προβλήματα στις ελληνικές τράπεζες, που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου αξίας 50 δισ. ευρώ, και στα ασφαλιστικά ταμεία, που έχουν στη διάθεσή τους ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου αξίας 25 δισ. ευρώ. Όπως χαρακτηριστικά είπε, οι ζημιές που θα κατέγραφαν τα ασφαλιστικά ταμεία θα οδηγούσαν με μαθηματική ακρίβεια σε νέα μείωση των συντάξεων.
Παράλληλα, ο κ. Προβόπουλος υποστήριξε την ανάγκη χορήγησης πρόσθετων εγγυήσεων του Δημοσίου προς τις ελληνικές τράπεζες –ύψους 30 δισ. ευρώ– για να διευκολυνθεί η χρηματοδότησή τους από την την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Από τη μια, οι Έλληνες φορολογούμενοι είναι υποχρεωμένοι να συμβάλουν στην αύξηση των ιδίων κεφαλαίων των εμπορικών τραπεζών και στη χορήγηση εγγυήσεων και από την άλλη υφίστανται διάφορα «πακέτα» λιτότητας, σε μια προσπάθεια να μπει τάξη στη δημοσιονομική διαχείριση. Πρόκειται για μια αδιέξοδη κατάσταση, για την οποία βέβαια δεν ευθύνεται το τραπεζικό σύστημα, αλλά η διαχρονική αδυναμία των πολιτικών να ελέγξουν το δημοσιονομικό έλλειμμα και το δημόσιο χρέος, που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σκληρή αντιπαράθεση μεταξύ των πολιτών και του τραπεζικού συστήματος. Η κοινή γνώμη διαμορφώνεται στην κατεύθυνση ότι όλα τα βάρη της κρίσης φορτώνονται στους μη προνομιούχους συμπολίτες μας, με το οικονομικό «κατεστημένο» να προβάλλει συνεχώς απαιτήσεις χωρίς να μπορεί να εγγυηθεί θετικό οικονομικό, διαχειριστικό αποτέλεσμα.
Αυξήσεις στα διόδια
Παρά τη μεγάλη ανάπτυξη του κινήματος «Δεν πληρώνω», η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να εξορθολογίσει το σύστημα των διοδίων που ισχύει στις εθνικές οδούς. Οι παράπλευροι δρόμοι δεν έχουν κατασκευαστεί, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι συγκεκριμένων περιοχών –χαρακτηριστική η περίπτωση της βορειοανατολικής Αττικής– να εγκλωβίζονται σε ένα σύστημα διοδίων που δεν τους προσφέρει ουσιαστικές υπηρεσίες αλλά επιβάλλει μεγάλη οικονομική επιβάρυνση στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Ενδεικτική της αδυναμίας της κυβέρνησης Παπανδρέου να αλλάξει το σύστημα που αποφασίστηκε το 2007 και έχει ξεπεραστεί από τις αρνητικές οικονομικές εξελίξεις είναι η ανακοίνωση της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το τμήμα Ράχες Μαλιακού - Κλειδί Ημαθίας της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης, για αυξήσεις στις τιμές των διοδίων κατά 33,3% σε όλους τους σταθμούς διοδίων, εκτός από τον Πυργετό. Σε έγγραφο, με ημερομηνία 18 Φεβρουαρίου, προς τη διοίκηση της Εγνατίας Οδού, που ασκεί την επίβλεψη του συγκεκριμένου έργου, ζητεί από τους αρμοδίους να εγκρίνουν τη νέα μεγάλη αύξηση στα ήδη αυξημένα διόδια, προκειμένου να ισχύσει από την 1η Μαρτίου.
Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας των κατασκευαστικών εταιρειών θεωρούν ότι έχουν ολοκληρώσει τα προβλεπόμενα από τη σύμβαση έργα μέσα στην καθορισμένη ημερομηνία και πως έχουν δικαίωμα να προχωρήσουν σε νέες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων.
