Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2010

Μήπως περνούσαμε καλύτερα τότε ποὺ περνούσαμε χειροτέρα;



Το Γιάννη Σχίζα

Διάλεξα αὐτὴ τὴν παράδοξη φράση σὰν τίτλο, διότι διὰ μέσου τῆς παραδοξότητάς της μπορεῖ νὰ μβάλλει σὲ σκέψεις. Διότι μπορεῖ νὰ προκαλέσει ναν ναστοχασμ δραστηριοτήτων τοῦ παρελθόντος, ποὺ εἶχαν ποιότητα, ποὺ γαπήθηκαν λλ ποὺ μως κδιώχθηκαν π τὴν οἰκονομικὴ καὶ κοινωνικὴ πραγματικότητα μέσα π διάφορες διαδικασίες. Μιὰ π αὐτὲς τὶς διαδικασίες ταν καὶ «κσυγχρονιστική»:

ταν αὐτὴ ποὺ συνδεόταν μὲ κάθε νεωτερίζουσα μορφὴ καὶ μὲ τιδήποτε γυαλιστερό, ποὺ τρεφε μία νστικτώδη καὶ συχνότατα διοτελ πέχθεια πέναντι σὲ κάθε τι δόκιμο - πως ταν κοπριὰ γιὰ τὰ χωράφια, χρησιμοποίηση τῶν μεγάλων ζώων λξης σὲ κάποιες μεταφορές, ρετσίνα, τὸ κοκορέτσι, τὰ στιοφόρα, τὰ μακρόβια λεκτρικ ψυγεῖα, τὰ χιλιοεπιδιορθωμένα αὐτοκίνητα. Παρὰ κάποιες ντίθετες πόψεις, «κσυγχρονισμς» λθε σὲ ντιπαράθεση μὲ τὸ γενετικὸ πρόγραμμα τῆς οἰκολογίας - ποὺ ταν οὐσιαστικὰ να δεολογικ κληροδότημα τῆς παραδοσιακῆς κοινωνικῆς οἰκονομίας καὶ τὸ ποο ποστήριζε τὴ μακροβιότητα, νακύκλωση καὶ παναχρησιμοποίηση τῶν λικν μέσων παραγωγῆς, πιτρέποντας μὲ αὐτὸ τὸ τρόπο τὴν «ξοικονόμηση» φύσης.

Στ δεκαετία τοῦ ‘80 καὶ τοῦ ‘90 κριτικὴ οἰκολογία τῶν δυτικῶν χωρῶν μιλοῦσε γιὰ τὴνadapted technology” – τὴν «προσαρμοσμένη τεχνολογία» - ποὺ πρεπε καὶ μποροῦσε νὰ εἶναι να κοκτέιλ παλαιότερων καὶ νεώτερων παραγωγικῶν μέσων. Καὶ αὐτὸς λόγος ρθωνότανμολογουμένως μὲ μικρὸ ποτέλεσμα - νάντια στὴν νεωτερίζουσα ψύχωση, στὴν συμπλεγματικὴ ποθέωση τοῦ καινούριου, στὴν εὔκολη παξίωση τοῦ κατακτημένου πλούτου: Εἴτε αὐτὸς εἶχε λικ μορφή, εἴτε εἶχε τὴ μορφὴ τῶν δεν καὶ τῆς τεχνογνωσίας...

νατομία, χι νεκροφιλία

Προλαβαίνω τὶς πιθανὲς νστάσεις: χι, λα αὐτὰ δὲν στοχεύουν στὴν ποστήριξη κάποιας νοσταλγίας. Δὲν εἶναι μία ποθέωση τοῦ παρωχημένου καὶ τετελεσμένου- πλ καὶ μόνο γιατὶ αὐτὸ εἶναι πολιθωμένο στὴν στορικ μνήμη. Δὲν εἶναι μία μορφὴ νεκροφιλίας. Εἶναι μία παναπροσέγγιση τοῦ παρελθόντος κοινωνικοοικονομικοῦ σχηματισμοῦ, μὲ στόχο τὴν ντληση συμπερασμάτων καὶ ργαλείων ζωῆς.

