Subscribe Twitter Twitter

Κυριακή, 31 Οκτωβρίου 2010

Το πρόβλημα των τραπεζών στην Ευρώπη είναι πολιτικό



Tου Nicolas Veron*

Το χάος που ακολούθησε μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers πριν από δύο χρόνια έπληξε τα χρηματοπιστωτικά συστήματα των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Δεν ήταν, όμως, παντού ίδιες οι συνέπειες. Στις ΗΠΑ εξαφανίστηκαν πολλά μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μερικώς εξαιτίας των αυστηρών απαιτήσεων διαφάνειας που οδήγησαν σε άμεση αναδιάρθρωση του τοπίου στον κλάδο. Την άνοιξη του 2009, τα τεστ κοπώσεως εξανάγκασαν τις ασθενέστερες τράπεζες σε αυξήσεις κεφαλαίου και σύντομα τα ιδρύματα που βρίσκονται στην καρδιά του αμερικανικού χρηματοπιστωτικού συστήματος άρχισαν να ανακτούν την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Αρχικά φαινόταν πως οι ευρωπαϊκές τράπεζες μπορούσαν να επωφεληθούν από την εμπιστοσύνη που ενέπνευσαν τα αμερικανικά τεστ κοπώσεως. Οι τιμές των μετοχών σημείωσαν άνοδο και ορισμένες τράπεζες επωφελήθηκαν για να αντλήσουν σημαντικά κεφάλαια. Το έκαναν, όμως, οι ισχυρότερες τράπεζες και όχι εκείνες που είχαν υποστεί μεγαλύτερες ζημίες. Οι ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές προχώρησαν στα δικά τους τεστ κοπώσεως τον Σεπτέμβριο του 2009, αλλά δεν δημοσίευσαν τα αποτελέσματά τους. Η υφέρπουσα αδυναμία των ευρωπαϊκών τραπεζών ήταν αδύνατον να συγκαλυφθεί όταν εκδηλώθηκε η δημοσιονομική κρίση της Ελλάδας. Οι ιθύνοντες συνειδητοποίησαν πως τα τραπεζικά του συστήματος ήσαν πολύ αδύναμα για να αντέξουν μια ενδεχόμενη πτώχευση της Ελλάδας. Γι’ αυτό και αποφάσισαν να στηρίξουν το ελληνικό κράτος και να δημιουργήσουν μηχανισμό στήριξης για όλη την Ευρωζώνη.
Σε μια επίδειξη αποφασιστικότητας, άλλωστε, τον Ιούνιο του 2010 αποφάσισαν να δημοσιεύσουν τα αποτελέσματα του επόμενου γύρου των τεστ κοπώσεως.
Φάνηκε να δουλεύει το σύστημα και η αρχική αντίδραση της αγοράς ήταν θετική. Σύντομα, όμως, διεφάνησαν προβλήματα. Τα στοιχεία δεν είχαν ελεγχθεί επαρκώς. Η κεφαλαιακή επάρκεια ήταν αμφίβολη. Ορισμένες προβλέψεις κερδών ήταν υπερβολικά αισιόδοξες. Στις 7 Σεπτεμβρίου, η Wall Street Journal επισήμανε τη μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στα αποτελέσματα των τεστ κοπώσεως και της έκθεσης σε επισφαλή κρατικά ομόλογα που δημοσιοποίησε η Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών βάσει στοιχείων που της παρείχαν οι ίδιες αρχές. Οι πολιτικοί επικαλέσθηκαν ζητήματα τεχνικής φύσης, αλλά δεν έπεισαν τους επενδυτές. Λίγες εβδομάδες αργότερα η κρατική ενίσχυση ιρλανδικών τραπεζών που είχαν περάσει τα τεστ με επιτυχία, απεκάλυψε ότι η όλη υπόθεση ήταν για γέλια.
Το σημαντικότερο όλων είναι πως τα τεστ κοπώσεως δεν κατόρθωσαν να κινήσουν μια διαδικασία αύξησης κεφαλαίου και αναδιάρθρωσης των προβληματικών τραπεζών της Ευρώπης. Πρόσφατα ο Γιούργκεν Σταρκ, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ, ανέφερε πως μεγάλο τμήμα των γερμανικών ταμιευτηρίων έχει πρόβλημα κεφαλαιακής επάρκειας. Σε πολλές χώρες οι αρχές εξακολουθούν να προσπαθούν να κρύψουν τα προβλήματα παρά να τα αντιμετωπίσουν.
Είναι ενθαρρυντική η δημιουργία της Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής Τραπεζών αλλά δεν αρκεί. Για να λυθεί το τραπεζικό πρόβλημα της Ευρωπαϊκής Ενωσης χρειάζεται η πολιτική δέσμευση που απουσιάζει ιδιαίτερα στις μεγάλες χώρες της Ευρωζώνης.
* Ο κ. Νίκολας Βερόν είναι συνεργάτης του Bruegel στις Βρυξέλλες και του Peterson Insitute for Internaitonal Economics της Ουάσιγκτον.