Διαφορετική προσέγγιση στις εκκρεμότητες που έχουν δημιουργηθεί έχουν οι εργολάβοι του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου - Πατρών. Επειδή καθυστερούν οι απαλλοτριώσεις που είναι ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου, καταργούν το ένα εργοτάξιο μετά το άλλο απολύοντας τους εργαζόμενους σε αυτά. Συγκεκριμένη κατασκευαστική εταιρεία έχει απολύσει σε διάστημα δύο μηνών τους 125 από τους 360 εργαζόμενους στα έργα. Το κωμικοτραγικό είναι ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων Ι.Χ. και των φορτηγών οι οποίοι κάνουν τη διαδρομή Κόρινθος - Πάτρα εξακολουθούν να πληρώνουν διόδια για ένα δρόμο που δεν υπάρχει και που είναι πιθανό να μην κατασκευαστεί εάν δεν υπάρξει συνεννόηση μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και παραχωρησιούχου.
Η επένδυση του Ελληνικού
Και ενώ η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δυσκολεύεται να διαχειριστεί τις προβληματικές συμφωνίες παραχώρησης των εθνικών δρόμων του 2007 (τις είχε επεξεργαστεί η τότε κυβέρνηση της ΝΔ και τις ψήφισαν οι βουλευτές της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ), φαίνεται ότι συνεχίζει την αρνητική παράδοση παραχώρησης «φιλέτων» δημόσιας γης χωρίς καμία σοβαρή εξασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.
Η κυβερνητική ηγεσία διαχειρίζεται την παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού σε συνθήκες αδιαφάνειας και σε απευθείας συνεννόηση με τους υποψήφιους επενδυτές του Κατάρ. Κανονικά, η κυβέρνηση Παπανδρέου θα έπρεπε να είχε προχωρήσει σε νομοθετικές ρυθμίσεις που θα απάλλασσαν τα ακίνητα της περιοχής του πρώην αεροδρομίου απ’ όποια βάρη και νομικές εκκρεμότητες και να είχε προσδιορίσει, με ακρίβεια, τους επενδυτικούς της στόχους. Στη συνέχεια θα έπρεπε να είχε οργανώσει ένα γύρο δημόσιας ενημέρωσης υποψήφιων επενδυτών προκειμένου να προχωρήσει σε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό.
Αν κρίνουμε από την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Επικρατείας κ. Παμπούκη και άλλων κυβερνητικών στελεχών στο Κατάρ, η κυβέρνηση δεν έχει οριστικοποιήσει τα σχέδια της επένδυσης που προωθεί, δεν έχει πάρει τις αποφάσεις της για τον τρόπο πληρωμής του ελληνικού Δημοσίου που θα επιδιώξει και δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να ανοιχτεί το επενδυτικό σχήμα και σε άλλα συμφέροντα, πέραν των επενδυτών από το Κατάρ, στο μέλλον. Αυτό το «βλέποντας και κάνοντας» στην τήρηση διαδικασιών που εγγυώνται τη διαφάνεια δημιουργεί ένα σωρό παρεξηγήσεις και μπορεί να περιορίσει τα οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο από την αξιοποίηση ή την πώληση του πολυσυζητημένου «φιλέτου».
Ξέχασαν τον... Έλληνα φορολογούμενο
Στη συνάντηση Παπανδρέου - Μέρκελ στο Βερολίνο κυριάρχησαν οι διαβεβαιώσεις για τον απόλυτο σεβασμό των συμφερόντων των Γερμανών φορολογουμένων. Δεν υπήρξε καμία αναφορά στις συζητήσεις μεταξύ των δύο ηγετών για τη φοβερή επιβάρυνση των Ελλήνων φορολογουμένων εξαιτίας των παράνομων δραστηριοτήτων των γερμανικών πολυεθνικών, σε συνεργασία με Έλληνες κυβερνητικούς και κρατικούς παράγοντες.
