Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013

Η κυβέρνηση "βλέπει" πλεόνασμα, το ΔΝΤ νέα μέτρα


Η κυβέρνηση "βλέπει" πλεόνασμα, το ΔΝΤ νέα μέτρα
Έκθεση για την Ελλάδα, μέσω της οποίας προειδοποιεί για νέα μέτρα εξέδωσε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη έκθεση «εκτος εάν οι αρχές αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της διαχείρισης των φορολογικών εσόδων με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα, ένας αξιόπιστος προϋπολογισμός για το 2014 θα πρέπει και πάλι να επικεντρώνεται σε επώδυνες περικοπές δαπανών».
Χαρακτηριστικό είναι ότι το Ταμείο δεν πείθεται για τα οφέλη που θα προκύψουν από τις αλλαγές στη φορολογική διοίκηση. «Στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι οι στόχοι για εξοικονόμηση από τη φορολογική διοίκηση θα επιτευχθούν», προειδοποιεί το ΔΝΤ. Οι στόχοι αυτοί έχουν προϋπολογιστεί ήδη στο 0,4% του ΑΕΠ το 2014 και στο 1,5% συνολικά ως το 2016.
Η έκθεση του Ταμείου αναγνωρίζει την πρόοδο που έχει γίνει και την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης, αλλά παράλληλα επαναλαμβάνει για πολλοστή φορά την ανάγκη να τρέξουν οι διαρθρωτικές αλλαγές. Διατηρεί τις προβλέψεις για επιστροφή σε ανάπτυξη το 2014, ενώ υποστηρίζει ότι το κόστος της προσαρμογής ήταν υψηλό σε επίπεδο ύφεσης και ανεργίας εξαιτίας των καθυστερήσεων στις μεταρρυθμίσεις.
Αναφορικά με τη φορολογία το Ταμείο τονίζει, όπως και η ΕΕ, τον προβληματισμό του για το κατά πόσο μπορεί η Αθήνα να εφαρμόσει τον ενιαίο φόρο ακινήτων το 2014, "φωτογραφίζοντας" τον κίνδυνο να παραμείνει για ένα ακόμα χρόνο το χαράτσι μέσω ΔΕΗ.
Οι κίνδυνοι που "βλέπει" το ΔΝΤ
Οι κίνδυνοι σε αυτές τις προβλέψεις είναι υψηλοί όπως σημειώνει το ΔΝΤ και σχετίζονται κυρίως με αποκλίσεις στις δομικές μεταρρυθμίσεις, η έλλειψη ρευστότητας σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και πιθανή πολιτική αστάθεια:
Αποκλίσεις στις δομικές μεταρρυθμίσεις. Η ενίσχυση της παραγωγικότητας που συνδέεται με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, προβλέπεται να συνεισφέρει περίπου 10% στην αθροιστική ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα. Τυχόν καθυστερήσεις, θα έχουν σημαντική επίπτωση στην ανάκαμψη δεδομένου ότι τα οφέλη αναμένεται να είναι εμπροσθοβαρή, καθώς και στο ΑΕΠ.
Αδυναμίες στους ισολογισμούς. Η προβληματική οικονομική κατάσταση, ιδιαίτερα των νοικοκυριών και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, δημιουργεί κινδύνους στη ζήτηση και στην ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, το δημόσιο χρέος μπορεί να αποδειχθεί τροχοπέδη στη ζήτηση και την ανάπτυξη.
Πιθανή πολιτική αστάθεια. Ο κίνδυνος πολιτικής αστάθειας παραμένει ισχυρός, ειδικά υπό το φως της υψηλής ανεργίας και των συνεχιζόμενων κοινωνικών δυσκολιών. Επιπρόσθετη φιλόδοξη δημοσιονομική προσαρμογή απαιτείται για να υποχωρήσει σταθερά το δημόσιο χρέος, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες κοινωνικής έντασης και πολιτικών αντιστάσεων, σύμφωνα με την έκθεση του ΔΝΤ.