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Έκρηξη στην Κωνσταντινούπολη - VIDEO


taksim_cnnΤουλάχιστον 15 άνθρωποι τραυματίσθηκαν από βομβιστική επίθεση αυτοκτονίας στην κεντρική πλατεία της Κωνσταντινούπολης, Ταξίμ. Η έκρηξη σημειώθηκε το πρωί της Κυριακής κοντά στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής.
Η τουρκική τηλεόραση μεταδίδει ότι ο πρόκειται για έκρηξη βόμβας που είχε στόχο άνδρες της τουρκικής αστυνομίας. Η πλατεία έχει κατακλυσθεί από αστυνομικούς και ασθενοφόρα που προσφέρουν πρώτες βοήθειες στους τραυματίες.ΣΥΝΕΧΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ CNN TURK




Σύμφωνα με τούρκο αξιωματούχο, έξι από τους τραυματίες είναι πολίτες και 9 είναι αστυνομικοί.
Μέχρι στιγμής καμία οργάνωση δεν έχει αναλάβει την ευθύνη της επίθεσης. Το BBC μεταδίδει πάντως ότι απόψε λήγει η εκεχειρία των Κούρδων αυτονομιστών του PKK.

theinsider
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Συμβιβασμός… ala carte στο Σκοπιανό


Του Άρη Στρατόπουλου
Σε στενό κλοιό μπαίνουν τα εθνικά θέματα το επόμενο διάστημα, σε μία περίοδο κατά την οποία η Ελλάδα βρίσκεται, λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας και της επώδυνης κοινωνικής κρίσης που διάγει, στη χειρότερη δυνατή διαπραγματευτική θέση των τελευταίων δεκαετιών. Και αυτό διότι, η χώρα μας εξαρτάται για την οικονομική της επιβίωση και αναγέννηση, κατά την εποχή του Μνημονίου, από τις διεθνείς δυνάμεις εκείνες που ασκούν τη μεγαλύτερη πίεση για γρήγορες λύσεις στα εθνικά μας θέματα μέσα σε ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα. Λύσεις που, ως επί το πλείστον, δεν διασφαλίζουν τα μεσομακροπρόθεσμα εθνικά μας συμφέροντα και παραβιάζουν ή βάναυσα καταπατούν τις περίφημες εθνικές κόκκινες γραμμές. Σε αυτό το πλαίσιο, το επόμενο διάστημα, και μέχρι τηΣύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Λισσαβώνα που θα διεξαχθεί στις 19-20 Νοεμβρίου 2010, θα εντατικοποιηθούν και θα κορυφωθούν οι πιέσεις στη χώρα μας για την επίλυση του Σκοπιανού με a la carte ονομασία.
Φυσικά, πιέσεις ασκούνται και στα Σκόπια, που γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που δεν δείξουν σημάδια υποχώρησης από τις ακραίες θέσεις τους, δεν πρόκειται να ενταχθούν στο ΝΑΤΟ άμεσα, ούτε πρόκειται να λάβουν ημερομηνία έναρξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όμως μην ξεχνούμε ότι τα Σκόπια, από το 1991, που έκαναν την επεισοδιακή τους εμφάνιση στη διεθνή σκηνή μέχρι σήμερα, δεν έχουν κινηθεί βήμα από την αρχική τους θέση στο ζήτημα της ονομασίας. Διαπραγματεύονται ή παριστάνουν ότι διαπραγματεύονται για μία ονομασία που να αφορά τις διμερείς σχέσεις με την Ελλάδα, ή στην χειρότερη περίπτωση, από την πλευρά τους, για περιορισμένη διεθνή χρήση. Ουδέποτε, έχουν αποδεχθεί την έναντι όλων (erga omnes) διάσταση μίας δίκαιης και βιώσιμης λύσης του ζητήματος. Αντιθέτως, η Ελλάδα έχει βάλει νερό στο κρασί της. Έχει απομακρυνθεί από την απόφαση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών του 1992 που δεν αποδεχόταν σύνθετη ονομασία που να περιλαμβάνει τον όρο Μακεδονία. Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα των πιέσεων σε μία ‘διαλλακτική’ Ελλάδα, που παλεύει να υπερκεράσει το φάσμα μίας ενδεχόμενης χρεοκοπίας, απέναντι σε μία σκληρά εθνικιστική, πιθανότατα για εσωτερική κατανάλωση, σκοπιανή ηγεσία; Και κάτι ακόμη. Μήπως μεθοδεύεται μία συνδιάσκεψη τύπου Μπούργκενστοκ (Bürgenstock), από την οποία προέκυψε το απορριφθέν σχέδιο Ανάν, μεταξύ του Δεύτερου Γύρου των Περιφερειακών-Δημοτικών Εκλογών και της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ. Μην υποτιμούμε ότι το θέμα της ένταξης των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ βρίσκεται στην κορυφή της Ατζέντας στη Λισαβώνα, σε λίγες εβδομάδες από σήμερα, το Νοέμβριο.
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Πως θα γίνει η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους; Σε δύο δόσεις πρώτα τα 110 δις και μετά 140 δις ευρώ του παλαιού χρέους





