Κρίσιμες θεωρεί τις επόμενες εβδομάδες για την πορεία της κρίσης χρέους η Goldman Sachs στην τελευταία 20σέλιδη έκθεση της με τίτλο «EMU Sovereign Crisis: Is the End in Sight?» (Ευρωπαϊκή Κρίση Χρέους: Υπάρχει το τέλος στον ορίζοντα;), στην οποία και προσεγγίζει διαφορετικά το φαύλο κύκλο στον οποίο έχει εισέλθει η ευρωπαϊκή οικονομία.
Σύμφωνα με την Goldman Sachs, οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να λάβουν σύντομα αποφάσεις που θα βοηθήσουν στη λήξη της κρίσης, ώστε να ανακόψουν τη ροή των δημοσιονομικών προβλημάτων στον τραπεζικό κλάδο. Ένας από τους λόγους για τους οποίους εντάθηκε το πρόβλημα χρέους στην Ευρώπη, ήταν η διάσωση των τραπεζών και τα κεφάλαια που διατέθηκαν στην οικονομία ώστε να περιορίσουν της συνέπειες της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Ενόσω όμως οι τράπεζες ανέκαμπταν, τα ίδια τα κράτη βρέθηκαν στην ίδια δυσμενή θέση, ακολουθώντας πλέον πολιτική σκληρής λιτότητας ώστε να ενισχύσουν τη δημοσιονομική τους θέση, επηρεάζοντας την ανάπτυξη. Αυτή η πολιτική έχει προκαλέσει εκ νέου προβλήματα στον τραπεζικό κλάδο, διαιωνίζοντας έτσι μία κατάσταση που αυτοτροφοδοτείται.
Υπό αυτό το πρίσμα, η Goldman Sachs θεωρεί ότι οι επενδυτές πλέον θα πρέπει να μελετούν προσεκτικά τις πολιτικές αποφάσεις της ηγεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και κυρίως της Γερμανίας και της Γαλλίας, ώστε να διαγνώσουν γρήγορα της αλλαγή του κλίματος. Με άλλα λόγια, η GS υπονοεί ότι η λήξη της ευρωπαϊκής κρίσης είναι καθαρά αποτέλεσμα πολιτικών αποφάσεων, και αν μάλιστα, κρίνουμε και από το παράδειγμα των ΗΠΑ, θα χρειαστεί ένα σημαντικό μείγμα πολιτικών αποφάσεων, ώστε να ανακοπεί η ροή των προβλημάτων μεταξύ κρατών και τραπεζικού κλάδου.
Πιο συγκεκριμένα, αναλύοντας την παραπάνω άποψη, η GS αναφέρεται στο γεγονός ότι τα spread των κρατικών ομολόγων, και ιδιαίτερα αυτά των αδύναμων χωρών, έχουν υποχωρήσει υπό τη φημολογία ότι η ηγεσία της ευρωζώνη ετοιμάζει μία μεγάλη σημαντική απόφαση που θα κρίνει το μέλλον της κρίσης. Αυτό είναι ενδεικτικό του ότι η αγορά αναμένει κάτι από τους πολιτικούς, οι οποίοι όμως, έχουν αποδείξει μέχρι τώρα ότι αποφεύγουν να αποφασίσουν κάτι σημαντικό.
Οι «ελπίδες» έχουν εναποτεθεί στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το επονομαζόμενο EFSF, και ιδιαίτερα ο ρόλος που θα έχει στην αγορά ομολόγων και στη διαχείριση του δημόσιου χρέους των χωρών μελών της ευρωζώνης. Τα διάφορα σενάρια που κυκλοφορούν έχουν βελτιώσει το κλίμα, και αν επιβεβαιωθούν τότε μπορεί να μιλάμε για έξοδο της Ευρώπης από την κρίση, αναφέρει η GS, αφού παράλληλα και η ΕΚΤ θα αποδεσμευτεί και θα διαμορφώσει τη νομισματική της πολιτική ανεξάρτητα.
Την ίδια ώρα, οι πιέσεις για την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία θα περιοριστούν, αφού και οι τρεις χώρες, μαζί και με την Ισπανία, θα έχουν εξασφαλίσει με διαφάνεια τη στρατηγική μείωσης του χρέους τους και την αποκατάσταση της φερεγγυότητας, η οποία προκαλεί τις ανισορροπίες στην αγορά ομολόγων. Αξίζει εδώ μάλιστα να σημειωθεί ότι η GS παραμένει long στα 30ετή ομόλογα, τα οποία και θεωρεί ότι «αδίκως» έχουν δεχτεί σημαντικές πιέσεις.