Στ δεκαετία τοῦ 1960, στὰ τμήματα τῶν Οἰκονομικῶν πιστημν, μιλοῦσαν γιὰ τὶς καταναλισκόμενες πρωτεΐνες κατὰ κεφαλήν, γιὰ τὸν δείκτη διοκτησίας ΙΧ ν 100 κατοίκους, γιὰ τὴν γοραστικ δύναμη καὶ τὴν πρόσδεση τῆς οἰκονομίας στοὺς μηχανισμοὺς τῆς γορς. Θεωροῦσαν λα αὐτὰ ς ναπτυξιακος δεῖκτες, κι κόμη ς δηλώσεις καὶ μπραγματώσεις τῆς εὐημερίας. Οὐσιαστικὰ κυριαρχοῦσε λογικὴ τῆς «περισσοτερότητας» - θὰ λεγα χρησιμοποιώντας μία λέξη ποὺ πινόησε τουλάχιστον χρησιμοποίησε ντρ Γκόρζ - καὶ μάλιστα μιὰ λογικὴ ποὺ οὐδόλως θετε τὸ πρόβλημα τῶν «ρίστων μεγεθῶν», δεδομένου τι στὰ μυαλὰ τῆς ποχς τὸ «περισσότερο» ταν ρρηκτα δεμένο μὲ τὸ «καλύτερο». αὔξηση τῆς κατανάλωσης κρέατος καὶ νατροπ τῆς παραδοσιακῆς λληνικς δίαιταςστὴν ποία τὸ κρέας εἶχε θέση Κυριακὲς καὶ ορτές ποτελοσε να π τὰ κριτήρια προόδου καὶ νάπτυξης, νεξάρτητα π τὴ δράση τς χοληστερίνης, νεξάρτητα π τὶς ποιες παρενέργειες τῆς νέας διατροφῆς στὴν γεία καὶ στὴν ποιότητα ζωῆς. λληνικ κοινωνία περιόριζε τὸ αὐτοσχέδιο κολατσιὸ στὴν παιθρο γιὰ νὰ νακαλύψει τὴν ξοχικ ταβέρνα. Μιὰ κόμη πτυχὴ τῆς λης αὐτῆς ξέλιξης, φοροσε τὴν πρόσδεση τῆς οἰκογενειακῆς οἰκονομίας μὲ τὴν γορά: Στὰ χωριὰ λλ καὶ στὰ στικ περίχωρα, νθοσε αὐτοκατανάλωση κηπευτικῶν καὶ ζωϊκῶν προϊόντων, πως πίσης οἱ νταλλαγς προϊόντων καὶ ξυπηρετήσεων μεταξὺ τῶν νοικοκυριῶν. Στὰ πιὸ πολλὰ χωριά, παρξη μανάβη ταν διανόητη! Τὸ σύνολο αὐτῆς τῆς αὐτοκαταναλισκόμενης καὶ λληλέγγυας παραγωγῆς προϊόντων καὶ πηρεσιν, δὲν γγραφόταν στοὺς λογαριασμοὺς τοῦ καθαρίστου γχωρίου Προϊόντος (ΑΕΠ), πλὴν μως δὲν παυε νὰ συνιστᾶ βασικὸ στοιχεῖο τοῦ εἰσοδήματος καὶ τῆς ποιότητας ζωῆς... Οἱ οἰκονομολόγοι μολογοσαν π τότε τι πολλὲς π τὶς τριτοκοσμικὲς χῶρες εἶχαν οὐσιαστικὰ μεγαλύτερο εἰσόδημα π τὸ ναφερόμενο στὶς στατιστικές, διότι τὸ αὐτοκαταναλισκόμενο καὶ μὴ διερχόμενο π τὴν γορ τμῆμα τοῦ εἰσοδήματος δὲν φαινόταν...

εὐημερία τῶν ριθμν

Σ κάποιο σημεῖο τοῦ «Κεφαλαίου», Μὰρξ παρέθετε να γνωμικὸ τῆς ποχς του, σύμφωνα μὲ τὸ ποο «φτωχὲς χῶρες εἶναι κενες που οἱ φτωχοὶ περνοῦν καλά». Γιὰ νὰ ξαναθυμηθοῦμε τι κάποιες χῶρες χαμηλοῦ εἰσοδήματος καὶ μικροῦ σχετικὰ εὔρους τῆς γορς, ποὺ δὲν πέφεραν π βασικὲς λλείψεις γαθν καὶ πηρεσιν, εἶχαν ς κύτταρα οἰκογενειακὲς οἰκονομίες παραγωγικὲς καὶ λληλέγγυες, μὲ ργαζόμενους πολυαπασχολούμενους, πολυσχιδεῖς καὶ εὑρηματικούς, συμφιλιωμένους σὲ μεγάλο βαθμὸ μὲ τὰ ργασιακά τους καθήκοντα. Μὲ κοινωνικὰ ποσύνολα (χωριά, κωμοπόλεις) καν νὰ προσφέρουν δωρεὰν πηρεσίες πρόνοιας. Καὶ φυσικὰ γιὰ νὰ λάβουμε πόψη τι διάδοχη κατάσταση τοῦ «κσυγχρονισμο» φερε περισσότερες κατὰ κεφαλὴν πρωτεΐνες, μεγαλύτερη κινητικότητα στὸν στικ στ καὶ στὴν παιθρο, μεγαλύτερη σχέση μὲ τὴν γορ καὶ τὴν ξειδίκευση, λλ προκάλεσε ρύπανση, κρηξη προβλημάτων γείας, νταση γχους καὶ νασφάλειας, νταγωνιστικς ψυχώσεις, περισσότερη μοναξιὰ καὶ ποξένωση τῶν νθρώπωνως τὴν πόλυτη κατάλυση τῶν συλλογικοτήτων καὶ τὴν μφάνιση φαινομένων «μοναχικοῦ πλήθους». Οἱ παλιὲς αὐθόρμητες πηρεσίες πρόνοιας – φύλαξη παιδιῶν λικιωμένων π γείτονες, συγγενεῖς κλπ. – πεισλθαν πλέον στὸ ΑΕΠ ς εἰσοδήματα οἰκιακῶν βοηθῶν «ποκλειστικν νοσοκόμων», παίρνοντας τὰ χαρακτηριστικὰ νς νέου «πλούτου». μως αὐτὸς νέος πλοῦτος ταν σικὲ γιατὶ εἶχε προϋπάρξει – κάποτε μάλιστα σὲ πιὸ πιτυχες μορφές...

