Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2013

Συνάντηση στο Μαξίμου για τον αγωγό αερίου - Η κυβέρνηση πρέπει σύντομα να αποφασίσει για τη συμμετοχή της είτε στον Nabucco West είτε στον ΤΑΡ



Συνάντηση στο Μαξίμου για τον αγωγό αερίου

Έντονο παρασκήνιο εξελίσσεται τις τελευταίες ημέρες για το θέμα της ελληνικής συμμετοχής στην κατασκευή του αγωγού TAP για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην ευρωπαϊκή αγορά.

Η γεωπολιτική παρτίδα σκάκι που παίζεται στην ευρύτερη περιοχή, είναι ιδιαίτερα σκληρή και η ελληνική κυβέρνηση, καλείται να κάνει τις κατάλληλες κινήσεις, ώστε να εξασφαλίσει καλύτερη θέση και να μην υποστεί ζημιές.

Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει άμεσα να πάρει θέση και να επιλέξει με ποια πλευρά θα συμμαχήσει, υπολογίζοντας όλες τις μελλοντικές πιθανές συνέπειες από την όποια απόφασή της, αν και στην παρούσα χρονική περίοδο, προκρίνεται ο ΤΑΡ ως συμφέρουσα επιλογή, καθώς αναμένεται να δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας και θα θέσει δυνατά εκ νέου την Ελλάδα στον ενεργειακό χάρτη.

Εξάλλου, η κίνηση που θα κάνει ο Πρωθυπουργός κ. Αντ. Σαμαράς είναι καθοριστική, καθώς η Ελλάδα βρέθηκε σε δυσχερή θέση τα ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ ο Ρώσος πρόεδρος Βλάντιμιρ Πούτιν αποφάσισε να αναζωογονήσει το σχέδιο κατασκευής του αγωγού South Stream, χωρίς τη συμμετοχή της Ελλάδας.

Στο Μέγαρο Μαξίμου έγινε τη Δευτέρα, χωρίς να ανακοινωθεί επίσημα, μια ιδιαίτερα σημαντική συνάντηση, στην οποία ο Πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με κεντρικά στελέχη της εταιρείας που διαχειρίζονται τον αγωγό, παρουσία του υπουργού Εξωτερικών, κ. Δ. Αβραμόπουλου και των υφυπουργών Ανάπτυξης, κ. Ν. Μηταράκη και Ενέργειας, κ. Μ. Παπαγεωργίου.

Στη συνάντηση έγινε εκτενής συζήτηση για τα σχέδια που υπάρχουν και τις προοπτικές που ανοίγονται από μια ενδεχόμενη συμμετοχή της Ελλάδας στο συγκεκριμένο αγωγό, ενώ η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει σύντομα να αποφασίσει μεταξύ του Nabucco West (που καταλήγει στην Κεντρική Ευρώπη και συγκεκριμένα στην Αυστρία) και του ΤΑΡ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το προβάδισμα, φέρεται να έχει ο TAP, που ξεκινάει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διασχίσει τη Μακεδονία, θα συνεχίζεται στην Αλβανία και θα καταλήγει υποθαλάσσια στην Ιταλία.

Σε αυτό το γεωπολιτικό παιχνίδι των ισορροπιών, το θέμα της επικείμενης αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα, καθώς πιθανή είσοδο των Ρώσων, θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις προοπτικές του TAP, όπως εκτιμούν δυτικοί αξιωματούχοι.

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έχουν γίνει έως τον Ιούνιο θα πρέπει να αποφασιστεί ποιος από τους δύο αγωγούς θα μεταφέρει το αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν στην ευρωπαϊκή αγορά.

Βέβαια, εμπορικά και οικονομικά ο TAP θεωρείται πιο βιώσιμος, αλλά μέχρι τώρα του έλειπε η πολιτική στήριξη την οποία όμως έχει ο Ναμπούκο, διότι έχει ξεκινήσει η προεργασία πολύ πιο νωρίς και έχει τις ευλογίες πολλών χωρών.

Εάν η Ελλάδα, Ιταλία και Αλβανία υπογράψουν τις συμφωνίες που πρέπει, ο ΤΑP θα έχει σοβαρό πλεονέκτημα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για τη χώρα μας, η οποία θα «αποκτήσει» αγωγό -εάν όλα προχωρήσουν ικανοποιητικά- το 2017-2018, περίοδο κατά την οποία θα αρχίσει το αζέρικο αέριο να εξάγεται.

Το μεγάλο πρόβλημα αυτή την περίοδο εντοπίζεται στις περιπλοκές που υπάρχουν στις ελληνοαλβανικές σχέσεις, κάτι που αγχώνει και την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν που θα πρέπει εντός του έτους να αποφασίσει ποιος αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο στην Ευρώπη από το 2017 και μετά.

Προ ημερών, ο κ. Μηταράκης είχε μια συνάντηση στο Νταβός, όπου και παραβρέθηκε ως απεσταλμένος της ελληνικής κυβέρνησης για τις εργασίες του παγκόσμιου οικονομικού φόρουμ.

Εκεί, συναντήθηκε με τον Ιταλό υπουργό Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών Κοράντο Παζέρα και τον υπουργό Ανάπτυξης και Ενέργειας της Ελβετίας Βάλτερ Στάινμαν, όπου ο κ. Μηταράκης άκουσε την ιταλική, κυρίως πλευρά, να εκφράζει την επιθυμία να υπογραφεί εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Φεβρουαρίου, τριμερής διακυβερνητική συμφωνία (Ιταλία, Ελλάδα και Αλβανία), ώστε να λάβει την πολιτική στήριξη ο ΤΑΡ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ας είμαστε ευγενείς στο σχολιασμό.