Του ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗ
Πυρετώδεις διαβουλεύσεις στα επιτελεία Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ εν όψει του αποψινού ραντεβού Σαμαρά-Βενιζέλου, με όλα τα θέματα-αγκάθια επί τάπητος: από μια νέα προγραμματική συμφωνία και ανασχηματισμό μέχρι νομοθετικές εκκρεμότητες και εκλογικό νόμο
Ενα ευρύ, πολυσέλιδο και αναλυτικό κείμενο, που δεν θα περιλαμβάνει μόνο τις αρχές λειτουργίας της κυβέρνησης, αλλά και την ατζέντα των προτεραιοτήτων σε όλους τους τομείς, θα παρουσιαστεί στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας από τη δικομματική, πλέον, κυβέρνηση ως νέα προγραμματική συμφωνία.
Η πρώτη προσέγγιση θα γίνει στην αποψινή συνάντηση Σαμαρά-Βενιζέλου, με το ΠΑΣΟΚ να επιμένει ότι η νέα προγραμματική συμφωνία αποτελεί πρώτο και βασικό στόχο σε σύγκριση με τον ανασχηματισμό και τη σύνθεση της νέας κυβέρνησης, ανεξάρτητα ποιο θα προηγηθεί χρονικά. Οι μέχρι τώρα πληροφορίες, ωστόσο, για την προεργασία που γίνεται από τα δύο κομματικά επιτελεία, δείχνουν ότι η συμβίωση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ θα περιλαμβάνει θέματα-αγκάθια, που θα φέρει τα δύο κόμματα σε αντιπαράθεση.
Πρώτο θέμα θα είναι τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ανεργίας, καθώς το ΠΑΣΟΚ θα επιμείνει στο σχέδιο για τις 500.000 συν 200.000 προσωρινές θέσεις εργασίας, πρόταση που από κοινού «πάγωσαν» τον περασμένο Απρίλιο Σαμαράς, Στουρνάρας και Χατζηδάκης, θεωρώντας ότι τα κονδύλια, περίπου 1 δισ. ευρώ, δεν μπορούσαν να διατεθούν.
Δεύτερο θέμα θα είναι η ανάπτυξη, όπου το ΠΑΣΟΚ ασκεί κριτική στην ισχνή έως μηδενική -όπως έλεγαν οι συντάκτες της πρότασης της Ιπποκράτους- απορρόφηση του ΕΣΠΑ, αποδίδοντας ευθύνες όχι μόνο στον αρμόδιο υπουργό Κ. Χατζηδάκη, αλλά και στον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα.
Τρίτο θέμα θα είναι η επίτευξη συμφωνίας στην κατάθεση του νέου φορολογικού νόμου και τη δημιουργία του νέου φορολογικού συστήματος, που αποτελεί δέσμευση από την πρώτη προγραμματική συμφωνία.
Τέταρτο θέμα θα είναι οι μεταρρυθμίσεις, όπου αναμένεται επίσης κόντρα μεταξύ των δύο κομμάτων, εφ' όσον η Ιπποκράτους ασκεί και δημόσια κριτική για τις «τσαπατσουλιές τύπου ΕΡΤ» ή το ναυάγιο στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Πέμπτο θέμα θα είναι η άμεση κατάθεση του αντιρατσιστικού νόμου, στο οποίο αντέδρασε έντονα η Ν.Δ., προκαλώντας την αρχή της κυβερνητικής κρίσης, που κατέληξε στις ραγδαίες εξελίξεις μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ. Σε αυτό το θέμα το ΠΑΣΟΚ φαίνεται να μην κάνει πίσω, θεωρώντας βασική προτεραιότητα της νέας κυβέρνησης την αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς. Θέμα που θα δοκιμάσει τη Νέα Δημοκρατία, η οποία τηρεί γραμμή μη σύγκρουσης με τη Χρυσή Αυγή.
Εκτο θέμα θα είναι οι αλλαγές στο πολιτικό σύστημα και η πρόταση για αλλαγή του εκλογικού νόμου. Σημειώνεται ότι Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ διαφωνούσαν και σε αυτό το θέμα, όταν πριν από μήνες η συζήτηση είχε ανοίξει, με το Μαξίμου, τότε, να κατηγορεί την Ιπποκράτους ότι ανοίγει θέματα προκειμένου να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από τα εσωτερικά προβλήματα του ΠΑΣΟΚ.