Παράλληλα, εάν επιβεβαιωθούν τα σενάρια για καθοριστικές αποφάσεις από την ΕΕ, το κόστος δανεισμού των ευρωπαϊκών τραπεζών θα μειωθεί σημαντικά, αφού θα περιοριστεί και η αβεβαιότητα σχετικά με τις ζημιές που μπορεί να καταγράψουν οι τράπεζες από ένα δυσμενές σενάριο, όπως αυτό της διάσπασης της ευρωζώνης ή της βίαιης αναδιάρθρωσης χρέους. Όπως προανέφερε η Goldman Sachs, ο φαύλος κύκλος που έχουν εισέλθει τράπεζες και κράτη θα σπάσει, επιτρέποντας έτσι στις τράπεζες να διαθέσουν σημαντικά κεφάλαια που δέσμευαν για το δανεισμό τους στην οικονομία. Στο μεταξύ, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, θα περιορίσει τις αγοραίες απώλειες στα ομόλογα, βελτιώνοντας και την εικόνα των χαρτοφυλακίων των τραπεζών.
Στο συμπέρασμα; Η Goldman Sachs θεωρεί ότι η Ευρώπη έχει μία μοναδική ευκαιρία να σταματήσει εδώ την κρίση χρέους, λαβαίνοντας τις κατάλληλες αποφάσεις στις προσεχείς συνόδους. Αν δεν γίνει αυτό τότε ο φαύλος κύκλος θα συνεχίζεται με την αγορά να γίνεται μάρτυρας δυσμενών εξελίξεων.
Credit Suisse: Ανάπτυξη και μεταρρυθμίσεις για να βγει η Ευρωζώνη από την κρίση
Από τη μεριά της η Credit Suisse, σε μία εκτενή έκθεση (53 σελίδων) με τίτλο «Public finances in Europe» (Δημόσια οικονομικά στην Ευρώπη), όπου αναφέρεται και πορεία των ελλειμμάτων και του χρέους, επισημαίνεται πολύ έντονα ότι χωρίς μία σημαντική απόφαση από την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χωρίς την ενίσχυση της ανάπτυξης, τότε η κρίση που περνά η Ζώνη δεν θα ξεπεραστεί εύκολα.
Οι προσπάθειες των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να μειώσουν τα ελλείμματα τους δεν είναι τόσο αποτελεσματικές, παρά τις επίπονες προσπάθειες λιτότητας. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της CS λίγες από τις χώρες, για τις οποίες υπάρχουν ανησυχίες από τις αγορές, θα πετύχουν το κριτήριο του Συμφώνου Σταθερότητας και θα μειώσουν το έλλειμμα τους κάτω από το 3% του ΑΕΠ. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της CS το 2011 το έλλειμμα της ευρωζώνης (μ.ο.) θα διαμορφωθεί στο 5,7%.
Πιο συγκεκριμένα:
Η CS επισημαίνει την αναγκαιότητα της ενίσχυσης της ανάπτυξης για την ευρωπαϊκή οικονομία, ώστε να παραχθούν άμεσα τα πρωτογενή πλεονάσματα που απαιτούνται τόσο για τη μείωση του ελλείμματος όσο και για τη μείωση της δυναμικής του χρέους. Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι οι αγορές στηρίζουν τις ανησυχίες τους και στο γεγονός ότι στην ευρωζώνη οι διαφορές μεταξύ ισχυρών και αδύναμων κρατών είναι έντονες, με τη Γερμανία να ανεβάζει το μέσο όρο, ο οποίος δεν αντανακλά τον πραγματικό ρυθμό ανάπτυξη της Ζώνης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της CS τα επίπεδα του χρέους και η ανάπτυξη την επόμενη διετία θα διαμορφωθούν ως εξής:
Τέλος, μεγάλο αγκάθι για την ανάκαμψη της ευρωζώνης θεωρεί η CS και τις αξιολογήσεις των αδύναμων χωρών της ευρωζώνης, οι οποίες όχι μόνο απέχουν από αυτές των ισχυρών χωρών σημαντικά, αλλά παράλληλα δημιουργούνται σημαντικές «αρρυθμίες» στην άσκηση νομισματικής πολιτικής από την ΕΚΤ, η οποία καλείται να καλύψει τις ανισορροπίες στις αγορές ομολόγων. Παράλληλα, δημιουργούνται παρεκκλίσεις του κανονισμού της ΕΚΤ, αναφορικά με τις εγγυήσεις που δέχεται από τις ευρωπαϊκές τράπεζες για την κάλυψη του κενού ρευστότητας.
