Σκληρό παζάρι για τον ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ
Και ενώ σε πολιτικό επίπεδο όλα δείχνουν πως η συνεργασία ανάμεσα σε Αθήνα και δανειστές γίνεται ολοένα και πιο «ζεστή» και όλα βαίνουν καλώς… δεν θα έλεγε κανείς πως συμβαίνει το ίδιο και σε επίπεδο «τεχνοκρατών».
του Βαγγέλη Δουράκη
Λίγες ώρες, μάλιστα πριν από την συνεδρίαση του σημερινού EuroWorking Group –που αναμένεται να δώσει και μια σχετική «πρώτη γεύση» για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στο EuroGroup της Δευτέρας – πληροφορίες θέλουν να προέκυψε «εμπλοκή» το Brussels Group, όπου λέγεται πως οι τεχνοκράτες των θεσμών ζήτησαν για φέτος την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 2%, αντί για 1,2 με 1,5% που λεγόταν πως αρχικά είχε συμφωνηθεί.
Αυτή η εξέλιξη ενδεχομένως να ανατρέψει τις ισορροπίες, καθώς ανεβάζει και άλλο τον λογαριασμό των μέτρων που πρέπει να λάβει η ελληνική πλευρά.
Σε κάθε περίπτωση σε «ρώσικη ρουλέτα» εξελίσσεται και το παζάρι για τον Ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ, προκειμένου η κυβέρνηση να κλειδώσει η συμφωνία με τους δανειστές αποφεύγοντας, ει δυνατόν, τις πιέσεις για αύξηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αν και το συζητούν κατ’ αρχήν, τις δύο πλευρές χωρίζει άβυσσος 2 δισεκατομμυρίων στο θέμα της απόδοσης των νέων μέτρων καθώς, αν εφαρμοστεί η λύση Βαρουφάκη το δημόσιο χάνει 1 δισ. ευρώ ενώ, αντιθέτως, αν ισχύσει η λύση που θέλουν οι δανειστές θα κερδίσει 1 δισ. ευρώ .
Όπως όλα δείχνουν πάντως, δεν φαίνεται να μπορεί να συμφωνηθεί ΦΠΑ μικρότερος από 18%, εάν και εφόσον τελικώς συμφωνηθεί ως λύση που θα φέρει πιο κοντά τη συμφωνία και νέα χρηματοδότηση προς τη χώρα μας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συζήτηση στα Brussels Group έχει δείξει ότι, με τα σημερινά δεδομένα, ο μέσος σταθμισμένος ΦΠΑ που βαρύνει τους καταναλωτές στην Ελλάδα είναι 17%. Αυτό προκύπτει αν κανείς υπολογίσει σε ποιες υπηρεσίες και αγαθά κάνουν χρήση καταναλωτές στη χώρα και με ποιον από τους 6 συντελεστές ΦΠΑ βαρύνονται (τρεις για όλη τη χώρα και άλλους τρεις ειδικά για τα νησιά του Αιγαίου). Ειδικά μάλιστα για τα βασικά αγαθά ευρείας λαϊκής κατανάλωσης όπως τα τρόφιμα, το ρεύμα και τα φάρμακα, όπου ισχύουν μειωμένοι συντελεστές (6,5%-13%), η σταθμισμένη επιβάρυνση του ΦΠΑ είναι 7%.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι για να έχει το κράτος τα ίδια έσοδα που έχει μέχρι σήμερα, θα μπορούσε θεωρητικά να επιβληθεί ένας ΦΠΑ 17% παντού ή, αν διατηρηθεί μία ειδική κατηγορία 7%, να φορολογηθούν όλα τα υπόλοιπα με 18%.
Έτσι το σχέδιο Βαρουφάκη για ενιαίο συντελεστή 15%-16% ανοίγει τρύπα 1-1,5 δισ. ευρώ στα έσοδα, ειδικά αν διατηρηθεί μειωμένος συντελεστής 6%-7% για να μεταφερθούν σε αυτόν και πολλά βασικά αγαθά και υπηρεσία. Αν η κυβέρνηση επιμείνει στη λύση αυτή, θα κληθεί να καταργήσει την έκπτωση 30% στα νησιά του Αιγαίου αλλά και να λάβει και πρόσθετα νέα μέτρα, οπότε μάλλον θα εγκαταλειφθεί και η όλη συζήτηση για αλλαγή στη δομή του ΦΠΑ.
Από πλευράς τους πάλι, οι θεσμοί πιέζουν να αυξηθεί ο ΦΠΑ τουλάχιστον στο 19% και να καταργηθούν οι άλλοι συντελεστές (με εξαίρεση ίσως έναν χαμηλό για τα φάρμακα όπου ΦΠΑ πληρώνουν κατά 70% τα Ταμεία, δηλαδή το ίδιο το δημόσιο και άρα δεν υφίσταται ουσιαστικά απώλεια εσόδων για το κράτος) .
Στην περίπτωση αυτή, με ΦΠΑ 19% (ή 20% αν υπάρξουν πολλές εξαιρέσεις), υπολογίζεται να προκύψει κέρδος 1-1,5 δισ. ευρώ για τον προϋπολογισμό, εφόσον συνδυαστεί και με μέτρα ελέγχου της είσπραξης (πληρωμές με κάρτες αντί μετρητά κλπ). Στην περίπτωση αυτή οι δανειστές είναι διατεθειμένοι να μην πιέσουν άλλο για κατάργηση της έκπτωσης 30% στον ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου αφού, και αν διατηρηθεί, οι απώλειες για το δημόσιο δεν θα ξεπεράσουν τα 280-300 εκατ. ευρώ και άρα υπερκαλύπτονται από την είσπραξη του 1-1,5 δισ. επιπλέον από την αλλαγή στον τρόπο επιβολής του ΦΠΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.