Κοινή πεποίθηση των περισσότερων ξένων είναι ότι η Ελλάδα θα προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του χρέους της μέσω της διαδικασίας της επιμήκυνσης δηλαδή της χρονικής μετάθεσης των ομολόγων που λήγουν σε πιο μακροπρόθεσμες διάρκειες.

Σύμφωνα με πηγή στο Λονδίνο και συγκεκριμένα στέλεχος της Royal Bank of Scotland μιλώντας στο www.bankingnews.gr μας παρουσίασε μια  ιδιαίτερη πτυχή  του πλέον πολυσυζητημένου θέματος στην Ελλάδα, της αναδιάρθρωσης του χρέους.
Σύμφωνα με το στέλεχος της Royal bank of Scotland η αναδιάρθρωση του χρέους είναι αναπόφευκτη.
Δεν έχει υλοποιηθεί έως τώρα όχι για λόγους μνημονίου αλλά γιατί μαίνεται μια μεγάλη μάχη διεθνώς του ευρώ με το δολάριο και τα συμφέροντα είναι τεράστια.
Άλλη η στρατηγική των ΗΠΑ και άλλη της Γερμανίας και της Γαλλίας.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή η αναδιάρθρωση του χρέους θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα υλοποιηθεί προφανώς όχι σε ένα μήνα αλλά σε βάθος μηνών και όχι ετών.
Με βάση την Royal Bank of Scotland η αναδιάρθρωση θα πραγματοποιηθεί σε δύο κύματα.
Το πρώτο κύμα έχει ήδη ξεκινήσει και είναι θέμα λίγων μηνών να οριστικοποιηθεί.
Να επιμηκυνθεί το χρέος των 110 δις ευρώ από το 2013 τουλάχιστον έως το 2018.
Όμως το δεύτερο κύμα που θα επακολουθήσει θα είναι και το σημαντικότερο.
Το συνολικό χρέος της Ελλάδος είναι 317 δις ευρώ.
Με βάση την άποψη του βρετανικού στελέχους από τα 317 δις ευρώ θα αναδιαρθρωθούν θα επιμηκυνθούν τα 140 δις ευρώ.
Σε αυτά περιλαμβάνονται τα 126,7 δις ευρώ ομόλογα που λήγουν από 1 χρόνο έως 5 χρόνια και κάποια που λήγουν στην 6ετία.
Η αναδιάρθρωση που ουσιαστικά θα είναι επιμήκυνση θα πραγματοποιηθεί ως εξής.
Το  2012 λήγουν  33 δις ευρώ , το 2013 λήγουν 34 δις ευρώ το 2014 περί τα 43 δις ευρώ κ.ο.κ.
Το 2012 λοιπόν το ελληνικό κράτος θα ζητήσει από τους κατόχους ομολόγων αντί να αποπληρώσει τα 33 δις ευρώ να παρατείνει από 5 έως 10 χρόνια τα ομόλογα με το ίδιο επιτόκιο.
Δηλαδή αν κάποιος κατέχει 5ετές ομόλογο που λήγει το 2013 και λαμβάνει επιτόκιο π.χ. 5% δεν θα του καταβληθεί το κεφάλαιο αλλά θα παραταθεί για άλλα 5 χρόνια το ομόλογο με το ίδιο επιτόκιο π.χ. 5%.
Στόχος αυτής της κίνησης είναι να μην υπάρχουν αποπληρωμές ομολόγων. Ταυτόχρονα το ελληνικό δημόσιο ποντάροντας στην ανάκαμψη της οικονομίας της αύξησης του ΑΕΠ και ακολουθώντας το αμερικανικό μοντέλο αντιμετώπισης του χρέους υψηλός ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ και παραγωγή πλούτου με στόχο την μείωση του χρέους να αντιμετωπίσει, να διαχειριστεί το τεράστιο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας.


