Έντονες αντιδράσεις, επίσημα διαβήματα, "συγγνώμη", διαψεύσεις και ενδοκυβερνητικές κόντρες συνθέτουν το πολιτικοοικονομικό σκηνικό από τη συνέντευξη της τρόικας την Παρασκευή μέχρι και χθες το βράδυ.
Όλα αυτά, όμως, δεν αλλάζουν την ουσία.
Η κυβέρνηση, και κυρίως το οικονομικό επιτελείο, καλείται να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα εξασφαλίσει 50 δισ. ευρώ έως το 2015 από τις αποκρατικοποιήσεις για να μειωθεί το δημόσιο χρέος.
Το χρονικό
Την Παρασκευή το μεσημέρι, ύστερα από μαραθώνιες διαβουλεύσεις μεταξύ της τρόικας και του οικονομικού επιτελείου, οι εκπρόσωποι των πρώτων αποφάσισαν να ανακοινώσουν ότι, στο πλαίσιο της διαχείρισης του ελληνικού χρέους, συμφωνήθηκε πως η Ελλάδα θα προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων ύψους 50 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2015.
Η συνέντευξη της τρόικας έχει καθιερωθεί να γίνεται μετά το πέρας κάθε τριμηνιαίου ελέγχου της ελληνικής οικονομίας και μέχρι τώρα γινόταν πάντα πριν από την οποιαδήποτε παρουσίαση του υπουργείου Οικονομικών (αυτό η τρόικα σκέφτεται πολύ σοβαρά να μην το ξανακάνει).
Έτσι, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, κ. Γ. Πεταλωτής, στις 2 τα χαράματα του Σαββάτουεξέδωσε ανακοίνωση με την οποία χαρακτήριζε απαράδεκτη τη στάση των εκπροσώπων της τρόικας. Ταυτόχρονα, όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης βρήκαν τον χώρο να αντιδράσουν έντονα και να ζητήσουν την παραίτηση του υπουργού Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου.
Το Σάββατο ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου επικοινώνησε τηλεφωνικώς με τον επικεφαλής του ΔΝΤ κ. Ντομινίκ Στρος-Καν και τον κοινοτικό επίτροπο κ. Όλι Ρεν, μεταφέροντάς τους την έντονη δυσαρέσκειά του για το τι είχε συμβεί την προηγούμενη μέρα.
Επισήμως, το ΔΝΤ, η Ε.Ε. και η ΕΚΤ προχώρησαν σε κοινή δήλωση χθες στην οποία ανέφεραν: "Οι τρεις οργανισμοί σέβονται απόλυτα τις αρμοδιότητες και τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης σε όλους τους τομείς λήψης οικονομικών αποφάσεων, ο δε ρόλος μας συνίσταται στην παροχή συμβουλών και υποστήριξης προς την κυβέρνηση μέσω της εξέτασης εναλλακτικών λύσεων κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
Είναι λυπηρό εάν κάποια στιγμή σχηματίστηκε διαφορετική εντύπωση.
Αναγνωρίζουμε τις δύσκολες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία και σεβόμαστε απόλυτα τις αξιοσημείωτες προσπάθειες που καταβάλλει ο ελληνικός λαός. Εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε τις προσπάθειες αυτές".
Τα πνεύματα, όμως, δεν ηρέμησαν. Ο εκπρόσωπος της Ε.Ε., κ. Σερβάας Ντερούζ, από την Παρασκευή είχε δώσει συνεντεύξεις σε κυριακάτικες εφημερίδες, στις οποίες εισερχόταν σε λεπτομέρειες για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Μάλιστα, έκανε λόγο ξεκάθαρα γιαπωλήσεις περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Το γεγονός αυτό έφερε σε πολύ δύσκολη θέση τον κ. Παπακωνσταντίνου. Για τον λόγο αυτόν και χθες το μεσημέρι ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε: "Αξιοποιούμε ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, δεν εκποιούμε δημόσια γη. Και τις αποφάσεις για το τι και το πώς τις παίρνει συντεταγμένα η ελληνική κυβέρνηση και ουδείς άλλος.
Γι’ αυτό και οι σημερινές φερόμενες σχετικές δηλώσεις του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε κυριακάτικες εφημερίδες είναι το λιγότερο άστοχες και σίγουρα ανακριβείς".
Το επικοινωνιακό παιχνίδι, όμως, συνεχίστηκε. Χθες το μεσημέρι, το ειδησεογραφικό πρακτορείοDow Jones Newswires φιλοξένησε συνέντευξη του ειδικού γραμματέα αποκρατικοποιήσεων και αναδιαρθρώσεων κ. Γ. Χριστοδουλάκη, στην οποία ο ίδιος φέρεται να δήλωσε:
"Ο κίνδυνος εφαρμογής του σχεδίου είναι ιδιαίτερα υψηλός και θα πρέπει να αναζητήσουμε βιώσιμα projects τα οποία είναι λογικά" και πως "η χώρα βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τα κράτη που διατρέχουν κίνδυνο χρεοκοπίας".
Η αντίδραση του υπουργείου ήταν άμεση, με την αποστολή επιστολής διαμαρτυρίας στο Dow Jones Newswires, όπου ζητούσε να ανασκευάσει το δημοσίευμά του, αφού ο κ. Χριστοδουλάκης, πρώτον, δεν είπε τις φράσεις αυτές και, δεύτερον, δεν έδωσε συνέντευξη, αλλά προχώρησε σε μία "διευκρινιστική συζήτηση για ρεπορτάζ" με τον δημοσιογράφο του πρακτορείου.
