Τα πάνω κάτω στην αγορά τροφίμων έχει φέρει η κρίση! Λουκέτα, συγχωνεύσεις, εξαγορές απεικονίζουν την πραγματική εικόνα του κλάδου, τη στιγμή που οι καταναλωτές έχουν κόψει τις «σπατάλες», περιορίζοντας τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία προϊόντα. Μόλις την Δευτέρα που μας πέρασε άνοιξε ο δρόμος για τη δημιουργία της μεγαλύτερης γαλακτοβιομηχανίας της Ελλάδας, έπειτα από το οριστικό «ok» της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στη συγχώνευση της «ΔΕΛΤΑ», της θυγατρικής εταιρείας της Vivartia με τη ΜΕΒΓΑΛ. Η εν λόγω απόφαση της Επιτροπής της Κεφαλαιαγοράς ουσιαστικά επιβεβαίωσε παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι περίπου ένα μήνα πριν επεσήμαναν ότι το πιο πιθανό ενδεχόμενο είναι η εξαγορά να εγκριθεί μεν, αλλά υπό τη λήψη κατάλληλων διορθρωτικών μέτρων δε.
Και αυτό γιατί το ζήτημα της συγχώνευσης των δύο εταιρειών πέρασε από «δια πυρός και σιδήρου» μέχρι να λάβει το «πράσινο φως», καθώς η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς διατηρούσε τις επιφυλάξεις της. Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση περί εξαγοράς της ΜΕΒΓΑΛ από τη Vivartia χρονολογείται το περασμένο Φθινόπωρο, ενώ τον προηγούμενο Αύγουστο η Vivartia γνωστοποίησε την υπογραφή συμφωνίας για την εξαγορά του 57,8% της Βορειοελλαδίτικης ΜΕΒΓΑΛ, έναντι τιμήματος περίπου 77 εκατ. ευρώ και έκτοτε ανέμενε την έγκριση της Επιτροπής. Ωστόσο, για το «γάμο» αυτό υπήρξε υπόνοια ότι σε περίπτωση που θα πραγματοποιηθεί, το νέο σχήμα που θα δημιουργηθεί θα κατέχει δεσπόζουσα θέση στον τομέα των γαλακτοκομικών προϊόντων και συνεπώς θα "παραβαίνει" τις διατάξεις περί προστασίας του ανταγωνισμού.
Τελικά, έπειτα από συνεδριάσεις της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού και ακροαματικές διαδικασίες, η συγχώνευση ΜΕΒΓΑΛ-ΔΕΛΤΑ εγκρίθηκε...αλλά υπό αυστηρούς όρους. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τα διορθωτικά μέτρα που πρέπει να λάβει η Vivartia είναι τα εξής:
-Να εκποιήσει την επιχειρηματική δραστηριότητα που συνίσταται στο σοκολατούχο γάλα με το σήμα «Topino», όπως αυτό χρησιμοποιείται και διατίθεται σήμερα από την εξαγοραζόμενη, προκειμένου να αρθεί η οριζόντια επικάλυψη στη σχετική αγορά σοκολατούχου γάλακτος. Για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας της εκποιούμενης δραστηριότητας, προβλέπονται - για μεταβατικό στάδιο δύο (2) ετών από την ολοκλήρωση της πώλησης - συνοδευτικά μέτρα για την πρόσβαση του υποψήφιου αγοραστή (κατ' επιλογή του) στο υφιστάμενο σχετικό δίκτυο διανομής, καθώς και για την παραγωγή/φασόν του σχετικού προϊόντος από την νέα οντότητα για λογαριασμό του υποψήφιου αγοραστή.-Να διαθέτει σε ανταγωνιστές της, για διάστημα πέντε (5) ετών από την ημερομηνία πραγματοποίησης της συγκέντρωσης, έως και τριάντα χιλιάδες (30.000) τόνους εγχώριου νωπού αγελαδινού γάλακτος κατ' έτος σε τιμές κόστους, βάσει αντικειμενικών, διαφανών και επαληθεύσιμων κριτηρίων, προκειμένου να διασφαλιστεί ικανοποιητική πρόσβαση ανταγωνιστών στην αναγκαία πρώτη ύλη (νωπό γάλα).