Υποσημείωση


Πολλοί ακόμη αμφισβητούν το ενδεχόμενο της επιμήκυνσης του χρέους, επικαλούμενοι το μνημόνιο.  Εμείς απλά θα αναφέρουμε ότι η επιμήκυνση του χρέους ως πιθανότητα έχει αυξηθεί κατακόρυφα το τελευταίο διάστημα…
Επίσης προσέξτε οι επόμενοι μήνες είναι πολύ σημαντικοί και καθοριστικοί για το μέλλον της χώρας....
Αυτά που συμβαίνουν δεν έρχονται στο φως για λόγους πολιτικών σκοπιμοτήτων. Σύντομα θα αποκαλύψουμε μια πτυχή άκρως ανατρεπτική και τότε θα φανερωθούν πολλά..
Κρατήστε αυτή την υποσημείωση...


Πέτρος Λεωτσάκος
www.bankingnews.gr
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Τον ταχύτερο υπολογιστή στον κόσμο έφτιαξε η Κίνα...



Την πρωτοκαθεδρία παγκοσμίως διεκδικεί η Κίνα ανακοινώνοντας πως πλέον δεν είναι οι ΗΠΑ η χώρα με τους ταχύτερους υπολογιστές στον κόσμο. Χάρη στο νέο της υπερ-υπολογιστή Τιανχέ-1 Α, που σημαίνει γαλαξίας η Κίνα κατέχει την πρώτη θέση στον κόσμο.

Ο εν λόγω υπολογιστής ενσωματώνει περισσότερους από 7.000 επεξεργαστές γραφικών της Nvidia και 14.000 επεξεργαστές της Intel.
Η μέση ταχύτητα του είναι γύρω στα 563.1 τεραφλόπ, ενώ....
ο "γαλαξίας" πιάνει ταχύτητες μέχρι και 2.507 πεταφλόπ, σύμφωνα με το BBC.
Ένα πεταφλόπ ισοδυναμεί με 1.000 τρισεκατομμύρια υπολογισμούς το δευτερόλεπτο.
Χρειάστηκαν δυο χρόνια εργασίας από διακόσιους επιστήμονες και 88 εκατ. δολάρια για να ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τιανχέ-1 Α.
Ο Τιανχέ-1 Α "πέρασε" μπροστά από τον αμερικανικό ΧΤ5 του Εθνικού Εργαστηρίου Όουκ Ριτζ του πανεπιστημίου του Τενεσί, ο οποίος έχει ισχύ μόνο 1,75 πεταφλόπ ανά δευτερόλεπτο.
Ο "γαλαξίας" ο οποίος ζυγίζει πάνω από 155 τόνους έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία εκτελώντας υπολογισμούς για λογαριασμό της μετεωρολογικής υπηρεσίας.
Σύμφωνα με το BBC, παρόλο που η Ιαπωνία ετοιμάζει πυρετωδώς ένα αντίστοιχο πανίσχυρο μηχάνημα, είναι δύσκολο να απειληθεί η κινεζική κυριαρχία.