Πιο συγκεκριμένα, οι αξιολογήσεις διαμορφώνονται ως εξής:
www.bankingnews.gr
Υπό αυτό το πρίσμα, η Goldman Sachs θεωρεί ότι οι επενδυτές πλέον θα πρέπει να μελετούν προσεκτικά τις πολιτικές αποφάσεις της ηγεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και κυρίως της Γερμανίας και της Γαλλίας, ώστε να διαγνώσουν γρήγορα της αλλαγή του κλίματος. Με άλλα λόγια, η GS υπονοεί ότι η λήξη της ευρωπαϊκής κρίσης είναι καθαρά αποτέλεσμα πολιτικών αποφάσεων, και αν μάλιστα, κρίνουμε και από το παράδειγμα των ΗΠΑ, θα χρειαστεί ένα σημαντικό μείγμα πολιτικών αποφάσεων, ώστε να ανακοπεί η ροή των προβλημάτων μεταξύ κρατών και τραπεζικού κλάδου.
Πιο συγκεκριμένα, αναλύοντας την παραπάνω άποψη, η GS αναφέρεται στο γεγονός ότι τα spread των κρατικών ομολόγων, και ιδιαίτερα αυτά των αδύναμων χωρών, έχουν υποχωρήσει υπό τη φημολογία ότι η ηγεσία της ευρωζώνη ετοιμάζει μία μεγάλη σημαντική απόφαση που θα κρίνει το μέλλον της κρίσης. Αυτό είναι ενδεικτικό του ότι η αγορά αναμένει κάτι από τους πολιτικούς, οι οποίοι όμως, έχουν αποδείξει μέχρι τώρα ότι αποφεύγουν να αποφασίσουν κάτι σημαντικό.
Οι «ελπίδες» έχουν εναποτεθεί στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το επονομαζόμενο EFSF, και ιδιαίτερα ο ρόλος που θα έχει στην αγορά ομολόγων και στη διαχείριση του δημόσιου χρέους των χωρών μελών της ευρωζώνης. Τα διάφορα σενάρια που κυκλοφορούν έχουν βελτιώσει το κλίμα, και αν επιβεβαιωθούν τότε μπορεί να μιλάμε για έξοδο της Ευρώπης από την κρίση, αναφέρει η GS, αφού παράλληλα και η ΕΚΤ θα αποδεσμευτεί και θα διαμορφώσει τη νομισματική της πολιτική ανεξάρτητα.
Την ίδια ώρα, οι πιέσεις για την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία θα περιοριστούν, αφού και οι τρεις χώρες, μαζί και με την Ισπανία, θα έχουν εξασφαλίσει με διαφάνεια τη στρατηγική μείωσης του χρέους τους και την αποκατάσταση της φερεγγυότητας, η οποία προκαλεί τις ανισορροπίες στην αγορά ομολόγων. Αξίζει εδώ μάλιστα να σημειωθεί ότι η GS παραμένει long στα 30ετή ομόλογα, τα οποία και θεωρεί ότι «αδίκως» έχουν δεχτεί σημαντικές πιέσεις.
Παράλληλα, εάν επιβεβαιωθούν τα σενάρια για καθοριστικές αποφάσεις από την ΕΕ, το κόστος δανεισμού των ευρωπαϊκών τραπεζών θα μειωθεί σημαντικά, αφού θα περιοριστεί και η αβεβαιότητα σχετικά με τις ζημιές που μπορεί να καταγράψουν οι τράπεζες από ένα δυσμενές σενάριο, όπως αυτό της διάσπασης της ευρωζώνης ή της βίαιης αναδιάρθρωσης χρέους. Όπως προανέφερε η Goldman Sachs, ο φαύλος κύκλος που έχουν εισέλθει τράπεζες και κράτη θα σπάσει, επιτρέποντας έτσι στις τράπεζες να διαθέσουν σημαντικά κεφάλαια που δέσμευαν για το δανεισμό τους στην οικονομία. Στο μεταξύ, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, θα περιορίσει τις αγοραίες απώλειες στα ομόλογα, βελτιώνοντας και την εικόνα των χαρτοφυλακίων των τραπεζών.
