Subscribe Twitter Twitter

Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2015

Μαξίμου: Πολιτική μοναξιά και στο βάθος… Λεβέντης

Ενόψει Ασφαλιστικού, αγροτικού και αξιολόγησης

Τα επόμενα βήματα στην πολιτική σκακιέρα εξετάζει το επιτελείο του πρωθυπουργού μετά το απόλυτο ναυάγιο στην προχθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών, το οποίο διεύρυνε τελικώς το χάσμα της κυβέρνησης με τα κόμματα της «ευρωπαϊκής αντιπολίτευσης». tsipras1



Ήδη από προχθές, κυβερνητικές πηγές δεν έκρυβαν την απογοήτευσή τους, χαρακτηρίζοντας την στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης «κατώτερη των περιστάσεων», ενώ και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, στις δηλώσεις του, επιτέθηκε με σφοδρότητα ειδικά στη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ.

Μοναξιά
Τούτων δοθέντων, η σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών όχι μόνο δεν κόμισε κάποιο νέο δεδομένο στη σχέση της κυβέρνησης με την αντιπολίτευση, αλλά επιβεβαίωσε το χάσμα που υπάρχει και την προοπτική πολιτικής μοναξιάς για το Μαξίμου κατά το κρίσιμο δίμηνο που έχει ήδη ξεκινήσει. Στο Μέγαρο Μαξίμου ήδη «ζυγίζουν» πώς μπορεί να εξασφαλιστεί η κυβερνητική σταθερότητα, μετά τις κατηγορηματικές δηλώσεις των πολιτικών αρχηγών που έλαβαν μέρος στη σύσκεψη ότι δεν πρόκειται να παράσχουν συναίνεση στην κυβέρνηση για μείζονα θέματα, όπως το Ασφαλιστικό. Η ανησυχία στο επιτελείο του Αλέξη Τσίπρα είναι έκδηλη, καθώς η κυβέρνηση έχει απομείνει με 153 βουλευτές και οι αποφάσεις που έρχονται θα είναι πολύ βαρύτερες απ’ όσες έχουν ληφθεί ως τώρα στις σχετικές ψηφοφορίες στη Βουλή. Καταρχάς, λοιπόν, το βάρος θα πέσει στους βουλευτές της συμπολίτευσης, αφού ο Αλέξης Τσίπρας και ο Πάνος Καμμένος έχουν ήδη συμφωνήσει να έχουν υπό παρακολούθηση τους βουλευτές τους, προκειμένου να αποφευχθούν οι δυσάρεστες εκπλήξεις. Ταυτόχρονα, το Μαξίμου ετοιμάζεται να διαμηνύσει στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ πως όποιος διαφωνήσει, οφείλει να παραδώσει την έδρα του, όπως έκανε και ο πρώην κυβερνητικός εκπρόσωπος Γαβριήλ Σακελλαρίδης. Ήδη χθες, με συνέντευξή του στην εφημερίδα Real News, ο υφυπουργός Αθλητισμού, Σταύρος Κοντονής διατύπωσε αυτή την άποψη, καλώντας όσους τυχόν διαφωνήσουν να παραιτηθούν, επειδή ήξεραν τις δεσμεύσεις της χώρας όταν αποφάσιζαν να ενταχθούν στο ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ ενόψει των εκλογών της 20ης Σεπτεμβρίου.
Ελπίδες συνεργασίας
Σε κάθε περίπτωση, η στάση που θα κρατήσουν οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος είναι κρίσιμη, αφού το Μαξίμου δεν θέλει να ανοίξει για κανέναν λόγο συζήτηση ανασύνθεσης της κυβέρνησης, σε περίπτωση απώλειας της δεδηλωμένης. Αυτό διότι, όταν μία τέτοια συζήτηση ανοίξει, τότε ενδεχομένως κάποιος αρχηγός να θέσει θέμα αλλαγής πρωθυπουργού –κάτι που, αυτονοήτως, δεν συζητεί καν ο Αλέξης Τσίπρας. Ως εκ τούτου, ο πρωθυπουργός καλείται τώρα να καταρτίσει ένα σχέδιο «σταθεροποίησης» της κυβέρνησης. Οι γέφυρες με την ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ έχουν ήδη κοπεί, ενώ η άκρως επιθετική στάση του Σταύρου Θεοδωράκη μάλλον δεν αφήνει και πολλά περιθώρια ελπίδας πως μπορεί να στηρίξει το «Ποτάμι» την ασφαλιστική μεταρρύθμιση –όπως παραδέχονται και κορυφαία κυβερνητικά στελέχη. Κατά συνέπεια, μόνη… ελπίδα διεύρυνσης της κυβερνητικής πλειοψηφίας στη Βουλή αποτελεί ο πρόεδρος της  Ένωσης Κεντρώων, Βασίλης Λεβέντης. Άλλωστε, ο πρωθυπουργός φέρεται να έχει ήδη ζητήσει από στενό του συνεργάτη να βρίσκεται «σε ανοιχτή γραμμή» με τον κ. Λεβέντη, ενώ δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να κληθεί ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων από τον πρωθυπουργό για μία «εφ’ όλης της ύλης» συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου.
Βεβαίως, το ενδεχόμενο να στηριχθεί η κυβέρνηση από τις ψήφους του Βασίλη Λεβέντη και των βουλευτών του προφανώς και δεν χαροποιεί πολλά κυβερνητικά στελέχη, λόγω του… ιδιαίτερου χαρακτήρα της Ένωσης Κεντρώων και του αρχηγού της. Ωστόσο, το ίδιο ακριβώς ίσχυε και όταν αποφασίστηκε η συνεργασία ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ., που μετρά αισίως 11 μήνες κυβερνητικής συνύπαρξης…