«Κουρελόχαρτο»
Μία απλή ανάγνωση της πρώτης προγραμματικής συμφωνίας της τρικομματικής κυβέρνησης (23/6/2012) προκαλεί θλίψη και δείχνει πώς τα κείμενα μπορούν να καταντήσουν «κουρελόχαρτα» στη δίνη της καθημερινής διαχείρισης, των μικροκομματικών επιδιώξεων, αλλά και της αναποτελεσματικότητας και της έλλειψης πολιτικής βούλησης των προσώπων. Ενδεικτικά, μέσα στην πρώτη δεκάδα προτεραιοτήτων της τρικομματικής κυβέρνησης ήταν:
* Η κατά δύο χρόνια παράταση της δημοσιονομικής προσαρμογής.
* Η επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας στο επίπεδο που προσδιορίζουν το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο και το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
* Η αποκατάσταση των αδικιών σε χαμηλοσυνταξιούχους, πολυτεκνικά επιδόματα κ.λπ. με άμεσα δημοσιονομικά ισοδύναμα.
* Σταδιακή αύξηση του αφορολόγητου ορίου στους ευρωπαϊκούς μέσους όρους στο πλαίσιο του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος, ιδιαιτέρως για μισθωτούς και συνταξιούχους.
* Μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση και τα αγροτικά εφόδια.
* Οχι στις απολύσεις στο Δημόσιο.
* Νέο φορολογικό σύστημα.
* Κατάργηση δημόσιων οργανισμών και φορέων.
* Αμεσα μέτρα καταπολέμησης της διαφθοράς.
*** Χωρίς ψήφο εμπιστοσύνης
Η νέα δικομματική κυβέρνηση δεν χρειάζεται, προς το παρόν, ψήφο εμπιστοσύνης. Οπως λένε στην «Κ.Ε.» έγκριτοι συνταγματολόγοι, αυτό θα ήταν αναγκαίο μόνο στην περίπτωση που άλλαζε το πρόσωπο του πρωθυπουργού. Ετσι:
** Εφ' όσον παραμένει πρωθυπουργός ο Α. Σαμαράς, η αποχώρηση των υπουργών της ΔΗΜΑΡ δεν θεωρείται ότι αναιρεί -αριθμητικά τουλάχιστον- τη δεδηλωμένη της προηγούμενης κυβέρνησης.
** Παρ' όλ' αυτά, ο πρωθυπουργός μπορεί να ζητήσει ψήφο εμπιστοσύνης, για την οποία απαιτούνται 150 ψήφοι.
** Πρόταση μομφής κατά της κυβέρνησης μπορεί να κατατεθεί από 60 βουλευτές (στην προκειμένη περίπτωση μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό). Για να υπερψηφιστεί η πρόταση μομφής απαιτούνται 151 θετικές ψήφοι. Εάν η πρόταση απορριφθεί, δεν μπορεί να υποβληθεί εκ νέου πριν περάσουν έξι μήνες.
** Υπάρχει βέβαια και το ενδεχόμενο μικρότερης πλειοψηφίας, λόγω αποχής ορισμένου αριθμού βουλευτών. Σε κάθε περίπτωση, για να θεωρηθεί ότι μια κυβέρνηση απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής πρέπει να συγκεντρώσει 120 θετικές ψήφους και η αντίθετη πρόταση λιγότερες. Ετσι λειτουργεί στο ελληνικό Σύνταγμα η λεγόμενη ψήφος ανοχής.
Οκτώ «αγκάθια» για δύο
Της ΒΙΚΥΣ ΣΑΜΑΡΑ
Η «λίστα» με πρόσωπα και τομείς όπου χωλαίνει η κυβέρνηση
Πέρα από τη διαμόρφωση των νέων ισορροπιών μεταξύ των δύο κυβερνητικών εταίρων και την ονοματολογία, ο ανασχηματισμός -για τον οποίο θα αποφασίσουν πιθανώς σήμερα οι Αντώνης Σαμαράς και Ευάγγελος Βενιζέλος- θα πρέπει να αντιμετωπίσει προβλήματα σε μια σειρά από τομείς στους οποίους χωλαίνει η κυβέρνηση.
1 Επίκεντρο της συζήτησης είναι το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, το οποίο αναδεικνύεται σε «ηλεκτρική καρέκλα». Η υπαγωγή 12.500 δημοσίων υπαλλήλων σε διαθεσιμότητα μέχρι τέλος Ιουνίου μοιάζει ανέφικτος στόχος, ενώ η τρόικα πιέζει και επιπλέον πρέπει να βρεθούν 2.000 υπάλληλοι προς απόλυση μέχρι το τέλος του έτους.
Ο πρωθυπουργός επιθυμεί τώρα να τοποθετήσει στο Διοικητικής Μεταρρύθμισης πρόσωπο της επιλογής του. Το ποιο θα είναι αυτό εξαρτάται και από τον πολιτικό στόχο.