Η ουσία
Κάπου εκεί ολοκληρώθηκαν ο πολιτικός πόλεμος και τα επικοινωνιακά παιχνίδια των τελευταίων 48 και κάτι ωρών.
Στην ουσία του θέματος, το οικονομικό επιτελείο καλείται τώρα να βρει τις μεθόδους εκείνες για να εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία 50 δισ. ευρώ έως το 2015. Αυτά τα κεφάλαια θα κατευθυνθούναποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο νέος στόχος ήταν αντικείμενο διαπραγματεύσεων μεταξύ της τρόικας και του υπουργείου Οικονομικών για περίπου 10 μέρες. Η τρόικα ζητούσε να τεθεί ακόμα υψηλότερος στόχος. Από την άλλη πλευρά, το οικονομικό επιτελείο θεωρούσε ότι θα μπορούσε να είναι και μικρότερος από 50 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, επικράτησε η άποψη ότι ο νέος στόχος θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλός ώστε να προκαλέσει ένα θετικό σοκ στις αγορές, αλλά και όχι τόσο μεγάλος ώστε να θεωρείται εντελώς ακατόρθωτος. Άλλωστε, σε παρόμοια ποσά έχει αναφερθεί και η Ν.Δ. για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Το οικονομικό επιτελείο εκτιμά ότι το ποσό αυτό θα προέλθει από τρεις παρεμβάσεις:
1. Στα ακίνητα. Έως τα τέλη Ιουνίου θα είναι έτοιμη μελέτη για τα κρατικά ακίνητα που αφορούν σε εκτάσεις του Δημοσίου, ενώ μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου θα είναι έτοιμη αντίστοιχη μελέτη για τα εμπορικά κρατικά ακίνητα.
Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Παπακωνσταντίνου έχει στο συρτάρι μία λύση που θα μπορούσε να έχει άμεσα αποτελέσματα από την αξιοποίηση των ακινήτων και ενδεχομένως να την παρουσιάσει και στο σημερινό Eurogroup.
Αυτή προβλέπει τη δημιουργία μιας εταιρίας χαρτοφυλακίου η οποία θα έχει μία σειρά ακινήτων του Δημοσίου (20 - 50 δισ. ευρώ). Το χαρτοφυλάκιο αυτό θα δοθεί ως ενέχυρο στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης (EFSF) για την άντληση κεφαλαίων από την πλευρά της Ελλάδας με χαμηλό επιτόκιο, που θα κατευθυνθούν αποκλειστικά για την επαναγορά ελληνικών ομολόγων και τη μείωση του χρέους.
Πάντως, κάτι τέτοιο μπορεί να βοηθήσει στην αναίμακτη διαχείριση του χρέους, αλλά δεν θα φέρει επενδύσεις στη χώρα. Για τον λόγο αυτόν, το οικονομικό επιτελείο αποφάσισε να εντάξει στο πρόγραμμα του 2011 (αντί του 2012) την αξιοποίηση του Ελληνικού.
Το Κατάρ είναι ο βασικός ενδιαφερόμενος και η επένδυση μπορεί να φέρει έως και 5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, θα προχωρήσει και στην αξιοποίηση των ακινήτων που έχει ήδη αποφασίσει, όπως αυτά στη Ρόδο (περιοχή Αφάντου), στη Χαλκίδα κ.α.
2. Μία δεύτερη ιδέα που υπάρχει και φαίνεται ότι θα προχωρήσει είναι η αξιοποίηση των μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από διάφορες δραστηριότητες.
Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία εταιριών που θα έχουν ως προίκα τα μελλοντικά έσοδα (για 25 χρόνια) από τη διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων, των λαχείων και του ορυκτού πλούτου. Μετά τη σύσταση των εταιριών θα γίνεται η πώλησή τους με κάποιο discount για να μειωθεί το ρίσκο των επενδυτών. Υπολογίζεται ότι από κάτι τέτοιο θα μπορούσαν να προκύψουν έσοδα της τάξης των 25 δισ. ευρώ.
3. Αποκρατικοποίηση επιχειρήσεων. Δεδομένων του αρνητικού κλίματος στις αγορές και των χαμηλών αποτιμήσεων των μετοχών του Δημοσίου σε επιχειρήσεις, η πώληση των ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ,ΕΥΑΘ, ΟΠΑΠ, ΔΕΠΑ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, μετρό, ΟΤΕ κ.λπ. έχει μεταφερθεί για αργότερα.
Η αξία όλων των επιχειρήσεων που έχει στην κατοχή του το Δημόσιο (εισηγμένες και μη εισηγμένες) υπολογίζεται σε περίπου 15 δισ. ευρώ, εκ των οποίων όμως το Δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει περίπου 8 δισ. ευρώ.
Επίσης, προς πώληση αναμένεται να βρεθούν και οι κρατικές τράπεζες (ΑΤΕ, Τ.Τ., Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και Τράπεζα Αττικής), ενώ το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνει έσοδα:
- Από την αξιοποίηση του φάσματος συχνοτήτων.
- Τα τυχερά παιχνίδια.
- Την αξιοποίηση των λιμανιών και των περιφερειακών αεροδρομίων.
- Την επέκταση των συμβάσεων για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών "Ελ. Βενιζέλος", την Εγνατία Οδό, την Αττική Οδό κ.ά.
Να σημειωθεί ότι η δραστική διεύρυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θα φέρει και οργανωτικές αλλαγές στο υπουργείο Οικονομικών. Η ειδική γραμματεία αποκρατικοποιήσεων και αναδιαρθρώσεων θα διευρυνθεί με την πρόσληψη προσωπικού, τη διάθεση πολύ περισσότερων πόρων και με την πρόσληψη αρκετών συμβούλων.
http://www.euro2day.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.