http://www.matrix24.gr/ 
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Η νέα κλίμακα φορολόγησης


Το σχεδιαζόμενο σύστημα φορολογίας εισοδήματος το οποίο θα βασίζεται στην εφαρμογή μιας φορολογικής κλίμακας για το άθροισμα των εισοδημάτων απ’ όλες σχεδόν τις πηγές θεωρείται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δικαιότερο, καθώς φορολογεί κάθε φυσικό πρόσωπο ανάλογα με το ύψος του συνολικού του εισοδήματος.


Του Γιώργου Παλαιτσάκη
 
gpal@naftemporiki.gr
Σχέδιο για την εφαρμογή μίας ενιαίας φορολογικής κλίμακας, με δύο παραλλαγές, προωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. H μία παραλλαγή της ενιαίας κλίμακας θα ισχύει για όσους δηλώνουν εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού εισοδήματός τους και η άλλη για όσους δηλώνουν εισοδήματα από επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και ακίνητα σε ποσοστό άνω του 50% του συνολικού εισοδήματός τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες που αποκαλύπτει σήμερα η «Ν», η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζεται να προτείνει στους «θεσμούς» ολοκληρωμένο σχέδιο μεταρρύθμισης της φορολογίας εισοδήματος, το οποίο προβλέπει την επαναφορά του «μοντέλου» της μιας βασικής φορολογικής κλίμακας με την οποία κάθε φυσικό πρόσωπο θα φορολογείται για το άθροισμα των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές (μισθούς, συντάξεις, επιχειρηματικές δραστηριότητες, γεωργικές εκμεταλλεύσεις, ενοίκια, τεκμαρτά μισθώματα, μερίσματα, δικαιώματα κ.λπ.).
Από τη φορολόγηση με βάση την ενιαία κλίμακα θα εξαιρούνται ορισμένες μόνο κατηγορίες εισοδημάτων που θα εξακολουθούν να φορολογούνται αυτοτελώς, όπως οι τόκοι καταθέσεων, ομολόγων, εντόκων γραμματίων του Δημοσίου και ρέπος, οι υπεραξίες από τις πωλήσεις ακινήτων, μετοχών, μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων, ομολόγων και χρηματοοικονομικών παραγώγων.
Επίσης θα εξαιρεθούν και ορισμένες άλλες ειδικές περιπτώσεις εισοδημάτων που ήδη απαλλάσσονται του φόρου, όπως οι αγροτικές αποζημιώσεις και επιδοτήσεις, τα επιδόματα ανεργίας, το ΕΚΑΣ, οι μισθοί και οι συντάξεις των ατόμων με αναπηρία 80% και άνω, τα επιδόματα στήριξης τέκνων, τα επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων, το επίδομα στέγης των φοιτητών, το 65% των επιδομάτων επικινδυνότητας κ.λπ. Το νέο σύστημα της ενιαίας φορολογικής κλίμακας θα λειτουργεί, συγκεκριμένα, ως εξής:
1) Αν ο φορολογούμενος έχει αποκτήσει εισοδήματα προερχόμενα από μισθούς και συντάξεις τα οποία αντιστοιχούν σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% του συνολικού ετήσιου ατομικού εισοδήματός του, θα φορολογείται για το σύνολο των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές με μια φορολογική κλίμακα στην οποία θα ισχύει αφορολόγητο όριο μεταξύ 8.000 και 10.000 ευρώ. Πάνω από το όριο αυτό θα ξεκινά η κλιμάκωση των φορολογικών συντελεστών, η οποία θα είναι «προοδευτική». Δηλαδή στη νέα κλίμακα θα υπάρχουν πολύ περισσότερα -και άρα πιο μικρά- κλιμάκια φορολογητέου εισοδήματος και αντιστοίχως πολύ περισσότεροι φορολογικοί συντελεστές, οι οποίοι θα κλιμακώνονται πιο ομαλά. Η προοδευτικότητα της νέας ενιαίας φορολογικής κλίμακας και το γεγονός ότι θα υπάγεται σε αυτήν το άθροισμα όλων σχεδόν των εισοδημάτων του φορολογούμενου θα έχουν ως συνέπεια τη μεταφορά φορολογικών βαρών από τα χαμηλά προς τα μεσαία και τα υψηλά εισοδήματα.
