Αθήνα
Αστικές συγκοινωνίες και σιδηρόδρομος είναι οι δυο «μεγάλοι ασθενείς» του υπουργείου Μεταφορών, καθώς οι αντίστοιχοι φορείς αντιμετωπίζουν πλέον σοβαρά σωρευτικά προβλήματα λειτουργίας, κυρίως λόγω ελλείψεων σε προσωπικό και τροχαίο υλικό.
Λεωφορεία - τρόλεϊ
Όσον αφορά τα αστικά λεωφορεία - τρόλεϊ, που εξακολουθούν να σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος των καθημερινών μετακινήσεων στην Αττική, τα προβλήματα καταγράφονται ιδιαίτερα πιεστικά.
Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, οι συγκοινωνιακές εταιρείες αδυνατούν να προχωρήσουν στην προμήθεια οχημάτων, το κόστος των οποίων εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ, και γι' αυτό έχουν προτείνει να εντάξουν την προμήθεια στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.
Ωστόσο, η πρόταση προς το παρόν δεν έχει εγκριθεί από το υπουργείο. Στόχος είναι η προμήθεια 300 θερμικών οχημάτων, δηλαδή 180 λεωφορείων 12 μέτρων και 120 λεωφορείων 18 μέτρων, όπως και 45 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ 12 μέτρων.
Πάντως, εάν δεν εξευρεθεί σύντομα λύση, τα προβλήματα θα γιγαντωθούν αφού πηγές των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) εκτιμούν ότι στα τέλη του 2016 ο ενεργός στόλος των λεωφορείων θα μειωθεί κατά 415 οχήματα (22%) και των τρόλεϊ κατά 134 οχήματα (38%). Ο στόλος της εταιρείας θεωρείται ήδη γερασμένος, με μέσο όρο ηλικίας που ξεπερνά τα δωδεκάμισι χρόνια, με αποτέλεσμα οι βλάβες να είναι συχνές και η συντήρηση των οχημάτων ιδιαίτερα δαπανηρή.
Ο σιδηρόδρομος
Σε απαξίωση οδηγείται και ο σιδηρόδρομος, προειδοποιεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) που πρόσφατα απείλησε με απεργιακές κινητοποιήσεις προκειμένου να καταφέρει να συναντήσει τον αναπληρωτή υπουργό Χρ. Σπίρτζη.
«Η συνειδητή δημιουργία ελλείψεων προσωπικού ήδη από το 2010, το πέρασμα της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) στο ΤΑΙΠΕΔ κατά 100% και η υποχρηματοδότηση των σιδηροδρομικών μεταφορών συνθέτουν το σημερινό ζοφερό σκηνικό στον σιδηρόδρομο. Χαμένοι είναι αφενός οι πολίτες που υποχρεώνονται να ταξιδεύουν σε απαράδεκτες συνθήκες, αλλά και ο ίδιος ο σιδηρόδρομος που απαξιώνεται καθημερινά στα μάτια του επιβατικού κοινού».
Αποκαλυπτικό για το οριακό σημείο στο οποίο έχουν περιέλθει οι σιδηροδρομικές μεταφορές, λόγω των συσσωρευμένων προβλημάτων, είναι το περιεχόμενο πρόσφατης επιστολής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη βουλευτή Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη, σχετικά με τις απαράδεκτες συνθήκες μεταφοράς στα δρομολόγια Θεσσαλονίκη - Καλαμπάκα και τα κομμένα δρομολόγια στον ίδιο άξονα.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθ. Ζηλιασκόπουλος αναφέρει: «Η κατάσταση στο ντιζελοκίνητο κινητήριο τροχαίο υλικό επιβατικών μεταφορών που μισθώνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι εξαιρετικά προβληματική, λόγω της ελλιπούς συντήρησης από πλευράς της υπεύθυνης για τη συντήρηση εταιρείας ΕΕΣΣΤΥ, με αποτέλεσμα η καθημερινή διαθεσιμότητα των μονάδων που λειτουργούν να κυμαίνεται μεταξύ του 20% και του 40% του συνολικού υπάρχοντος τροχαίου υλικού».
