ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΕΣ ΜΕ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΩΝ!
του Γιώργου Κουτσούκου
Μία από τις σημαντικότερες αιτίες της οικονομικής κρίσης που βιώνει σήμερα η χώρα μας είναι ηυποφορολόγηση του κεφαλαίου τα τελευταία χρόνια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, οι φόροι επί του κεφαλαίου (ως κεφάλαιο λογίζονται όλα τα εισοδήματα πλην μισθών και συντάξεων) στη χώρα μαςυπολείπονται του μέσου όρου της ΕΕ των 27 κατά 6 περίπου μονάδες του ΑΕΠ. Η τεράστια αυτή απόκλιση – που δημιουργεί «μαύρη τρύπα» στα κρατικά έσοδα ύψους 13-14 δις ευρώ σε τρέχουσες τιμές ετησίως - οφείλεται στη μεγάλη μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρηματικών κερδών τα τελευταία χρόνια, καθώς και στην ύπαρξη ενός τεράστιου αριθμού φοροαπαλλαγών.
Υπό αυτό το πρίσμα, η κυριαρχία των φοροαπαλλαγών στον τελευταίο αναπτυξιακό νόμο - ο οποίος θα ψηφιστεί από τη Βουλή στις αρχές του 2011 – είναι όχι απλά απαράδεκτη αλλά και ενδεικτική του ακραία νεοφιλελεύθερου χαρακτήρα της σημερινής κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Άλλωστε, μία από τις βασικές αρχές του άκρατου νεοφιλελευθερισμού είναι η συνεχής μείωση – έως σημείο μηδενισμού – των φόρων που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις.
Ας δούμε όμως συνοπτικά το σύνολο των μέσων ενίσχυσης των επιχειρήσεων, που προβλέπει ο νόμος:
Φοροαπαλλαγές επί των κερδών προ φόρων, έξι χρόνια για υφιστάμενες επιχειρήσεις και οχτώ χρόνια για νέες επιχειρήσεις.
Επιχορηγήσεις κεφαλαίου.
Επιδοτήσεις σε χρηματοδοτικές μισθώσεις (leasing)
Ορίζεται στο νόμο ρητώς ότι οι φοροαπαλλαγές θα είναι τριπλάσιες από το άθροισμα επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων. Προφανώς, αυτή η κυριαρχία των φοροαπαλλαγών αντανακλά και την έλλειψη ρευστότητας του ελληνικού δημοσίου. Πέρα όμως από την έλλειψη ρευστότητας οφείλουμε να έχουμε υπόψη μας ότι οι φοροαπαλλαγές εισάγονται στα πλαίσια του ακραία νεοφιλελεύθερου μοντέλου που επιβάλλεται στη χώρα μας από την τρόϊκα και την κυβέρνηση και το οποίο απαιτεί «εταιρικά κέρδη χωρίς φόρους». Άλλωστε, προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και η μείωση του συντελεστή φορολόγησης των ΑΕ και των ΕΠΕ κατά 4 ολόκληρες μονάδες (από το 24% στο 20%) το 2011.
Ας εξετάσουμε τώρα πιο αναλυτικά τις προβλέψεις του νόμου σχετικά με τις φοροαπαλλαγές:
Κατά το πρώτο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το ένα τρίτο (1/3) της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.
Κατά το δεύτερο έτος από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι τα δύο τρίτα (2/3) της κάλυψης του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.
Από το τρίτο έως και το όγδοο έτος για τις νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις και έως το έκτο έτος για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το σύνολο του ποσοστού της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή της αξίας κτήσης του εξοπλισμού που αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση.
Νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις θεωρούνται, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης, οι υπό σύσταση και όσες δεν έχουν συμπληρώσει δύο έτη από τη σύστασή τους.
Ειδικότερα, η φορολογική απαλλαγή αφορά στον φόρο εισοδήματος που βαρύνει τον φορέα, βάσει των φορολογητέων κερδών χρήσης, που δηλώνονται στις εμπρόθεσμες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, προκύπτουν από τα τηρούμενα βιβλία και εμφανίζονται στον ισολογισμό. Τα κέρδη αυτά προέρχονται από το σύνολο των δραστηριοτήτων του φορέα, είτε αυτές περιλαμβάνονται στις υπαγόμενες στον παρόντα νόμο δραστηριότητες, είτε όχι και ανεξάρτητα από την περιοχή εντός της Επικράτειας, στην οποία αυτές ασκούνται. Για τις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία Β' κατηγορίας του Κ.Β.Σ., η φορολογική απαλλαγή υπολογίζεται βάσει των φορολογητέων κερδών που δηλώνονται με την αρχική δήλωση.
Για την έναρξη υπολογισμού της φορολογικής απαλλαγής χρησιμοποιούνται τα φορολογητέα κέρδη της διαχειριστικής περιόδου, μέσα στην οποία έγινε η ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.
Όταν ο εξοπλισμός αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση, το φορολογικό όφελος υπολογίζεται επί του τμήματος της αξίας κτήσης του εξοπλισμού, το οποίο εμπεριέχεται στα μισθώματα που καταβλήθηκαν στην οικεία διαχειριστική περίοδο και με την προϋπόθεση ότι η επένδυση ή το πρόγραμμα ολοκληρώνεται εντός της αρχικής ή κατά παράταση προθεσμίας της απόφασης υπαγωγής και μετά τη λήξη της σύμβασης ο εξοπλισμός θα περιέρχεται στην κυριότητα της επιχείρησης.
Το αποθεματικό της απαλλαγής εμφανίζεται σε ξεχωριστούς λογαριασμούς στα λογιστικά βιβλία της επιχείρησης.
Οι φορείς που εφαρμόζουν την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής υποχρεούνται στην τήρηση πρόσθετων βιβλίων, τα οποία ορίζονται από το Π.Δ. 186/1992.
Κλείνοντας το άρθρο, να τονίσουμε ότι οι τεράστιες φοροαπαλλαγές που προβλέπει ο αναπτυξιακός νόμος υπονομεύουν τα δημόσια έσοδα για πολλά χρόνια, προδιαγράφοντας την αύξηση των κοινωνικά άδικων έμμεσων φόρων και την επακόλουθη επιδείνωση της σχέσης άμεσων/έμμεσων φόρων. Και βεβαίως, να επισημάνουμε ότι οι ενισχύσεις που δίνονται δεν έχουν καμία στόχευση, γεγονός που αναδεικνύει το εξής παράλογο: η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή αναπτυξιακό νόμο χωρίς να διαθέτει αναπτυξιακό σχέδιο για τη χώρα. Είναι σαν να βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο. Και στην περίπτωσή μας το κάρο δεν έχει καν ρόδες….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.