-Να άρει και να απέχει, για διάστημα πέντε (5) ετών από την κοινοποίηση του διατακτικού της παρούσας απόφασης, από ενέργειες που συνεπάγονται ή κατατείνουν, άμεσα ή έμμεσα (είτε με τη σύναψη συμβάσεων, είτε με την παροχή οικονομικών κινήτρων), σε αποκλειστικότητες στα μεγάλα και μικρά σημεία λιανικής πώλησης, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τυχόν αποκλειστικότητες ως προς τη χρήση παγίων εντός των σημείων λιανικής πώλησης.
-Να συνεχίσει να αγοράζει με άμεση εφαρμογή, για διάστημα τριών (3) ετών από την πραγματοποίηση της συγκέντρωσης, κατ' απόλυτη επιλογή και ελευθερία των παραγωγών και στο πλαίσιο των ισχυόντων συναλλακτικών όρων, τις υφιστάμενες προσφερόμενες ποσότητες νωπού γάλακτος των παραγωγών των νομών Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Πέλλας, Σερρών και Κιλκίς που συνεργάζονταν με την εξαγοράζουσα και την εξαγοραζόμενη από την 15/9/2010 έως και 31/12/2010, βάσει στοιχείων του ΕΛΟΓΑΚ.Αυτό, την ώρα που η ισχυρή πτώση της κατανάλωσης έχει οδηγήσει σε «αδιέξοδο» άλλοτε μεγαλύτερες αλυσίδες ελληνικού λιανεμπορίου, με την Ατλάντικ να αποτελεί το βασικό παράδειγμα. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα το «R» αποκάλυψε ότι εντός τριμήνου θα «παιχτεί» το «λουκέτο» ή η επιβίωση του ομίλου, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στη διοίκηση της εταιρείας. Στο πλαίσιο των ολοένα και ισχυρότερων πιθανοτήτων πτώχευσης, η Ατλάντικ έχει προβεί - και εξακολουθεί να προχωρά- σε κινήσεις συρρίκνωσεις, γνωστοποιώντας καθημερινά ανακοινώσεις, οι οποίες αφορούν στην πώληση καταστημάτων εντός και εκτός Αθήνας, στην πώληση παγίων εξοπλισμών καταστημάτων, καθώς και στην πώληση ποσοστού σε θυγατρικές.
Η εταιρεία έχει εισέλθει εδώ και τρεις μήνες στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα και από τις 7 Ιουλίου του 2010, που ανακοίνωσε ότι η κατά 99,71% θυγατρική ΒΗΤΑ ΠΙ ΑΕΒΕ προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με καταβολή μετρητών 1,855 εκατ. ευρώ, μετρά ένα «σεβαστό» αριθμό πώλησης καταστημάτων και παγίων εξοπλισμών.
Τις ζυμώσεις στον κλάδο της αγοράς τροφίμων έρχεται να υπερτονίσει μελέτη της Icap αναφέροντας ταυτόχρονα πως επιχειρηματίες του χώρου που χαρακτηρίζουν «τραγική» την κατάσταση στην ελληνική αγορά.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης της Icap Group, η αγορά super market και cash & carry εκτιμάται ότι παρουσίασε οριακή αύξηση σε αξία σε σχέση με το περασμένο έτος, γεγονός το οποίο οφείλεται στην αλλαγή «συμπεριφοράς» του καταναλωτή αυτή την περιόδο, ο οποίος αρκείται στην αγορά μόνο των «βασικών» αγαθών, «διαγράφοντας» προς το παρόν τις «σπάταλες» του παρελθόντος.
Πάντως, οι εκτιμήσεις για τη μελλοντική πορεία των επιχειρήσεων δεν φαίνεται να είναι και οι καλύτερες. Παράγοντες της αγοράς τονίζουν ότι τα «λουκέτα» που έχουν μπει είναι λιγότερα από αυτά που πρόκειται να «μπουν» στη συνέχεια...
Σταυρούλα Μαλαίνου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.