2) Αν ο φορολογούμενος έχει αποκτήσει εισοδήματα προερχόμενα από επιχειρηματικές δραστηριότητες ή και από γεωργικές εκμεταλλεύσεις ή και από ακίνητα ή και από άλλες «μη μισθωτές» πηγές, τα οποία αντιστοιχούν αθροιστικά σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% του συνολικού ετησίου ατομικού εισοδήματός του, θα φορολογείται για το σύνολο των εισοδημάτων του απ’ όλες τις πηγές με μια παραλλαγή της φορολογικής κλίμακας των μισθωτών και των συνταξιούχων. Στην παραλλαγή αυτή, δεν θα προβλέπεται κανένα αφορολόγητο όριο, δηλαδή η φορολόγηση θα ξεκινά από το πρώτο ευρώ του αθροίσματος όλων των εισοδημάτων, κλιμακούμενη αρχικά με σχετικά χαμηλούς συντελεστές, που όμως προοδευτικά θα αυξάνουν όσο πιο υψηλό είναι το συνολικό ετήσιο ατομικό εισόδημα.
3) Οι δύο παραλλαγές της ενιαίας φορολογικής κλίμακας θα διαφέρουν μεταξύ τους μόνο ως προς το πρώτο εισοδηματικό κλιμάκιο, το οποίο στην περίπτωση των μισθωτών και των συνταξιούχων θα έχει μηδενικό συντελεστή φόρου, δηλαδή θα είναι το αφορολόγητο, ενώ στην περίπτωση των λοιπών φορολογουμένων (επιχειρηματιών, αγροτών, εισοδηματιών κ.λπ.) θα αντιστοιχίζεται με έναν σχετικά χαμηλό φορολογικό συντελεστή της τάξεως του 10%-15%.
Σύνδεση αφορολογήτου με «πλαστικό χρήμα»
4) Οι φορολογούμενοι με εισοδήματα προερχόμενα από μισθούς ή συντάξεις, τα οποία αντιστοιχούν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% του συνολικού ατομικού ετησίου εισοδήματός τους, θα δικαιούνται το αφορολόγητο όριο μόνο εφόσον το καλύπτουν με δαπάνες πραγματοποιηθείσες με «πλαστικό» χρήμα. Ειδικότερα:
α) Κάθε μισθωτός και συνταξιούχος του οποίου το ετήσιο εισόδημα είναι χαμηλότερο του αφορολόγητου ορίου θα πρέπει να πραγματοποιεί κάθε χρόνο δαπάνες με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα συνολικού ποσού ίσου με το εισόδημά του για να μην πληρώνει φόρο!
β) Από την άλλη πλευρά κάθε μισθωτός και συνταξιούχος με ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο του αφορολόγητου ορίου θα πρέπει να δαπανά με «πλαστικό χρήμα» ποσό ίσο με το αφορολόγητο όριο για να μη χρεωθεί με επιπλέον φόρο.
γ) Για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου θα αναγνωρίζονται οποιεσδήποτε δαπάνες έχουν εξοφληθεί από μία μόνο πιστωτική κάρτα ή από μία μόνο χρεωστική κάρτα. Στην περίπτωση της χρεωστικής κάρτας, ο συνδεδεμένος μ’ αυτήν τραπεζικός λογαριασμός θα πρέπει προηγουμένως να έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά, στο σύστημα ΤΑΧΙSnet, ως προοριζόμενος να εξυπηρετήσει την εξόφληση δαπανών με «πλαστικό χρήμα» για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου.