Πέραν αυτού, τονίζει ο κ. Ζηλιασκόπουλος, υπάρχει και έλλειψη προσωπικού, καθώς δεν έχει ενεργοποιηθεί ο νόμος για τις μετατάξεις 30 μηχανοδηγών που ζήτησε η εταιρεία. Όμως, ακόμα και αυτό να είχε συμβεί, σύντομα θα υπάρξουν περαιτέρω ελλείψεις σε μηχανοδηγούς και προσωπικό, λόγω των συνταξιοδοτήσεων και των μη αναπληρώσεών τους. Επιπλέον, ο κ. Ζηλιασκόπουλος θέτει θέμα χρηματοδότησης, σημειώνοντας ότι δεν έχουν εισπραχθεί έως σήμερα 12 εκατ. ευρώ για τις Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας, όπως προβλέπεται από τον νόμο.
Λόγω των ελλείψεων σε τροχαίο υλικό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κινδυνεύει να φανεί αφερέγγυα και στις ξένες πολυεθνικές εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται, μεταφέροντας προϊόντα τους από το λιμάνι του Πειραιά προς την Κεντρική - Ανατολική Ευρώπη.
Μάλιστα, οι αρμόδιοι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμούν ότι το πρόβλημα θα ενταθεί ειδικότερα τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω της έλλειψης τροχών και πετρελαιοκινητήρων. Στην περίπτωση αυτή, θα καταστεί πλέον αδύνατη η λειτουργία της εταιρείας ακόμη και όπως λειτουργεί σήμερα!
Πάντως, τα προβλήματα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ έχουν να κάνουν και με το θέμα της αποκρατικοποίησής τους, για το οποίο η κυβέρνηση δεν έχει λάβει ακόμα τις αποφάσεις της. Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε πρόσφατα ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θα επανεξεταστούν «με όρους δημόσιου συμφέροντος».
Κώστας Ντελέζος
Λεωφορεία - τρόλεϊ
Όσον αφορά τα αστικά λεωφορεία - τρόλεϊ, που εξακολουθούν να σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος των καθημερινών μετακινήσεων στην Αττική, τα προβλήματα καταγράφονται ιδιαίτερα πιεστικά.
Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, οι συγκοινωνιακές εταιρείες αδυνατούν να προχωρήσουν στην προμήθεια οχημάτων, το κόστος των οποίων εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 80 εκατ. ευρώ, και γι' αυτό έχουν προτείνει να εντάξουν την προμήθεια στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.
Ωστόσο, η πρόταση προς το παρόν δεν έχει εγκριθεί από το υπουργείο. Στόχος είναι η προμήθεια 300 θερμικών οχημάτων, δηλαδή 180 λεωφορείων 12 μέτρων και 120 λεωφορείων 18 μέτρων, όπως και 45 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ 12 μέτρων.
Πάντως, εάν δεν εξευρεθεί σύντομα λύση, τα προβλήματα θα γιγαντωθούν αφού πηγές των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) εκτιμούν ότι στα τέλη του 2016 ο ενεργός στόλος των λεωφορείων θα μειωθεί κατά 415 οχήματα (22%) και των τρόλεϊ κατά 134 οχήματα (38%). Ο στόλος της εταιρείας θεωρείται ήδη γερασμένος, με μέσο όρο ηλικίας που ξεπερνά τα δωδεκάμισι χρόνια, με αποτέλεσμα οι βλάβες να είναι συχνές και η συντήρηση των οχημάτων ιδιαίτερα δαπανηρή.