Εξωτερικοί κίνδυνοι. Οι συνεχιζόμενες αδύναμες οικονομικές επιδόσεις στην ευρωζώνη, θα επηρεάσουν αρνητικά τις εξαγωγές και την ανάπτυξη. Η ταχύτερη έξοδος των ανεπτυγμένων οικονομιών από έκτακτες νομισματικές πολιτικές, θα μπορούσε να οδηγήσει σε δυσκολότερες οικονομικές συνθήκες.
Οι καθυστερήσεις στις ιδιωτικοποιήσεις
Σύμφωνα με την έκθεση αλλά και τον εκπρόσωπο του Ταμείου στην τρόικα Πώλ Τόμσεν η αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στο πλάνο ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας είναι «κλειδί» για τον καθορισμό των χρηματοδοτικών αναγκών της χώρας.
Ο κ. Τόμσεν υπογράμμισε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων. «Οι αρχές μας διαβεβαίωσαν ότι είναι προσωρινές και ελπίζουμε ότι έτσι έχουν τα πράγματα», τόνισε.
Παράλληλα, έκανε λόγο για ουσιαστική επαναξέταση του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων στην επόμενη αξιολόγηση το φθινόπωρο, κάτι που όπως είπε, θα προσδιορίσει και τις ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδας.
"Κλειδί" η κατανάλωση
Ο Πωλ Τόμσεν συνάρτησε την επιστροφή στην ανάπτυξη με την ανάκαμψη της κατανάλωσης, σημειώνοντας ότι «η υπόθεση της σταδιακής ανάκαμψης βασίζεται στην βελτίωση παραγόντων που σχετίζονται με την εμπιστοσύνη, όπως η κατανάλωση».
Για να λάβει χώρα ανάκαμψη της οικονομίας, θα απαιτηθεί σημαντική και διατηρήσιμη βελτίωση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, σημείωσε. Το ΔΝΤ, όμως, προβλέπει ότι οι μισθοί θα συνεχίσουν να μειώνονται τόσο φέτος (7%) αλλά και το 2014 (1,5%) οδηγώντας σε συνολική πτώση άνω του 20% την περίοδο 2010-2014. Μετά η πραγματική αύξηση θα είναι περιορισμένη.
Νέο πλαίσιο στις απολύσεις
Ξεκάθαρη είναι η έκθεση αναφορικά με τις επερχόμενες αλλαγές στο καθεστώς των ομαδικών απολύσεων. Το υπάρχον καθεστώς χαρακτηρίζεται «άκαμπτο» και προαναγγέλλεται ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αλλαγές στο καθεστώς μέχρι το τέλος του έτους.
Το χρηματοδοτικό κενό
Το ΔΝΤ επισημαίνει ότι το πρόγραμμα έχει επαρκή χρηματοδότηση μέχρι τον Ιούλιο του 2014, καθώς εν συνεχεία εμφανίζεται το γνωστό χρηματοδοτικό κενό. Ετσι, στην επόμενη αξιολόγηση θα πρέπει να καθοριστεί το πώς θα εξασφαλιστεί η απαίτηση του Ταμείου να υπάρχει πλήρης χρηματοδοτική κάλυψη σε ορίζοντα 12μήνου, κάτι που θα πρέπει να εξασφαλίσει το Eurogroup. Aλλωστε όπως σημειώνει αυτή είναι η δέσμευση της Ευρώπης, υπό την προϋπόθεση ότι η Αθήνα ακολουθεί πιστά το Μνημόνιο.
"Ευρωπαϊκή υπόθεση" το χρέος
Οι κίνδυνοι για τη βιωσιμότητα του χρέους παραμένουν, σημειώνεται, και τονίζεται ότι αν οι επενδυτές δεν πειστούν, ότι οι πολιτικές για την αντιμετώπιση του προβλήματος του χρέους είναι αξιόπιστες, οι επενδύσεις και η ανάπτυξη είναι απίθανο ότι να ανακάμψουν με τον τρόπο που είχε προγραμματιστεί.