Στο συμπέρασμα; Η Goldman Sachs θεωρεί ότι η Ευρώπη έχει μία μοναδική ευκαιρία να σταματήσει εδώ την κρίση χρέους, λαβαίνοντας τις κατάλληλες αποφάσεις στις προσεχείς συνόδους. Αν δεν γίνει αυτό τότε ο φαύλος κύκλος θα συνεχίζεται με την αγορά να γίνεται μάρτυρας δυσμενών εξελίξεων.
Credit Suisse: Ανάπτυξη και μεταρρυθμίσεις για να βγει η Ευρωζώνη από την κρίση
Από τη μεριά της η Credit Suisse, σε μία εκτενή έκθεση (53 σελίδων) με τίτλο «Public finances in Europe» (Δημόσια οικονομικά στην Ευρώπη), όπου αναφέρεται και πορεία των ελλειμμάτων και του χρέους, επισημαίνεται πολύ έντονα ότι χωρίς μία σημαντική απόφαση από την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χωρίς την ενίσχυση της ανάπτυξης, τότε η κρίση που περνά η Ζώνη δεν θα ξεπεραστεί εύκολα.
Οι προσπάθειες των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να μειώσουν τα ελλείμματα τους δεν είναι τόσο αποτελεσματικές, παρά τις επίπονες προσπάθειες λιτότητας. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της CS λίγες από τις χώρες, για τις οποίες υπάρχουν ανησυχίες από τις αγορές, θα πετύχουν το κριτήριο του Συμφώνου Σταθερότητας και θα μειώσουν το έλλειμμα τους κάτω από το 3% του ΑΕΠ. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της CS το 2011 το έλλειμμα της ευρωζώνης (μ.ο.) θα διαμορφωθεί στο 5,7%.
Πιο συγκεκριμένα:
Εκτιμήσεις για το έλλειμμα στις χώρες της ΕΕ | |||
2010 (ε) | 2011 (ε) | 2012 (ε) | |
Αυστρία | -4,5% | -3,0% | -2,5% |
Βέλγιο | -4,6% | -4,0% | -3,0% |
Φιλανδία | -3,6% | -2,0% | -1,0% |
Γαλλία | -7,5% | -6,0% | -4,8% |
Γερμανία | -3,5% | -2,3% | -1,8% |
Ελλάδα | -9,4% | -7,5% | -6,0% |
Ιρλανδία | -11,6% | -9,5% | -8,0% |
Ιταλία | -4,6% | -3,5% | -2,5% |
Ολλανδία | -5,8% | -3,7% | -2,0% |
Πορτογαλία | -6,9% | -4,6% | -3,1% |
Ισπανία | -8,8% | -6,0% | -4,5% |
Ευρωζώνη | -5,7% | -4,2% | -3,1% |
Μ. Βρετανία | -10,0% | -7,6% | -5,6% |
Η CS επισημαίνει την αναγκαιότητα της ενίσχυσης της ανάπτυξης για την ευρωπαϊκή οικονομία, ώστε να παραχθούν άμεσα τα πρωτογενή πλεονάσματα που απαιτούνται τόσο για τη μείωση του ελλείμματος όσο και για τη μείωση της δυναμικής του χρέους. Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι οι αγορές στηρίζουν τις ανησυχίες τους και στο γεγονός ότι στην ευρωζώνη οι διαφορές μεταξύ ισχυρών και αδύναμων κρατών είναι έντονες, με τη Γερμανία να ανεβάζει το μέσο όρο, ο οποίος δεν αντανακλά τον πραγματικό ρυθμό ανάπτυξη της Ζώνης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της CS τα επίπεδα του χρέους και η ανάπτυξη την επόμενη διετία θα διαμορφωθούν ως εξής:
