Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2013

Τα σενάρια παραίτησης και το νομικο-πολιτικό θρίλερ


Του Αιμίλιου Περδικάρη

Νομικό και πολιτικό γρίφο αποτελεί η πραγματοποίηση της απειλής της Χρυσής Αυγής για μαζικές παραιτήσεις των βουλευτών της και των αναπληρωματικών αυτών.

Στην περίπτωση των τοπικών βουλευτών στις εκλογικές περιφέρειες, τα πράγματα είναι απλά σε ό,τι αφορά το νομικό σκέλος, καθώς θα ακολουθήσουν επαναληπτικές εκλογές. Αλλά όχι σε ό,τι αφορά το πολιτικό, διότι η Χρυσή Αυγή έχει εκλέξει βουλευτές στις 15 μεγαλύτερες εκλογικές περιφέρειες...

Εφόσον, λοιπόν, θα παραιτηθούν οι βουλευτές και όλοι οι αναπληρωματικοί τους, θα προκηρυχθούν επαναληπτικές εκλογές, στις οποίες η συμμετοχή της Χρυσής Αυγής είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική. Όπερ σημαίνει ότι η κενή έδρα (ή οι κενές έδρες) θα κατανεμηθεί στα κόμματα που θα συμμετάσχουν στις εκλογές, όπως σημειώνει στο Capital.gr o καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γ. Σωτηρέλης.

Το συγκεκριμένο παράδειγμα έχει εφαρμοστεί στα μεταπολιτευτικά χρονικά το 1992: μετά την καταδίκη του Δ. Τσοβόλα από το Ειδικό Δικαστήριο, οι επιλαχόντες βουλευτές του ΠΑΣΟΚ στη Β’ Αθήνας παραιτήθηκαν και προκηρύχθηκαν επαναληπτικές εκλογές, στις οποίες δεν πήρε μέρος η Ν.Δ. Η έδρα, βεβαίως, παρέμεινε στο ΠΑΣΟΚ και το εκλογικό αποτέλεσμα είχε μόνο πολιτικό μήνυμα, καθ’ ό,τι θεωρήθηκε δημοψήφισμα κατά της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Βουλή με 282 βουλευτές;
Η λύση αυτή απομακρύνει το ενδεχόμενο η Βουλή να μείνει με 282 βουλευτές –δηλαδή χωρίς τους βουλευτές της Χρυσής Αυγής. Σύμφωνα με το ίδιο το Σύνταγμα (άρθρο 53 παράγραφος 2), αυτό μπορεί να συμβεί μόνον κατά το τελευταίο έτος της τετραετίας και μόνον εάν πρόκειται για λιγότερες από 60 συνολικά έδρες.

Είναι ξεκάθαρο, πάντως, ότι ακόμη και έτσι, με το ενδεχόμενο επαναληπτικών εκλογών, αλλάζει άρδην η αριθμητική ισορροπία στο Κοινοβούλιο. Είτε, δηλαδή, θα ενισχυθεί η κυβερνητική πλειοψηφία είτε η αντιπολίτευση, χωρίς, ωστόσο, να χαθεί η δεδηλωμένη για την κυβέρνηση (σ.σ.: στο χειρότερο σενάριο θα συνεχίσει απλώς να έχει 155 βουλευτές από Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ).

Αυτό, βεβαίως, από την άλλη πλευρά εγείρει σοβαρά νομικά ζητήματα και ανοίγει το δρόμο αμφισβητήσεων του κύρους των εκλογών ή της έκφρασης της λαϊκής βούλησης, με κύμα ενστάσεων που θα ακολουθήσει στο Εκλογοδικείο. Πράγμα που εξαρτά ουσιαστικά την ισχύ της κυβέρνησης από την απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου.

Αλλάζει «χέρια» η έδρα Επικρατείας
Η ιδιαιτερότητα, ωστόσο, της περίπτωσης της Χ.Α. έγκειται στο γεγονός ότι έχει εκλέξει και έναν βουλευτή Επικρατείας. Το συγκεκριμένο ζήτημα απασχολεί ζωηρά το νομικό κόσμο, καθώς παραδέχεται ότι τύποις υπάρχει κενό νόμου, τόσο στις διατάξεις του Συντάγματος όσο και της εκλογικής νομοθεσίας.

Ωστόσο, ο Π. Αλεξανδρής, δικηγόρος και υπεύθυνος για τη συνταγματική αναθεώρηση στη «Συμφωνία για τη Νέα Ελλάδα», τονίζει στο Capital.gr ότι η λύση είναι απλή: η έδρα αποδίδεται στο κόμμα που έχει το μεγαλύτερο υπόλοιπο κατά την κατανομή των εδρών Επικρατείας, με βάση το αποτέλεσμα των εκλογών του Ιουνίου του 2012 (σ.σ.: στην προκειμένη περίπτωση, την έδρα θα λάβει το ΠΑΣΟΚ). Η λύση αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, καλύπτεται νομικά και βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία με τις συνταγματικές προβλέψεις και – κυρίως – τη βούληση για πολιτική ομαλότητα.

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνουν πολιτικοί και νομικοί κύκλοι, στην περίπτωση που η μαζική παραίτηση βουλευτών και των αναπληρωματικών τους δημιουργούσε μείζονα προβλήματα και τελικώς οδηγούσε σε πρόωρες εκλογές, ουσιαστικά θα μετέτρεπε εαυτόν σε μοχλό πίεσης και εξυπηρέτησης πολιτικών σκοπιμοτήτων που θα καθιστούσε ομήρους το πολιτικό σύστημα και την ίδια την κοινωνία. Πράγμα το οποίο επιτάσσει –κατά τους ίδιους κύκλους– συνταγματική πρόβλεψη, μέσα από την αναθεώρηση του Συντάγματος που έχει ήδη καθυστερήσει...


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.