κυρίαρχος οἰκονομιστικὸς λόγος διαφήμισε π δεκαετίες τὴν περοχ νς συστήματος κραίας ξειδίκευσης, στὰ πλαίσια τῆς θνικς καὶ μετέπειτα τῆς παγκοσμιοποιημένης οἰκονομίας. μως οἱ «μονοκαλλιέργειες» ς τελικὴ κατάληξη αὐτοῦ τοῦ συστήματος, εἶχαν δυσάρεστα ποτελέσματα. Στὴν λλάδα τουριστικὴ μονοκαλλιέργεια κτεταμένων περιοχῶν ποσάθρωσε διαίτερα τὸν πρωτογενὴ τομέα καὶ κύρωσε τὶς ποιες παραγωγικὲς φεδρεες τῆς χώρας. Τ ποτέλεσμα εἰσπράχθηκε καὶ ξακολουθε νὰ εἰσπράττεται στὶς συνθῆκες τῆς παρούσας κρίσης, μὲ τὴν πουσία γηγενῶν προϊόντων σὲ πολλοὺς τομεῖς. ποξένωση τῶν πολιτῶν π τὸν παίθριο χῶρο καὶ τὴ φύση στὶς συνθῆκες τῆς ντονης στικοποίησης, δημιούργησε τὴν νάγκη τῆς ξοχικς κατοικίας καὶ πανακαθόρισε τὴ διαχείριση τοῦ λεύθερου χρόνου. σπατάλη πόρων, προσανατολισμὸς τῶν παραγωγικῶν δυνάμεων σὲ ργα πολυτελείας, ρθρώθηκε μὲ να μοντέλο διωτικοποίησης καὶ ποβάθμισης τῆς παίθρου... ποτέλεσμα ταν μία διάχυτη ναπόληση τῆς παλιᾶςκαλῆς λληνικς φύσης, μιὰ τέλειωτη σειρὰ μνημοσύνων γιὰ σα στοιχεῖα τοῦ περιβάλλοντος πεμπολήθηκαν στὴ διάρκεια τῆς ναπτυξιακς διαδικασίας...

κλεκτικισμός, γιατί χι;

Κα τώρα τί γίνεται; Μποροῦμε νὰ γυρίσουμε πίσω, μποροῦμε νὰ προκρίνουμε καὶ νὰ ναβιώσουμε ρισμένες παραγωγικές, καταναλωτικές, κοινωνικὲς καὶ νοητικὲς καταστάσεις; μήπως εἴμαστε δέσμιοι νς συστημικοῦ πλέγματος, που παρουσία κάποιων συνθηκῶν συνεπιφέρει καὶ τὶς πόλοιπες; Μήπως εἶναι δύνατος νας οἰκονομικὸς καὶ κοινωνικὸς «κλεκτικισμός»; Στὸν πτικ ρίζοντα τοῦ παρόντος, οἱ ναβιώσεις φαίνονται π δύσκολες ως πίθανες. μως τοποθετώντας ναν λλο στορικ ρίζοντα μπροστά μας καὶ νατρέχοντας σὲ προγενέστερα «δύνατα» ποὺ γιναν «δυνατά», μποροῦμε νὰ συνηγορήσουμε κι μες μὲ τὴν οὐτοπία: Ν ναζητήσουμε να νέο «μοντὰζ» δράσεων, μὲ δόσεις παρελθόντος καὶ μέλλοντος. Μὲ μία οἰκονομία πιὸ στοχαστικὴ καὶ λληλέγγυα, λιγότερο ποταγμένη στὴν ξειδίκευση, καν νὰ συνεκτιμᾶ ποσοτικὰ καὶ ποιοτικὰ στοιχεῖα, πελευθερωμένη π τὴν ψύχωση τῶν ριθμν καὶ τῶν μέγα-πιτευγμάτων. Ποὺ θὰ μπορεῖ χι μόνο νὰ «μεταβαίνει» λλ καὶ νὰ «πιστρέφει» – χωρὶς νεωτεριστικὰ καὶ «προοδευτικὰ» συμπλέγματα - σὲ ,τι συνιστᾶ ποιότητα ζωῆς...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.