δ) Η τράπεζα, στην οποία έχει εκδοθεί η πιστωτική κάρτα ή έχει ανοιχτεί ο λογαριασμός με τον οποίο συνδέεται η χρεωστική κάρτα, οφείλει να εκδίδει βεβαίωση με αναλυτικά στοιχεία για το κάθε είδος δαπάνης που πληρώθηκε με την κάρτα. Τα στοιχεία αυτά θα αφορούν τουλάχιστον το ποσό της δαπάνης, την ημερομηνία και την ώρα πληρωμής, τον ΑΦΜ και την επωνυμία του αντισυμβαλλομένου. Εξετάζεται, μάλιστα, το ενδεχόμενο να υποχρεωθούν οι τράπεζες να υποβάλλουν ηλεκτρονικά στο σύστημα ΤΑΧΙSnet όλο το περιεχόμενο κάθε βεβαίωσης, δηλαδή τα αναλυτικά στοιχεία για τις δαπάνες που πραγματοποίησε με «πλαστικό χρήμα» κάθε μισθωτός και συνταξιούχος. Η ηλεκτρονική υποβολή των στοιχείων θα μπορεί να γίνεται είτε τμηματικά -ανά μήνα, δίμηνο, τρίμηνο, τετράμηνο ή εξάμηνο- είτε μονομιάς σε ετήσια βάση, ώστε -σε κάθε περίπτωση- το σύνολο των δαπανών που εξόφλησε κάθε μισθωτός και συνταξιούχος φορολογούμενος με «πλαστικό χρήμα» να εμφανίζεται προεκτυπωμένο στην ηλεκτρονική φορολογική του δήλωση και να προκύπτει άμεσα αν καλύφθηκε ή όχι το αφορολόγητο όριο!
ε) Από την υποχρέωση να πληρώνουν με «πλαστικό χρήμα» τις δαπάνες που κατοχυρώνουν το αφορολόγητο θα εξαιρεθούν οι υπερήλικες συνταξιούχοι, δηλαδή όσοι συνταξιούχοι υπερβαίνουν ένα αρκετά υψηλό όριο ηλικίας.
Δικαιότερο το νέο σύστημα
Το σχεδιαζόμενο σύστημα φορολογίας εισοδήματος το οποίο θα βασίζεται στην εφαρμογή μιας φορολογικής κλίμακας για το άθροισμα των εισοδημάτων απ’ όλες σχεδόν τις πηγές θεωρείται από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δικαιότερο, καθώς φορολογεί κάθε φυσικό πρόσωπο ανάλογα με το ύψος του συνολικού του εισοδήματος.
Αρμόδιος παράγων του υπουργείου Οικονομικών, μιλώντας στη «Ν», επεσήμανε: «Δεν είναι συμβατό με τη λογική του απλού και του δίκαιου φορολογικού συστήματος το να έχουμε διαφορετικούς τρόπους φορολόγησης σε εισοδήματα. Πρέπει στην Ελλάδα να καθίσουμε και να δούμε ποια εισοδήματα θέλουμε να τα φορολογούμε με ειδικό τρόπο ή με ειδική κλίμακα. Αφού λοιπόν βγάλουμε αυτές τις περιπτώσεις και πούμε ότι εκεί έχουμε ειδικό τρόπο φορολόγησης ή αυτοτελή φορολόγηση, όλα τα άλλα εισοδήματα πρέπει να πάνε σε μία κλίμακα. Είναι θέμα δικαιοσύνης και απλοποίησης και είναι θέμα του να μεταφερθεί με αυτό τον τρόπο το φορολογικό βάρος στα υψηλά και στα πολύ υψηλά εισοδήματα. Δεν μπορεί να πληρώνει ποσοστό επί του εισοδήματός του τόσο πολύ ένα χαμηλό εισόδημα και λιγότερο ένα υψηλό εισόδημα. Εχουμε περιπτώσεις, με τις τρεις διαφορετικές κλίμακες που έγιναν, όπου υψηλά εισοδήματα ελαφρύνθηκαν! Αρα θα πρέπει να πάμε σε μία επιβάρυνσή τους σε σχέση με τα χαμηλά εισοδήματα».
3,1 δισ.
Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τη φορολογική μεταρρύθμιση, το οποίο θα τεθεί υπόψη του «κουαρτέτου» προς έγκριση πριν πάρει τον δρόμο για τη Βουλή, προβλέπει επίσης και νέες περικοπές και καταργήσεις φοροαπαλλαγών.
Στο «μικροσκόπιο» των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών θα μπουν οι 630 φοροαπαλλαγές που έχουν απομείνει στην ελληνική φορολογική νομοθεσία και «κοστίζουν» περίπου 3,1 δισ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό, όπως προκύπτει και από το κείμενο του σχετικού τόμου που κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή μαζί με το νέο κρατικό προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών σχεδιάζει να βάλει «μαχαίρι» σε μεγάλο αριθμό φοροαπαλλαγών, χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα τον ισχυρισμό ότι πολλές από τις διατάξεις αυτές δεν εξυπηρετούν κοινωνικούς ή αναπτυξιακούς σκοπούς.