Πηγή:  http://www.enet.gr

Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

«Εξαφανίζουν» τον Μητσοτάκη

Ο χρόνος άρχισε να μετράει αντίστροφα για το υπό ίδρυση κόμμα τηςΝτόρας Μπακογιάννη, και την ίδια στιγμή αρχίζει η σταδιακή αποχώρηση του επιτίμου Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας από τα τηλεοπτικά studios.
Σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες έχει ζητηθεί από τονΚωνσταντίνο Μητσοτάκη- ίσως τον τελευταίο statesman σ’ αυτό τον τόπο- να αποφύγει μέχρι την ίδρυση του νέου κόμματος κάθε τηλεοπτική ή άλλου είδους παρουσία.
Θυμίζουμε ότι την ίδια τακτική είχε ακολουθήσει το επιτελείο της Ντόρας στις εσωκομματικές εκλογές με τα γνωστά αποτελέσματα. Οι παρεμβάσεις του Επιτίμου θεωρούν ότι περιέχουν συμβολισμούς και αναδεικνύουν συνειρμούς που μάλλον δυσκολεύουν παρά διευκολύνουν το νέο εγχείρημα. Παρ’ όλα αυτά ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης θα συνεχίσει να εργάζεται παρασκηνιακά για τηνοργανωτική στελέχωση του νέου κόμματος. Άλλωστε είναι κοινό μυστικό ότι μεγάλο μέρος της ύπαρξης πυρήνων σε όλη την επικράτεια οφείλεται στην παρουσία του πρώην πρωθυπουργού. Πάντως δεν αποκλείεται να παρέμβει εκ νέου στην περίπτωση που η αποτίμηση του εκλογικού αποτελέσματος ευνοεί το γενικότερο σχεδιασμό του υπό ίδρυση κόμματος. Κι αυτό θα συμβεί εφόσον η Νέα Δημοκρατία δεν καταφέρει-ακόμα και σε επίπεδο εντυπώσεων- να μεταβάλλει υπέρ της το κλίμα.
Σ’ αυτή την περίπτωση μια νέα παρέμβαση Μητσοτάκη είναι πιθανό να γίνει πριν από την 21η Νοεμβρίου. Το βέβαιο είναι ότι αυτή τη φορά θα ακούσει τη Ντόρα- κάτι που δεν έκανε στις δύο προηγούμενες συνεντεύξεις που παραχώρησε- και δεν θα δώσει συνεντεύξεις μέχρι τις εκλογές. Το θέμα είναι αν θα αντέξει να μη σχολιάσει τα αποτελέσματα αμέσως μετά.

STATESMEN
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Το στοίχημα της… fast track χρεοκοπίας!