Ο κ. Παπανδρέου και οι συνεργάτες του υπέγραψαν την προμήθεια δύο ακόμη γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214 από τη γερμανική εταιρεία HDW, η οποία εξασφάλισε την πρώτη παραγγελία υποβρυχίων αυτού του τύπου, επί κυβέρνησης Σημίτη, μοιράζοντας μίζες πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ μέσα από ένα περίπλοκο σύστημα συνεργαζόμενων εταιρειών και παραγόντων.
Η κυβερνητική ηγεσία εξυπηρέτησε για μία ακόμη φορά αυτούς που «λεηλάτησαν» το δημόσιο ταμείο, ενώ, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, ετοιμάζεται να προωθήσει κι άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, παρά την προφανή οικονομική αδυναμία του ελληνικού Δημοσίου. Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για την προμήθεια ουσιαστικά άχρηστων ρωσικών τεθωρακισμένων, τα οποία παλαιότερα συμπλήρωναν την ελληνορωσική συμφωνία για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Η κατασκευή του αγωγού οδηγείται σε ματαίωση εξαιτίας των βουλγαρικών αντιρρήσεων και των ρωσικών επιφυλάξεων, δεν αποκλείεται όμως να πληρώσουμε το λογαριασμό για τα ρωσικά τεθωρακισμένα. Προωθείται επίσης η παραγγελία των γαλλικών φρεγατών για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού στο πλαίσιο μιας κακώς εννοούμενης διπλωματίας, που δημιουργεί πρόσθετα βάρη για τους Έλληνες φορολογούμενους, σε αναζήτηση, υποτίθεται, της καλής θέλησης των κυβερνήσεων των ισχυρών χωρών της Ε.Ε.
«Κούρεμα» συντάξεων
Ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος κ. Προβόπουλος προετοίμασε κι αυτός, με δηλώσεις που έκανε την προηγούμενη Τρίτη στη Βουλή, για την επιδείνωση της οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης. Τάχθηκε κατά του «κουρέματος» του χρέους του ελληνικού Δημοσίου, γιατί μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργούσε πολύ σοβαρά προβλήματα στις ελληνικές τράπεζες, που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου αξίας 50 δισ. ευρώ, και στα ασφαλιστικά ταμεία, που έχουν στη διάθεσή τους ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου αξίας 25 δισ. ευρώ. Όπως χαρακτηριστικά είπε, οι ζημιές που θα κατέγραφαν τα ασφαλιστικά ταμεία θα οδηγούσαν με μαθηματική ακρίβεια σε νέα μείωση των συντάξεων.
Παράλληλα, ο κ. Προβόπουλος υποστήριξε την ανάγκη χορήγησης πρόσθετων εγγυήσεων του Δημοσίου προς τις ελληνικές τράπεζες –ύψους 30 δισ. ευρώ– για να διευκολυνθεί η χρηματοδότησή τους από την την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Από τη μια, οι Έλληνες φορολογούμενοι είναι υποχρεωμένοι να συμβάλουν στην αύξηση των ιδίων κεφαλαίων των εμπορικών τραπεζών και στη χορήγηση εγγυήσεων και από την άλλη υφίστανται διάφορα «πακέτα» λιτότητας, σε μια προσπάθεια να μπει τάξη στη δημοσιονομική διαχείριση. Πρόκειται για μια αδιέξοδη κατάσταση, για την οποία βέβαια δεν ευθύνεται το τραπεζικό σύστημα, αλλά η διαχρονική αδυναμία των πολιτικών να ελέγξουν το δημοσιονομικό έλλειμμα και το δημόσιο χρέος, που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σκληρή αντιπαράθεση μεταξύ των πολιτών και του τραπεζικού συστήματος. Η κοινή γνώμη διαμορφώνεται στην κατεύθυνση ότι όλα τα βάρη της κρίσης φορτώνονται στους μη προνομιούχους συμπολίτες μας, με το οικονομικό «κατεστημένο» να προβάλλει συνεχώς απαιτήσεις χωρίς να μπορεί να εγγυηθεί θετικό οικονομικό, διαχειριστικό αποτέλεσμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.