Ο σιδηρόδρομος
Σε απαξίωση οδηγείται και ο σιδηρόδρομος, προειδοποιεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) που πρόσφατα απείλησε με απεργιακές κινητοποιήσεις προκειμένου να καταφέρει να συναντήσει τον αναπληρωτή υπουργό Χρ. Σπίρτζη.
«Η συνειδητή δημιουργία ελλείψεων προσωπικού ήδη από το 2010, το πέρασμα της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) στο ΤΑΙΠΕΔ κατά 100% και η υποχρηματοδότηση των σιδηροδρομικών μεταφορών συνθέτουν το σημερινό ζοφερό σκηνικό στον σιδηρόδρομο. Χαμένοι είναι αφενός οι πολίτες που υποχρεώνονται να ταξιδεύουν σε απαράδεκτες συνθήκες, αλλά και ο ίδιος ο σιδηρόδρομος που απαξιώνεται καθημερινά στα μάτια του επιβατικού κοινού».
Αποκαλυπτικό για το οριακό σημείο στο οποίο έχουν περιέλθει οι σιδηροδρομικές μεταφορές, λόγω των συσσωρευμένων προβλημάτων, είναι το περιεχόμενο πρόσφατης επιστολής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη βουλευτή Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη, σχετικά με τις απαράδεκτες συνθήκες μεταφοράς στα δρομολόγια Θεσσαλονίκη - Καλαμπάκα και τα κομμένα δρομολόγια στον ίδιο άξονα.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθ. Ζηλιασκόπουλος αναφέρει: «Η κατάσταση στο ντιζελοκίνητο κινητήριο τροχαίο υλικό επιβατικών μεταφορών που μισθώνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι εξαιρετικά προβληματική, λόγω της ελλιπούς συντήρησης από πλευράς της υπεύθυνης για τη συντήρηση εταιρείας ΕΕΣΣΤΥ, με αποτέλεσμα η καθημερινή διαθεσιμότητα των μονάδων που λειτουργούν να κυμαίνεται μεταξύ του 20% και του 40% του συνολικού υπάρχοντος τροχαίου υλικού».
Πέραν αυτού, τονίζει ο κ. Ζηλιασκόπουλος, υπάρχει και έλλειψη προσωπικού, καθώς δεν έχει ενεργοποιηθεί ο νόμος για τις μετατάξεις 30 μηχανοδηγών που ζήτησε η εταιρεία. Όμως, ακόμα και αυτό να είχε συμβεί, σύντομα θα υπάρξουν περαιτέρω ελλείψεις σε μηχανοδηγούς και προσωπικό, λόγω των συνταξιοδοτήσεων και των μη αναπληρώσεών τους. Επιπλέον, ο κ. Ζηλιασκόπουλος θέτει θέμα χρηματοδότησης, σημειώνοντας ότι δεν έχουν εισπραχθεί έως σήμερα 12 εκατ. ευρώ για τις Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας, όπως προβλέπεται από τον νόμο.
Λόγω των ελλείψεων σε τροχαίο υλικό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κινδυνεύει να φανεί αφερέγγυα και στις ξένες πολυεθνικές εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται, μεταφέροντας προϊόντα τους από το λιμάνι του Πειραιά προς την Κεντρική - Ανατολική Ευρώπη.
Μάλιστα, οι αρμόδιοι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμούν ότι το πρόβλημα θα ενταθεί ειδικότερα τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω της έλλειψης τροχών και πετρελαιοκινητήρων. Στην περίπτωση αυτή, θα καταστεί πλέον αδύνατη η λειτουργία της εταιρείας ακόμη και όπως λειτουργεί σήμερα!
Πάντως, τα προβλήματα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ έχουν να κάνουν και με το θέμα της αποκρατικοποίησής τους, για το οποίο η κυβέρνηση δεν έχει λάβει ακόμα τις αποφάσεις της. Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε πρόσφατα ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θα επανεξεταστούν «με όρους δημόσιου συμφέροντος».
Κώστας Ντελέζος
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.