Ετσι το ένα σενάριο έκανε λόγο είτε για μετακίνηση του υπουργού Εσωτερικών Ευρ. Στυλιανίδη είτε για αναβάθμιση του υφυπουργού Μ. Βολουδάκη -και οι δύο ως έμπειροι στην αναδιοργάνωση του Δημοσίου και αποτελεσματικοί στην εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών, αλλά ήπιων τόνων.
Το δεύτερο προέκρινε την είσοδο στην κυβέρνηση ενός νέου προσώπου, που θα δήλωνε συγκρουσιακή διάθεση με «συντεχνίες» -κατά την αγαπημένη έκφραση του κ. Σαμαρά-, όπως ο «σκληρός δεξιός» Μ. Βορίδης ή ο φιλελεύθερος Κυρ. Μητσοτάκης.
Το τρίτο σενάριο αφορούσε την ανάθεση του κρίσιμου αυτού πόστου σε γαλάζιο εξωκοινοβουλευτικό, που δεν θα έχει το βαρίδι του πολιτικού κόστους.
2 Το δεύτερο υπουργείο που μένει «ορφανό» μετά την αποχώρηση ΔΗΜΑΡ από την κυβέρνηση είναι το Δικαιοσύνης. Με τον Αντ. Ρουπακιώτη το σύστημα του Μαξίμου είχε συγκρουστεί πολλές φορές, καθώς πρόκειται για ένα υπουργείο το οποίο εξαρχής ο κ. Σαμαράς ήθελε να ελέγχει προκειμένου να περνάει τη σκληρή δεξιά του ατζέντα, μαζί με το Δημόσιας Τάξης, στο οποίο -ειρήσθω εν παρόδω- αμετακίνητος φέρεται ο Ν. Δένδιας. Εφ' όσον πάντως επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που ήθελαν τον κ. Σαμαρά να τοποθετεί στο Δικαιοσύνης το νυν αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών Χαρ. Αθανασίου, ο οποίος μεταξύ άλλων έχει χειριστεί την ιθαγένεια. Η πολιτική στόχευση είναι σαφής.
3 Στα παραγωγικά υπουργεία, «αχίλλειο πτέρνα» της κυβέρνησης αποτελεί η ανεργία, που διαψεύδει τη ρητορική περί success story, ενώ μόλις επιστρέψει η τρόικα θα θέσει και πάλι μετ' επιτάσεως το θέμα της «μαύρης τρύπας» στον ΕΟΠΥΥ. Συνεπώς ο υπουργός Εργασίας Γ. Βρούτσης φέρεται ως πιθανός υποψήφιος προς αποχώρηση, πολλώ δε μάλλον που το ΠΑΣΟΚ τον έχει βάλει πολλάκις στο στόχαστρο, ειδικά για το θέμα του προγράμματος για 400.000 ανέργους.
4 Το αναπάντητο ερώτημα «πότε θα έρθει επιτέλους η ανάπτυξη;» φαίνεται ότι θα παίξει ρόλο στην τύχη του αρμόδιου υπουργείου. Επενδύσεις, ρευστότητα και κυρίως καθημερινότητα αποτελούν δύσκολα πεδία. Το μέγαρο Μαξίμου φέρεται να επιθυμεί την παραμονή του Κ. Χατζηδάκη, έστω και εάν το υπουργείο Ανάπτυξης «σπάσει» σε δύο ή και τρία κομμάτια, τα οποία θα μοιραστούν μεταξύ Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ -για λόγους πάντως που λίγο έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη της χώρας και περισσότερο με τους κομματικούς σχεδιασμούς τους.
5 Για λόγους που κάθε άλλο έχουν να κάνουν με τα προβλήματα της παιδείας και του πολιτισμού, εξετάζεται το σπάσιμο του αρμόδιου υπουργείου, ώστε ο κ. Σαμαράς να διατηρήσει στη θέση του υπουργού Παιδείας τον Κ. Αρβανιτόπουλο και να δώσει το Πολιτισμού στο ΠΑΣΟΚ, που το επιθυμεί.
6 Αμετακίνητοι γαλάζιοι θεωρούνται ο υπουργός Επικρατείας Δ. Σταμάτης και η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη, ενώ το ΠΑΣΟΚ εποφθαλμιά και το Εσωτερικών.