Εκτιμήσεις για το ΑΕΠ στις χώρες της ΕΕ | |||
2010 (ε) | 2011 (ε) | 2012 (ε) | |
Αυστρία | 2,0% | 3,2% | 3,0% |
Βέλγιο | 2,0% | 2,7% | 2,8% |
Κύπρος | 0,5% | 1,5% | 2,2% |
Φιλανδία | 3,0% | 3,0% | 3,0% |
Γαλλία | 1,5% | 2,3% | 2,5% |
Γερμανία | 3,7% | 3,5% | 3,2% |
Ελλάδα | -3,9% | -2,3% | 0,5% |
Ιρλανδία | -0,5% | 1,3% | 1,5% |
Ιταλία | 1,1% | 2,0% | 2,2% |
Λουξεμβούργο | 3,2% | 2,8% | 3,2% |
Μάλτα | 3,1% | 2,0% | 2,2% |
Ολλανδία | 1,7% | 2,8% | 2,8% |
Πορτογαλία | 1,5% | 0,5% | 1,0% |
Σλοβακία | 4,1% | 3,0% | 3,9% |
Σλοβενία | 1,1% | 1,9% | 2,6% |
Ισπανία | -0,2% | 1,2% | 1,5% |
Ευρωζώνη | 1,7% | 2,5% | 2,5% |
Μ. Βρετανία | 1,5% | 2,5% | 2,5% |
Εκτιμήσεις για το χρέος/ΑΕΠ στις χώρες της ΕΕ | |||
2010 (ε) | 2011 (ε) | 2012 (ε) | |
Αυστρία | 70,0% | 72,0% | 73,3% |
Βέλγιο | 97,2% | 99,3% | 98,5% |
Κύπρος | 62,2% | 65,2% | 68,4% |
Φιλανδία | 49,0% | 51,1% | 53,0% |
Γαλλία | 83,0% | 86,8% | 89,8% |
Γερμανία | 75,7% | 75,9% | 75,2% |
Ελλάδα | 140,0% | 150,2% | 156,0% |
Ιρλανδία | 98,9% | 111,8% | 118,4% |
Ιταλία | 118,5% | 119,2% | 117,5% |
Λουξεμβούργο | 18,2% | 19,6% | 20,9% |
Μάλτα | 70,4% | 70,8% | 70,9% |
Ολλανδία | 64,4% | 66,1% | 67,1% |
Πορτογαλία | 83,0% | 88,8% | 92,4% |
Σλοβακία | 42,1% | 45,1% | 47,4% |
Σλοβενία | 40,7% | 44,8% | 47,6% |
Ισπανία | 64,0% | 69,7% | 73,0% |
Ευρωζώνη | 84,0% | 86,5% | 87,8% |
Μ. Βρετανία | 77,9% | 82,6% | 84,7% |
Τέλος, μεγάλο αγκάθι για την ανάκαμψη της ευρωζώνης θεωρεί η CS και τις αξιολογήσεις των αδύναμων χωρών της ευρωζώνης, οι οποίες όχι μόνο απέχουν από αυτές των ισχυρών χωρών σημαντικά, αλλά παράλληλα δημιουργούνται σημαντικές «αρρυθμίες» στην άσκηση νομισματικής πολιτικής από την ΕΚΤ, η οποία καλείται να καλύψει τις ανισορροπίες στις αγορές ομολόγων. Παράλληλα, δημιουργούνται παρεκκλίσεις του κανονισμού της ΕΚΤ, αναφορικά με τις εγγυήσεις που δέχεται από τις ευρωπαϊκές τράπεζες για την κάλυψη του κενού ρευστότητας.
Πιο συγκεκριμένα, οι αξιολογήσεις διαμορφώνονται ως εξής:
Αξιολόγηση ευρωπαϊκών χωρών | |||
S&P | Moody's | Fitch | |
Ελλάδα | BB+ | Ba1 | BB+ |
Πορτογαλία | Α- | Α1 | Α+ |
Ισπανία | ΑΑ | Aa1 | AA+ |
Ιρλανδία | Α- | Baa1 | BBB+ |
Ιταλία | Α+ | Aa2 | AA- |
Μ. Βρετανία | ΑΑΑ | Aaa | AAA |
Γερμανία | ΑΑΑ | Aaa | ΑΑΑ |
Γαλλία | ΑΑΑ | Aaa | ΑΑΑ |
Ολλανδία | ΑΑΑ | Aaa | ΑΑΑ |
Βέλγιο | ΑΑ+ | Aa1 | AA+ |
Αυστρία | ΑΑΑ | Aaa | ΑΑΑ |
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.