Το στοίχημα μιας… fast track ελληνικής χρεοκοπίας μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 «παίζουν» και πάλι από χθες τα πιο τολμηρά διεθνή hedge funds, οδηγώντας σε τεράστια ημερήσια άνοδο το κόστος ασφάλισης των ελληνικών ομολόγων, καθώς πληθαίνουν οι ενδείξεις, ότι το Βερολίνο, με την υποστήριξη και της Γαλλίας, αποφάσισε να επιβάλει στην Ευρωζώνη τη δημιουργία μηχανισμού ελεγχόμενης χρεοκοπίας.
Τα πενταετή συμβόλαια ασφάλισης ελληνικών ομολόγων από τον κίνδυνο χρεοκοπίας «σκαρφάλωσαν» πάλι χθες πάνω από τις 700 μονάδες βάσης, καταγράφοντας μια ημερήσια άνοδο 39 μονάδων. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρότι η αγορά είναι εξαιρετική ρηχή και είναι δύσκολο να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα, η μεγάλη ημερήσια άνοδος φαίνεται να αντανακλά αφενός την αυξημένη ζήτηση CDS για το ελληνικό χρέος, αλλά και τον επαναπροσδιορισμό των πιθανοτήτων χρεοκοπίας της χώρας από τους οίκους που παρέχουν συμβόλαια ασφάλισης.
Τα κοράκια της αγοράς αρχίζουν να ποντάρουν και πάλι στο στοίχημα μιας γρήγορης ελληνικής χρεοκοπίας, περιμένοντας να πληρωθούν τα τεράστια κέρδη τους ίσως και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011, δηλαδή με τη συμπλήρωση ενός έτους από τη συμφωνία στήριξης της χώρας με το μνημόνιο. Στους κύκλους των hedge funds, άλλωστε, το στοίχημα της Ελλάδας φαίνεται ήδη χαμένο, όπως φαίνεται από τα σχόλια που κάνουν την εμφάνισή τους στο διαδίκτυο.
Ενδεικτικό του κλίματος που διαμορφώνεται είναι το σχόλιο της Lighthouse Investment Management, που έκανε την εμφάνισή του χθες και στο γνωστό διεθνές site “zerohedge” (δείτε το εδώ: http://www.zerohedge.com/article/guest-post-trading-olives-and-feta-cheese-submarines-losing-proposition), με τον εύγλωττο τίτλο: «Η ανταλλαγή ελιών και φέτας με υποβρύχια είναι μια χαμένη υπόθεση».
Ο αρθρογράφος τονίζει, ότι η υποστήριξη της Ελλάδας είχε νόημα για την Γερμανία, όσο η χώρα δαπανούσε τεράστια ποσά σε εξοπλιστικά προγράμματα, στηρίζοντας τη βιομηχανία οπλικών συστημάτων της Γερμανίας, αλλά πλέον έχει γίνει σαφές ότι η «κούρσα» των εξοπλισμών τελείωσε, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει βέβαιη χρεοκοπία –το χρέος θα φθάσει το 150% του ΑΕΠ, οι πληρωμές τόκων θα απορροφούν 7,5%-15% του ΑΕΠ κάθε χρόνο, εκ των οποίων τα τρία τέταρτα θα φεύγουν από τη χώρα, λόγω του τεράστιου εξωτερικού χρέους. Κάπως έτσι, σύμφωνα με τον αρθρογράφο, τελειώνει το… φέτα και ελιές για αγορές υποβρυχίων (όλως τυχαίως, η HDW αποφάσισε να εγκαταλείψει βιαστικά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά…).
Τέτοια άρθρα θα μπορούσαν να αποτελούν τη συνήθη «διανοητική επένδυση» των κερδοσκοπικών στρατηγικών κατά της Ελλάδας. Δυστυχώς, όμως, η χθεσινή ομιλία-σοκ της Άνγκελα Μέρκελ στο γερμανικό Κοινοβούλιο  «δένει» απόλυτα με το σενάριο της οριστικής εγκατάλειψης των προσπαθειών διάσωσης της χώρας από τη χρεοκοπία με κεφάλαια από το γερμανικό προϋπολογισμό, καθώς το Βερολίνο εγκαταλείπει πλέον τα μισόλογα και πιέζει ανοικτά για την άμεση αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Συνθήκης. Και, βεβαίως, η τοποθέτηση της Γερμανίδας καγκελαρίου αποτελεί ηχηρό ράπισμα στον Ντομινίκ Στρος Καν, που απηχώντας τη βούληση της Ουάσιγκτον έσπευσε να προλειάνει το έδαφος για μια ευνοϊκή συμφωνία αναχρηματοδότησης της Ελλάδας.
Η Άνγκελα Μέρκελ ξεκαθάρισε, ότι το Βερολίνο δεν πρόκειται να συναινέσει σε καθιέρωση ενός μόνιμου μηχανισμού στήριξης των ασθενών οικονομιών της Ευρωζώνης (το ελληνικό «πακέτο», όπως και το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, που συμφωνήθηκε παράλληλα λήγει το 2013), αν δεν αναθεωρηθεί η Συνθήκη, ώστε να ενσωματωθούν οι σκληροί όροι της Γερμανίας: δηλαδή, η αναδιάρθρωση του χρέους των χωρών που θα ενταχθούν στο μηχανισμό ελεγχόμενης χρεοκοπίας, με «κούρεμα» των πιστωτών και αποβολή της χρεοκοπημένης χώρας από το μηχανισμό λήψης αποφάσεων της Ευρωζώνης (ουσιαστικά, δηλαδή, το τιμόνι της οικονομικής πολιτικής στις χρεοκοπημένες χώρες φεύγει οριστικά από τα χέρια των κυβερνήσεών τους, για όσο θα διαρκεί η υποστήριξή τους με ευρωπαϊκά δάνεια).
Διαπιστώνοντας τα πολλαπλά οικονομικά και πολιτικά αδιέξοδα των προγραμμάτων λιτότητας που έχουν επιβληθεί στην περιφέρεια της Ευρωζώνης, με πρώτη βεβαίως την Ελλάδα, που είναι πιθανό να οδηγηθεί ακόμη και σε πρόωρες εκλογές, λόγω της γενικευμένης δυσαρέσκειας για τα μέτρα του μνημονίου, η γερμανική ηγεσία φαίνεται πλέον ότι εκβιάζει ανοικτά τους εταίρους της Ευρωζώνης: ή θα δεχθείτε τους γερμανικούς όρους για την ελεγχόμενη χρεοκοπία, ή θα αφεθούν στην τύχη τους οι προβληματικές χώρες μετά το 2013, αντιμετωπίζοντας τον ορατό κίνδυνο χρεοκοπίας και εξόδου από το ευρώ.
Επιταχύνοντας τις εξελίξεις, η κ. Μέρκελ ξεκαθάρισε χθες, ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα κληθεί να δώσει άμεσα εντολή στον Ρομπάι να παρουσιάσει ένα σχέδιο αναθεώρησης της Συνθήκης, για να προωθηθεί το συντομότερο προς έγκριση από τις χώρες-μέλη. Στη στρατηγική αυτή, το Βερολίνο έχει την υποστήριξη και της Γαλλίας, που αρνείται πλέον να παίξει ρόλο… κηδεμόνα των ασθενών οικονομιών, ενώ το Λονδίνο παρακολουθεί από απόσταση τις εξελίξεις («οι τροποποιήσεις δεν μας αφορούν, γιατί δεν πρόκειται να γίνουμε μέλη της Ευρωζώνης», τόνισε χθες ο Ντέιβιντ Κάμερον).
Αν ο γερμανικός… οδοστρωτήρας συνεχίσει να κινείται με τους ρυθμούς αυτούς και οι δυσκολίες στην εφαρμογή του μνημονίου αποδειχθούν ανυπέρβλητες (οι τάσεις… ηρωικής εξόδου του Πρωθυπουργού από την εξουσία προς αυτή την κατεύθυνση συγκλίνουν), η Ελλάδα ίσως βρεθεί ακόμη και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 στη δεινή θέση, να γίνει η πρώτη χώρα όπου θα εφαρμοσθεί ο γερμανικός μηχανισμός της ελεγχόμενης χρεοκοπίας.
Οι πιθανότητες να επαληθευθεί αυτό το σενάριο δεν είναι πλέον αμελητέες, γι’ αυτό και οι κερδοσκόποι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν 720.000 ευρώ για να ασφαλίσουν 10 εκατ. ευρώ ελληνικού χρέους: αν το στοίχημα της… fast track χρεοκοπίας επαληθευθεί, μέσα σε λίγους μήνες οι κερδοσκόποι θα έχουν 14πλασιάσει το «ποντάρισμά» τους. Καθόλου άσχημα…


ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ10
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Μήπως συμφέρει το ΔΝΤ να μην αποπληρωθεί ποτέ το ελληνικό χρέος;

bankruptcyΣύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας το κόστος της αποπληρωμής των επιτοκίων των δανείων που είχε λάβει μία ομάδα 109 δανειοληπτριών κρατών μεταξύ του 1980 και του 1986, έφτανε τα 326 δις δολάρια όταν το αρχικό χρέος ήταν της τάξης των 430 δις δολαρίων. Προσθέτοντας το κεφάλαιο που απέμενε να αποπληρωθεί, ύψους 322 δις δολαρίων, το συνολικό ποσό τόκων και κεφαλαίου ανέρχονταν στα 658 δις  Παρά τις τεράστιες προσπάθειες των δανειοληπτριών κρατών να πληρώσουν τα χρέη τους, στο τέλος του 1986 κατέληξαν να χρωστούν  στους δανειστές τους 882 δις δολάρια, δηλαδή περισσότερο από το διπλάσιο του κεφαλαίου που είχαν δανειστεί. Αυτό ήταν αποτέλεσμα του φαινομένου της ʽπυραμίδας χρέουςʼ που δημιουργήθηκε από τον ανατοκισμό των δανείων και από την αύξηση του Libor πάνω στο οποίο είχαν εκδοθεί τα δάνεια, εξαιτίας της αλλαγής της νομισματικής πολιτικής των ΗΠΑ.

Το φαινόμενο της ʽπυραμίδας χρέουςʼ αποτυπώνεται και στα στατιστικά στοιχεία για το συνολικό χρέος όλων των κρατών χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων το οποίο αυξήθηκε από 1,4 τρις το 1990 σε 2,5 τρις το 2000, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις ο τόκος των δανείων που δεν πληρώθηκε προστέθηκε στο κεφάλαιο με επιπλέον χρέωση η οποία οδήγησε στην εκθετική αύξηση του χρέους.

Λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις του ΔΝΤ ότι το ελληνικό χρέος θα αυξηθεί στο 142,7% του ΑΕΠ στο τέλος του 2010 από το 111% του ΑΕΠ το Μάιο του 2010, ενώ μέχρι το 2013 θα έχει ξεπεράσει το 150% του ΑΕΠ (με την προϋπόθεση ότι το euribor πάνω στο οποίο έχουν εκδοθεί τα ελληνικά δάνεια δε θα αυξηθεί γιατί αν συμβεί το αντίθετο κανείς δε μπορεί να γνωρίζει το ύψος στο οποίο μπορεί να φτάσει το χρέος) γεννιούνται βάσιμες υποψίες πως με την έλευση του στην Ελλάδα το ΔΝΤ έφερε μαζί του και το φαινόμενο της ʽπυραμίδας χρέουςʼ.