naftemporiki.gr
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Η γκάφα του πρωθυπουργού και τα διαγραμμένα tweet του!

Τέσσερα tweet ανέβασε ο πρωθυπουργός στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter, και όλοι οι αναγνώστες τους έμειναν με την εντύπωση ότι ήταν τμήμα της συνομιλίας του με τον Τούρκο πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου, κατά τη διάρκεια της Συνόδου στις Βρυξέλλες.
Ωστόσο μια απάντηση του Νταβούτογλου επίσης στο Twitter, προφανώς ανάγκασε τον πρωθυπουργό να τα διαγράψει -από τον συγκεκριμένο λογαριασμό, καθώς στα ελληνικά τα tweets παραμένουν- αφού πρώτα τα είχαν  εντοπίσει και διεθνή Μέσα!




Έγραψε ο πρωθυπουργός: «Είναι ανόητο και αδιανόητο αυτό που συμβαίνει στο Αιγαίο. Ξοδεύουμε δις για εξοπλισμούς, εσείς για να παραβιάζετε και εμείς για να αναχαιτίζουμε».

«Έχουμε τα πιο σύγχρονα οπλικά συστήματα στον αέρα και από κάτω δεν μπορούμε να εντοπίσουμε τους διακινητές που πνίγουν αθώους ανθρώπους στο Αιγαίο»!


Η κορωνίδα πάντως ήταν το tweet όπου, θέτοντας το θέμα των τουρκικών παραβιάσεων, αθώωνε την τουρκική ηγεσία, για την πρόσφατη κατάρριψη του ρωσικού αεροσκάφους, γράφοντας:
«Ευτυχώς οι πιλότοι μας δεν είναι τόσο νευρικοί όπως οι δικοί σας απέναντι στους Ρώσους»! - λες και η κατάρριψη του ρωσικού αεροσκάφους δεν ήταν κεντρική στρατηγική επιλογή της πολιτικής ηγεσίας της Άγκυρας, αλλά θυμωμένη ενέργεια κάποιου νευρικού και άπειρου τούρκου πιλότου!

Η απάντηση Νταβούτογλου δεν άργησε να έρθει, και αυτή μέσω twitter, από τον προσωπικό του λογαριασμό. Επισημαίνει στον έλληνα πρωθυπουργό ότι τα σχόλια του για τους πιλότους, δεν συνάδουν με το πνεύμα της ημέρας, καλώντας τον παράλληλα να επικεντρωθεί στην θετική ατζέντα (της ημέρας)!

Ο Έλληνας πρωθυπουργός συνέχισε αυτόν τον διαδικτυακό διάλογο από... τρίτο λογαριασμό, αναφέροντας:


Γ.Σ.

Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Συντριπτική ήττα για Ελλάδα - Κύπρο

Συντριπτική ήττα για Ελλάδα - Κύπρο

Της Κύρας Αδάμ

Η Αθήνα αλλά και η Λευκωσία οδηγήθηκαν μετά την χθεσινή Σύνοδο Κορυφής ΕΕ -Τουρκίας στις Βρυξέλλες για το προσφυγικό, σε μια συντριπτική ήττα της ακολουθουμένης επί δεκαετίες ευρωπαϊκής πολιτικής τους απέναντι στην Άγκυρα.
Η Αθήνα υποχρεώνεται τώρα να παρακολουθήσει την τουρκική «επέλαση» στις Βρυξέλες χωρίς να έχει διασφαλιστεί προηγουμένως η αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο σεβασμός κυριαρχικών δικαιωμάτων και διεθνών αρμοδιοτήτων της Ελλάδας που αμφισβητούνται από την Άγκυρα, (ακρογωνιαίοι λίθοι της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής μέχρι τώρα), χωρίς να παραβλέπεται ότι οι «ιδέες» της ελληνικής κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος, πήγαν κατευθείαν στο καλάθι στων αχρήστων.
Πιο συγκεκριμένα.
Υπό τον φόβο και τον πανικό των ανεξέλεγκτων προσφυγικών ροών προς την Ευρώπη, οι ισχυροί εταίροι, με πρωταγωνιστή τον αυτονομημένο -ή ανεξέλεγκτο- πρόεδρο της Κομισιόν κ. Γιούνκερ μετέτρεψαν εν ψυχρώ την χθεσινή Σύνοδο Κορυφής σε μια παράδοση τους άνευ όρων στην Τουρκία του κ Ερντογάν, ικανοποιώντας όλες τις απαιτήσεις του για την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας.
Απολύτως ενδεικτικό της κατάστασης αυτής είναι η ίδια η Δήλωση των αρχηγών των κρατών μελών της Ε.Ε., η οποία μόνον στην 5η παράγραφο (!!) του κειμένου αρχίζει να ασχολείται με το προσφυγικό, ενώ προηγουμένως έχει διασφαλίσει την πανηγυρική επανενεργοποίηση της ενταξιακής διαδικασίας της Τουρκίας, κομμένης και ραμμένης στις απαιτήσεις της Άγκυρας.
Έτσι ανακοινώθηκε ότι από δω και πέρα θα υπάρχουν δυο ετήσιες Σύνοδοι Κορυφής ΕΕ-Τουρκίας, ώστε να «εξερευνηθούν οι πελώριες δυνατότητες των σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας» μέσω της επιτάχυνσης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Προς τούτο, στις 14 Δεκεμβρίου θα γίνει η πρώτη Διακυβερνητική Διάσκεψη των κρατών μελών της ΕΕ ώστε να ανοίξει το πρώτο από τα 5 παγωμένα κεφάλαια της ενταξιακής διαδικασίας, ήτοι το κεφάλαιο Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής, το οποίο είχε παγώσει στο παρελθόν και η Γαλλία.
Στη Δήλωση αναφέρεται ρητώς η δέσμευση της Κομισιόν, δηλαδή του κ. Γιούνκερ να έχει ολοκληρώσει μέχρι τον Μάρτιο του 2016 την προεργασία «για το άνοιγμα άλλων κεφαλαίων, χωρίς να προκαταλαμβάνει τη θέση κρατών μελών..»
