Της Δήμητρας Καδδά
Από το 2008 το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 25% αλλά η ακρίβεια «έπεσε» μόνο κατά 5,5% σε σχέση με τον μέσο όρο πώλησης αγαθών και υπηρεσιών ανά την ΕΕ, με το μέσο κόστος ζωής να διαμορφώνεται πλέον στο 89,5%, όπως ανακοίνωσε χθες η Eurostat. Η αναλυτική όμως εικόνα από τους πίνακες που συγκεντρώνει το κοινοτικό στατιστικό όργανο δείχνουν ότι το πρόβλημα είναι πολύ πιο οξύ.
Μάλιστα, επικεντρώνεται -κυρίως- στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς». Στα βασικά είδη διατροφής που συνεχίζουν να πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές.
Τα αναλυτικά στοιχεία για το 2013 που παρουσιάζουμε, καταγράφουν τιμές ακριβότερες του κοινοτικού μέσου όρου της ΕΕ κατά 32,2% στο γάλα, κατά 11,4% στο ψωμί, κατά 16,7% στο λάδι, κατά 12,3% στο ψάρι, αλλά και κατά 27,4% στιςτηλεπικοινωνίες και κατά 6,7% τα μηχανήματα.
Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις οι τιμές από το 2008 που ξεκίνησε η ύφεση αντί να πέσουν αυξήθηκαν, σε κάποιες περιπτώσεις και λόγω της φορολογίας. Στα αλκοολούχα ποτά κατά 21,8% στις τηλεπικοινωνίες κατά 13,6%, στις υπηρεσίες μεταφορώνκατά 6,5%, στο λογισμικό (με τιμές στο 98,7% του μέσου όρου) κατά 4,3% και στον καπνό (που παραμένει στο 73,9% του μέσου όρου) κατά 1,7%.
Αυξήθηκε οριακά η τιμή στο -ακριβό- ψάρι (κατά 0,1%), ενώ στην κατηγορία γάλα-τυροκομικά και αυγά, που σπάει κάθε ρεκόρ ακρίβειας, η πτώση ήταν από το 2008 μέχρι και το 2013 μόνο 1,1% και κατά 0,1% τον τελευταίο χρόνο.
Όσο για το 2014, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον δείκτη τιμών καταναλωτή (σημ που συνεχίζει να μειώνεται κατά 2% τον Μάιο ) δείχνουν ότι το πρόβλημα σε κάποιες περιπτώσεις παραμένει (αύξηση τιμών γαλακτοκομικών κατά 2%) ή αποκλιμακώνεται βραδύτερα από τον γενικό δείκτη (πτώση τιμών 1,3% στο ψωμί και τα δημητριακά)…
Υψος τιμών στην Ελλάδα σε σχέση με μέσο όρο ΕΕ (μέσος όρος = 100) | |||
είδη | ύψος τιμών 2013 | μεταβολή 2009- 2013 | μεταβολή 2012- 2013 |
γάλα τυροκομικά και αυγά | 132,2 | -1,1 | -0,1 |
αλκοολούχα ποτά | 127,6 | 21,8 | -3 |
τηλεπικοινωνίες | 127,4 | 13,6 | -0,3 |
άλλα τρόφιμα | 119,4 | 5,1 | -2,1 |
έλαια | 116,7 | -3,8 | -5,9 |
Ψάρι | 112,3 | 0,1 | -1,9 |
ψωμί και δημητριακά | 111,4 | -6,6 | -4,1 |
χυμοι και αναψυκτικά | 106,9 | -7,6 | -3,5 |
μεταλλικά προϊόντα | 106,8 | -7 | -17,9 |
μηχανήματα και εξοπλισμος | 106,7 | -2,6 | -6,5 |
λογισμικό | 98,7 | 4,3 | -9,2 |
υποδήματα | 95,5 | -11 | 0,5 |
ρουχα | 94,5 | -12,9 | 0,1 |
οχήματα ιδιωτικά | 93,8 | 0,1 | 6,2 |
διασκέδαση και τέχνη | 92,9 | -5,8 | -3,1 |
έπιπλα | 92,1 | -16,5 | -3,7 |
οικιακές συσκευές | 90,1 | -7,9 | -2,1 |
κρέας | 89,5 | -5,6 | -1,5 |
ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ | 89,5 | -5,5 | -2,6 |
υπηρεσίες μεταφορών | 88,7 | 6,5 | 0,9 |
ξενοδοχεία και εστιατόρια | 87,9 | -12,9 | -7,6 |
οπωροκηπευτικά | 75,9 | 0,1 | -2,5 |
κρατικές υπηρεσίες | 75,1 | -14,1 | -3,4 |
υγεία | 74,4 | -11,8 | -2,2 |
εκπαίδευση | 74,2 | -27,9 | -5 |
καπνός | 73,9 | 1,7 | -0,2 |
Πηγή Eurostat |
Πηγή:www.capital.gr