7 Τις μεγαλύτερες «φωτιές» όμως μεταξύ των δύο πλέον κυβερνητικών εταίρων άναψε το υπουργείο Εξωτερικών. Ο κ. Βενιζέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, θέλει να αναλάβει ο ίδιος την -προνομιακή για πολιτική παρέμβαση και διεθνή παιχνίδια- θέση του υπουργού Εξωτερικών, με αποτέλεσμα να προκληθεί μεγάλης έκτασης καραμπόλα. Ο Δ. Αβραμόπουλος έγινε έξαλλος, στον κ. Βενιζέλο αντιπροτάθηκε το Αμυνας, με τη σειρά του πανικοβλήθηκε ο Π. Παναγιωτόπουλος και το γαϊτανάκι συνεχιζόταν.
8 Τέλος, το νέο υφυπουργείο Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης θα πάει στο ΠΑΣΟΚ, όπως δεσμεύτηκε ο κ. Σαμαράς την Τετάρτη. Πιθανόν όμως είναι να μην το αναλάβει πολιτικό πρόσωπο, αλλά κάποιος τεχνοκράτης, για να σταλεί το μήνυμα της αξιοκρατίας και ότι η ΝΕΡΙΤ δεν θα είναι «διεφθαρμένη ΕΡΤ».
«Κόκκινο πανί» για το ΠΑΣΟΚ ο Στουρνάρας
Του ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗ
Στην Ιπποκράτους επικρατούν δύο γραμμές για το αν ο Ευ. Βενιζέλος θα πρέπει να προτείνει στον Α. Σαμαρά την αντικατάσταση του υπουργού Οικονομικών
Την ίδια ώρα που το Μαξίμου δίνει ως αμετακίνητο τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, στην Ιπποκράτους επικρατούν δύο γραμμές για το αν ο κ. Βενιζέλος θα πρέπει να προτείνει στον Α. Σαμαρά την αντικατάσταση του Γ. Στουρνάρα από τη θέση του επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου.
Ο Γ. Στουρνάρας είναι «κόκκινο πανί» για το ΠΑΣΟΚ, αλλά και για πολλά στελέχη που κινούνται στο χώρο πέριξ του ΠΑΣΟΚ, εκτιμώντας ότι ενώ προέρχεται από την εκσυγχρονιστική πτέρυγα του κόμματος «έχει μετατραπεί σε "σαμαρικότερο" του Α. Σαμαρά και προσεγγίζει σκληρά δεξιές απόψεις, ακόμα και σε θέματα που δεν είναι οικονομικά». Με αυτό το τελευταίο υιοθετούν και τις πληροφορίες που θέλουν, ανάμεσα στα στελέχη-«εμπνευστές» του πρωθυπουργικού επιτελείου για το «μαύρο» στην ΕΡΤ ως επίδειξη πυγμής, και τον ίδιο τον υπουργό Οικονομικών.
Βενιζέλος και Στουρνάρας έχουν συγκρουστεί και μάλιστα σκληρά κατά τη διάρκεια του τελευταίου χρόνου και ενώπιον του Α. Σαμαρά στις συσκέψεις που γίνονται στο Μαξίμου.
Την τελευταία φορά αντιπαρατέθηκαν και μάλιστα έντονα για την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και την Κοινή Υπουργική Απόφαση για την ΕΡΤ. Στην Ιπποκράτους θεωρούν ότι ο υπουργός Οικονομικών, πέραν του ότι κτίζει πολιτικό προφίλ ώστε να είναι υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας με τη Ν.Δ. στις επόμενες εκλογές, διαφημίζοντας την καλή σχέση του με το Γερμανό ομόλογό του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, έχει μεγάλες ευθύνες για την πορεία της οικονομίας και επιδεικνύει κρίσιμη αναποτελεσματικότητα, την οποία επιχειρεί να καλύψει με καλές δημόσιες σχέσεις, εντός και εκτός Ελλάδας. Και είναι οι ίδιοι που εκτιμούν ότι προκειμένου να μην έλθει στη θέση να συγκρουστεί στην πορεία με τον κ. Στουρνάρα, ο κ. Βενιζέλος θα μπορούσε -ως επιβεβαίωση και του αναβαθμισμένου ρόλου του- να επιμείνει στην απομάκρυνση Στουρνάρα από την κυβέρνηση.
«Δεν θα το κάνει ο Βενιζέλος. Σε πρώτη φάση τουλάχιστον, αφού θέλει να κτίσει και όχι να γκρεμίσει. Τι θα γίνει στην πορεία, δεν μπορώ να γνωρίζω», λέει στην «Κ.Ε.» έμπιστος συνεργάτης του κ. Βενιζέλου, ο οποίος δεν ήθελε να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει ούτε την πληροφορία ότι το ΠΑΣΟΚ θα επιχειρήσει να βάλει στέλεχός του ως υφυπουργό στο οικονομικό επιτελείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.