Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2012

Οι Χριστιανοί είναι θύματα της «Αραβικής Άνοιξης»



Δεν πρέπει ποτέ να αγνοείται η δυναμική που μπορούν να ασκήσουν οι ομογενείς στη λήψη αποφάσεων των χωρών στις οποίες κατοικούν

Το θέμα δεν είναι μόνον θρησκευτικό, ώστε να αποστρέψουν το βλέμμα όσοι δεν είναι θρησκευόμενοι. Είναι πρωτίστως εθνικό, υπό την έννοια ότι η Ελλάδα χάνει και τους εναπομείναντες θύλακες ομογενών, από την άλλοτε ακμάζουσα παροικία στον αραβικό κόσμο. Όποιος αγνοεί τη δυναμική που μπορούν να ασκήσουν οι ομογενείς στη λήψη αποφάσεων των χωρών στις οποίες κατοικούν, προφανώς αγνοεί και την ουσία της πολιτικής.
Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο στην ψηφιακή εφημερίδα «The Miami Herald», τόσο ώστε να μεταφέρουμε εδώ τα κύρια σημεία του. Το γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι οι μεγαλύτεροι χαμένοι των σημερινών πολιτικών αναταραχών στον αραβικό κόσμο, είναι οι ελληνορθόδοξες μειονότητες τηςΜέσης Ανατολής, και των Κοπτών ειδικώς στην Αίγυπτο.
Πολύ πριν από την αραβική άνοιξη, η ιστορική χριστιανική κοινότητα του Ιράκ είχε συρρικνωθεί δραματικά, με την φυγή δεκάδων χιλιάδων Χριστιανών, που προσπαθούσαν να γλιτώσουν από τις επιθέσεις των Ισλαμιστών παραστρατιωτικών. Τώρα δε, η πλημμυρίδα προσφύγων από τη Συρία, συμπεριλαμβάνει πολλούς Χριστιανούς της εκεί μειονότητας, που ανησυχούν για μια ισλαμική ανάληψη της εξουσίας, σε περίπτωση πτώσης του Άσαντ.
Εν τω μεταξύ, οι περισσότεροι Κόπτες της Αιγύπτου, που αποτελούν το 10% του πληθυσμού, ανησυχούν σφόδρα για την πολιτική που θα ακολουθήσει ο κ. Mohammed Morsi, της Μουσουλμανικής Αδελφότητας. Όπως λέει η αρχισυντάκτης της εφημερίδας «Watani», που απευθύνεται στους Κόπτες, κα. Samia Sidhom: «Υπάρχει η αίσθηση ότι αυτού του είδους η δημοκρατία, για εμάς θα είναι καταστροφή…». Το πρώτο δείγμα το έδωσε ήδη η αιγυπτιακή κυβέρνηση προ ημερών, επιβεβαιώνουσα την κα. Sidhom. Επιβάλλει δια νόμου την κλειτοριδεκτομή.
Η κοπτική εκκλησία έχει ηλικία πάνω από 19 αιώνες, και βασίζεται στις διδαχές του Αγίου Μάρκου, που έφερε τον Χριστιανισμό στην Αίγυπτο.
«Στην αρχή, οι Κόπτες είχαν ελπίδες στην επανάσταση», υπσοτηρίζει η κα. Sidhom. «Επί Μουμπάρακ υπήρχαν εντάσεις με τους φανατικούς Ισλαμιστές, και σημειώνονταν επιθέσεις στους ναούς μας. Για να λειτουργήσει κάποιος ναός, χρειάζονταν ειδική άδεια, κάτι που σπάνια δίνονταν, οπότε και εκκλησιαζόμασταν σε πρόχειρες εγκαταστάσεις, ευάλωτες σε επιθέσεις», λέει. «Πιστεύαμε πως η επανάσταση θα μας έλυνε τα προβλήματα… πολλοί εξεπλάγησαν για το πώς μπόρεσαν οι Ισλαμιστές να ελέγξουν τελικά την κατάσταση».
Στο καθεστώς Μουμπάρακ, λέει, οι φανατικοί Μουσουλμάνοι δεν είχαν δύναμη. Τώρα, οι νεαροί Σαλαφίτες απειλούν τους Κόπτες, ακόμη και σε κοινότητες που επί αιώνες οι δυο θρησκευτικές ομάδες συμβίωναν αρμονικά. Πολλοί ναοί έχουν πυρποληθεί.
Κάποιοι ναοί ξανακτίστηκαν από τον στρατό, ο οποίος όμως πραγματοποίησε αιματηρή επίθεση εναντίον Κοπτών που διαδήλωναν ειρηνικά τον περασμένο Μάρτιο, κάτι που προκάλεσε έντονη πικρία. Τώρα, με τον νέο πρόεδρο, πολλοί φοβούνται πως θα υπάρχουν ακόμη περισσότερες διακρίσεις, ενώ οι Χριστιανές θα αναγκαστούν να φορούν πέπλα και μαντίλες.
Ο μεγαλύτερος όμως φόβος είναι μη τυχόν το νέο καθεστώς προσπαθήσει να επιβάλλει συνταγματικά τον ισλαμικό νόμο της Σαρίας. Προς το παρόν, αυτό επιδιώκει το κόμμα Nour (Σαλαφιστές), ενώ το κόμμα της Μουσουλμανικής Αδελφότητας στηρίζει μια πιο αόριστη πρόβλεψη του ισχύοντος Συντάγματος, που θέλει τις αρχές της Σαρίας ως τη βάση της νομοθεσίας.
Στο τέλος, η Αδελφότητα μάλλον θα εφαρμόσει μια συντηρητική εκδοχή του Ισλάμ, στην οποία δεν θα δίνεται έμφαση στην εθνικότητα αλλά σε μια πανισλαμική κοινότητα. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με την κα. Sidhom, θα αποκλείσει τόσο τους Κόπτες, όσο και τις άλλες θρησκευτικές μειονότητες. Οι Κόπτες δεν ξεχνούν, ούτε και οι μετριοπαθείς Αιγύπτιοι, πως ο κ. Morsi είχε προτείνει σχέδιο νόμου, που θα απέκλειε τους Κόπτες και τις γυναίκες, από το να μπορούν να εκλεγούν στην προεδρία της χώρας. Στο τέλος, κατόπιν αντιδράσεων, το νομοσχέδιο αποσύρθηκε.
Αν ο κ. Morsi θέλει ειλικρινά να δείξει καλή πίστη στους Κόπτες, θα κριθεί από το πώς θα χειριστεί την κοπτική μειονότητα. Η στάση του θα δείξει αν αντιλαμβάνεται, και πώς, τον πλουραλισμό, τη δημοκρατία, και τον εκσυγχρονισμό. Η Δύση θα πρέπει να τον πιέσει προς αυτήν την κατεύθυνση, και να εξαρτήσει την βοήθεια της πάνω σ’ αυτά τα ζητήματα. Δεν μπορεί όμως να τον εξαναγκάσει.

Ο Μακεδών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.