Είναι απολύτως χαρακτηριστική η δήλωση του κ. Γιούνκερ στη συνέντευξη τύπου, ο οποίος μέσα στον τουρκικό «στροβιλισμό» του ανέφερε «..το Κυπριακό θα λυθεί στους επόμενους μήνες,.. πρέπει να ανοίξουν τα κεφάλαια..να ξεπεραστούν οι διαφορές απόψεων..»
Αυτή η τροπή των πραγμάτων ανατρέπει την σύμφωνη μέχρι τώρα πολιτική της Αθήνας και της Λευκωσίας να διατηρηθεί το βέτο στο άνοιγμα των 5 κεφαλαίων στην ενταξιακή διαπραγμάτευση της Τουρκίας έως ότου αυτή αναγνωρίσει την Κύπρο ως ανεξάρτητο κράτος και επομένως ως πλήρες μέλος της Ε.Ε.
Σημειώνεται ότι ο πρωθυπουργός Α. Τσίπρας κατά την επίσκεψή του στην Άγκυρα έδωσε το δικό του πράσινο φως στην επανέναρξη της ενταξιακής διαπραγμάτευσης της Τουρκίας, θέση την οποία επανέλαβε μετ’ επιτάσεως και χθες προσερχόμενος στο Συμβούλιο χωρίς μια έστω και τυπική υπενθύμιση του ισχύοντος κυπριακού βέτο….
Το παρασκήνιο της Συνόδου επιμένει ότι η Λευκωσία αντιστάθηκε μόνη της (σ.σ. άγνωστη η συνδρομή ή όχι της Αθήνας) στην δεσμευτική ονομαστική αναφορά των κεφαλαίων του κυπριακού βέτο στην επίσημη Δήλωση, προκειμένου να περισώσει την μέχρι τώρα πολιτική της.
Η Αθήνα επιπροσθέτως αναγκάστηκε να αποδεχθεί την πλήρη και άμεση εφαρμογή του «Σχεδίου Δράσης ΕΕ- Τουρκίας» με το οποίο, όπως έχει αναφέρει εκτενώς το liberal.gr, η Άγκυρα μπορεί να εκτελεί ανεξέλεγκτα έρευνα και διάσωση στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, παρακάμπτοντας πλήρως την Αθήνα.
Επίσης αποκρίθηκε μετ’ επαίνων στην ελληνική πρόταση για δημιουργία hot spot στην Τουρκία, με την δηλητηριώδη δήλωση του Προέδρου του Συμβουλίου κ Τουσκ «..ας μην είμαστε αφελείς… Η φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ είναι δική μας υπόθεση και δεν μπορεί να ανατεθεί σε τρίτη χώρα… Χωρίς έλεγχο των εξωτερικών συνόρων, το Σένγκεν θα είναι σε λίγο παρελθόν..»
Άγνωστο ακόμα παραμένει πως θα ενεργοποιηθεί, στην περίπτωση της Ελλάδας ο μηχανισμός επαναπροωθησης «παρανόμων μεταναστών» από την Ευρώπη στην Τουρκία και πως θα ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος οι άνθρωποι αυτοί να παραμένουν στην Ελλάδα περιμένοντας ματαίως την επαναπροώθησή τους στην Τουρκία..
Σε ό,τι αφορά στο καθαρά προσφυγικό μέρος της Συνόδου ΕΕ-Τουρκίας, η Άγκυρα δέσμευσε τους εταίρους να δώσουν «αρχικώς» το ποσό των 3 δισ. ευρώ για τους ίδιους τους πρόσφυγες, χωρίς έχει ξεκαθαριστεί από πού θα προέλθει αυτό το ποσό.
Επιπροσθέτως δεσμεύτηκε να ξεκινήσει την εφαρμογή της συμφωνίας επανεισδοχής από τον Ιούνιο του 2016, ώστε να διασφαλίσει ότι το καθεστώς απελευθέρωσης βίζας των τούρκων πολιτών θα εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο του 2016.

Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της Δευτέρας 30 Νοεμβρίου 2015

ΕΘΝΟΣ
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
ΤΑ ΝΕΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ
ΕΣΤΙΑ
ESPRESSO
Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ
KONTRA NEWS
STAR PRESS
ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Στα ευρω-χαρακώματα για το mega-Ταμείο των 50 δισ. ευρώ

 Του Γ. Αγγέλη

Όσο κι αν μοιάζει μακρινή ημερομηνία, το ξημέρωμα της 13ης Ιουλίου, είναι και πάλι μπροστά μας σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες. Εκείνη την νύχτα και αφού ο πρωθυπουργός δέχθηκε να υπογράψει τη συμφωνία για το νέο δάνειο, ο κ. Σόιμπλε δέχθηκε να αφεθεί η συμφωνία για τον χαρακτήρα του Ταμείου, που στην ουσία θα λειτουργήσει σαν εγγύηση για το δάνειο, για τα τέλη του χρόνου. Και η ώρα αυτή έχει έρθει.

Στα ευρω-χαρακώματα για το mega-Ταμείο των 50 δισ. ευρώ
Από αριστερά: Σόιμπλε, Τσακαλώτος και Ρέγκλινγκ

Στο Ταμείο αυτή τη φορά θα πρέπει να ενσωματωθούν πέραν της ακίνητης και της κινητής περιουσίας του ΤΑΙΠΕΔ, η συρρικνωμένη πλέον συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών μέσω του ΤΧΣ και τα μετοχικά μερίδια του Δημοσίου στις πάλαι ποτέ ΔΕΚΟ και καταπώς συζητείται τα μελλοντικά δικαιώματα στα όποια ενεργειακά αποθέματα.
Καθώς ξεκινά και πάλι η συζήτηση για το Ταμείο, κανείς δεν έχει ξεχάσει τι επιδίωκε εκείνο το βράδυ της 12ης προς τη 13η Ιουλίου, ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, που συνεχίζει να το ζητά και σήμερα: ήθελε ένα Ταμείο υπό ευρωπαϊκή διοίκηση με περιουσία περί τα 50 δισ. ευρώ –μειώθηκε στη συνέχεια– που να συμπεριλάβει περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού Δημοσίου για να πουληθούν στη διάρκεια του προγράμματος (δηλαδή σε τρία χρόνια το αργότερο) προκειμένου να πληρωθεί μέρος του δανείου.
Η απαίτηση Σόιμπλε και ο ESM
Σήμερα η κατάσταση μέσα στην οποία έχει αρχίσει η διαπραγμάτευση με τους "θεσμούς" δεν έχει αλλάξει και πολύ όσον αφορά την απαίτηση Σόιμπλε.
Επιμένει να υποστηρίζει οτι το Ταμείο αυτό πρέπει να λειτουργήσει με το μοντέλο της Treuhanstald, δηλαδή της εταιρείας αποκρατικοποιήσεων που εκποίησε σε ελάχιστο χρόνο υπό την εποπτεία του την κρατική βιομηχανία της πρώην Ανατ. Γερμανίας. Η οικονομία των κρατιδίων της πρώην Ανατ. Γερμανίας μέχρι σήμερα δεν έχει ανακάμψει από αυτό το "fire-sale". Αλλά ο Σόιμπλε πέτυχε αυτό που ήθελε, να αποφύγει την αναπαραγωγή στο εσωτερικό της ενιαίας Γερμανίας του φαινομένου των "ολιγαρχών" στις άλλες οικονομίες τού πάλαι ποτέ ανατολικού μπλοκ... Κάπως έτσι εξαρχής σκέφτεται ότι θα πρέπει να "σπάσει" και το ελληνικό πολιτικοοικονομικό κατεστημένο στην Ελλάδα.
Από την άλλη πλευρά, όμως, ένας νέος "παίκτης" έχει εμφανισθεί στο τραπέζι και αυτός είναι ο ESM που βάζει τα λεφτά του δανείου προς την Ελλάδα. Και θέλει να εξασφαλίσει ότι θα τα πάρει πίσω. Και κατά το δυνατόν με μια σημαντική απόδοση. Για τον λόγο αυτό έχει υιοθετήσει –από την εποχή του προηγούμενου δανείου– μια διαφορετική εκδοχή του Ταμείου, την "επενδυτική".
To επενδυτικό μοντέλο
Το μοντέλο της είχε εισηγηθεί ο Σουηδός σύμβουλος του ESM Dag Ditter και ακολουθούσε τη λογική της "ωρίμανσης" των assets έτσι ώστε αυτά αφενός να βγουν στην αγορά με αυξημένη αξία και αφετέρου να μπορούν στο μεταξύ να γίνουν η βάση για την έκδοση τίτλων που να μπορούν να εξυπηρετούν την απομείωση του χρέους και να τρέχουν αποδόσεις ελκυστικές για τις αγορές.
Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι η δραστηριότητα του Ταμείου θα πρέπει να επεκταθεί χρονικά πολύ πέραν της χρονικής διάρκειας του τριετούς ελληνικού προγράμματος. 
Στη λογική αυτή φαίνεται να συμφωνεί και η κυβέρνηση. Εδώ όμως μπαίνουν άλλες διαφορές μεταξύ κυβέρνησης και ESM, που έχουν να κάνουν τόσο με το είδος και τη σύνθεση της διοίκησης του Ταμείου, το εύρος και το βάθος του ελέγχου που θα έχει σ' αυτό ο ESM και η έκταση της συμμετοχής των εσόδων του Ταμείου –κυρίως από τις τιτλοποιήσεις– στη χρηματοδότηση επενδύσεων που σχετίζονται με τα προς αξιοποίηση assets του Ταμείου.
Η συζήτηση μόλις άρχισε. Ο κ. Σόιμπλε γνωρίζει τι ζητά, ο ESM επίσης. Η κυβέρνηση, ωστόσο, δεν φαίνεται να έχει ξεκαθαρίσει το περιεχόμενο της δικής της πρότασης...

*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.

Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Recent Posts

free counters