Κρίσιμη είναι η δέσμευση των ευρωπαίων να παράσχουν την απαιτούμενη ανακούφιση του χρέους. Αλλά «η σχεδιασμένη πορεία συνεπάγεται ακόμα, πολύ υψηλό χρέος για την επόμενη δεκαετία, αφήνοντας την Ελλάδα επιρρεπή σε «ατύχημα» για μεγάλη χρονική περίοδο. Εάν οι ανησυχίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του χρέους, αποδειχθούν βαρύνουσας σημασίας για τους επενδυτές, ακόμα και τώρα που το πλαίσιο για την ελάφρυνση του χρέους έχει καθοριστεί, οι Ευρωπαίοι εταίροι θα πρέπει να σκεφτούν να προχωρήσουν στην ελάφρυνση του που θα οδηγούσε σε μια πιο γρήγορη μείωση του χρέους από ότι προβλέπεται σήμερα».
Το βασικό σενάριο στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους του ΔΝΤ αναφέρεται ότι αυτό θα παραμείνει υψηλό το 2013 περίπου στο 176% του ΑΕΠ, πριν ξεκινήσει μια σταθερή υποχώρηση το 2015. Το Δεκέμβριο του 2012, τα μέλη της ευρωζώνης, δεσμεύθηκαν να παράσχουν περαιτέρω ανακούφιση στο ελληνικό χρέος – όταν θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα- για να εξασφαλιστεί ότι το ελληνικό χρέος θα βρίσκεται το 2020 στο 124% του ΑΕΠ και σημαντικά κάτω από το 110% του ΑΕΠ το 2022.
Η πρώτη δέσμευση μοντελοποιείται στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους (DSA): το χρέος αναμένεται να έχει μειωθεί στο 124% το 2020, αφού επιπρόσθετα έκτακτα μέτρα ανακούφισης της τάξης του 4% του ΑΕΠ, καθοριστούν τη διετία 2014-2015.
Το χρέος αναμένεται να υποχωρήσει περαιτέρω γύρω στο 114% του ΑΕΠ το 2022 (πριν από τα μέτρα για τη μείωση του σημαντικά κάτω από το 110% του ΑΕΠ, για τα οποία έχουν δεσμευθεί οι ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας).
Στο σενάριο αυτό όμως υπάρχουν ρίσκα. Τα stress tests υποδεικνύουν ότι το βασικό σενάριο για την πορεία του χρέους είναι ιδιαίτερα ευάλωτο σε αστοχίες σε ότι αφορά την ανάπτυξη και τα πρωτογενή πλεονάσματα, ενώ είναι «ανθεκτικό» σε λιγότερες αποκρατικοποιήσεις ή σε αναταράξεις σχετικά με τα επιτόκια δανεισμού. Ετσι,
* Αν το πρωτογενές πλεόνασμα παραμείνει στο 0% που είναι ο στόχος για το 2013, η αναλογία του χρέους προς το ΑΕΠ θα φτάσει το 148% το 2020 και θα αυξάνεται σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.
* Αν η ονομαστική ανάπτυξη βρίσκεται κατά μέσο όρο 1% κάτω από το 4% που προβλέπει το βασικό σενάριο, το χρέος θα ανέλθει στο 134% το 2020 με μια μικρή τάση μείωσης από εκεί και πέρα.
* Αν τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις είναι τα μισά σε σχέση με το στόχο των 22 δισεκ. ευρώ, το χρέος το 2020 θα είναι μόνο 4% υψηλότερα του στόχου ενώ θα διατηρείται μια ισχυρή πτωτική τροχιά.
* Εάν τα επιτόκια του EFSF αυξηθούν κατά μια μονάδα, το χρέος θα αυξηθεί και πάλι κατά μόλις 4% πάνω από το βασικό σενάριο. Αναταράξεις στα επιτόκια των αγορών θα επηρεάσουν το χρέος με αργό ρυθμό μετά το 2020.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.