Μέχρι σήμερα και παρά τις δραματικές προβλέψεις όλοι ποντάρουν στην απλή λογική που λέει πως εφόσον το ΔΝΤ και η ΕΕ  έχουν δανείσει τα ʽχρήματαʼ τους στην Ελλάδα τους συμφέρει να κάνουν οτιδήποτε μπορούν για να τη βοηθήσουν να τα αποπληρώσει και έτσι, κατά κάποιο τρόπο, τα συμφέροντα δανειστών και δανειολήπτη έχουν μία κοινή τομή, κάτι που δημιουργεί ένα υποτυπώδες αίσθημα ασφάλεια. Σύμφωνα με πηγές εκτός Ελλάδας, ωστόσο, δεν είναι κατʼ ανάγκη αυτή η αλήθεια. Για παράδειγμα, αν και το ΔΝΤ και οι έμποροι χρέους υπολογίζουν ότι το 80% των δανείων που έχουν δώσει σε χώρες του Τρίτου Κόσμου δεν πρόκειται να αποπληρωθούν ποτέ αυτό τους αφήνει αδιάφορους και συνεχίζουν να τους δανείζουν, αρκεί να παρατείνουν τη νομική δέσμευση αυτών των κρατών και με όπλο αυτήν και το απλήρωτο χρέος να εξασφαλίζουν, μεταξύ άλλων, την αποπληρωμή των τόκων, τον έλεγχο τους και την απόκτηση των δημόσιων περιουσιακών τους στοιχείων σε τιμή ευκαιρίας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές το μεγάλο κόλπο του ΔΝΤ ολοκληρώνεται με την ʽαναδιάρθρωση του χρέουςʼ του δανειστή ο οποίος όσο πληρώνει τους τόκους του εξασφαλίζει τέσσερα δώρα για τους δανειστές: α) ότι θα αποκομίζουν ένα τεράστιο κέρδος από το ολοένα και μεγαλύτερο ποσό εξυπηρέτησης των τόκων του χρέους, β) ότι θα συνεχίσουν να ελέγχουν το δανειστή και να έχουν πρόσβαση στους πόρους του σε πολύ προνομιακές τιμές, γ) ότι το κράτος δε θα πτωχεύσει και έτσι οι τράπεζες δα θα χρειαστεί να διαγράψουν το χρέος από το ενεργητικό τους και δ) ότι οι τράπεζες θα συνεχίσουν να μπορούν να χρησιμοποιούν τα δάνεια ως εγγύηση για την εξασφάλιση περαιτέρω δανεισμού σε έναν φαύλο κύκλο δημιουργίας χρήματος μέσα στο κλασματικό αποθεματικό τραπεζικό σύστημα.

Στην έκθεση του ΔΝΤ που συντάχτηκε σε απάντηση του ελληνικού αιτήματος για ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης, αναφέρεται πως ʽυπάρχουν σημαντικά ρίσκα στο πρόγραμμα χρηματοδότησης που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την δυνατότητα της Ελλάδας να ξεπληρώσει το Ταμείοʼ ενώ σε άλλο σημείο της ίδιας έκθεσης προβλέπεται ότι οι τόκοι των δανείων θα φτάσουν στο 17% του ελληνικού ΑΕΠ και στο 46% των συνολικών δημοσίων εσόδων, ξεπερνώντας το 60% των εσόδων από τις ελληνικές εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών. Με άλλα λόγια, προκειμένου να αποπληρωθεί το ΔΝΤ και οι δανειστές μας από την ΕΕ θα χρειάζονται τα μισά ετήσια έσοδα του δημοσίου γεγονός που σημαίνει πως περισσότερο από το 50% των φόρων που θα πληρώνει ο Έλληνας πολίτης (μέσα από τις αυξήσεις σε ΦΠΑ, σε πετρέλαιο, ΔΕΗ, κλπ) αλλά και των χρημάτων που θα αποκομίζονται από τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, θα πηγαίνει στους δανειστές για την αποπληρωμή των τόκων των δανείων των πακέτων ʽστήριξηςʼ.

Από όλα τα παραπάνω διαφαίνεται μία άλλη διάσταση της ελληνικής κρίσης χρέους μέσα από την οποία προκύπτουν και οι απαντήσεις σε όλα τα εφιαλτικά ερωτήματα σχετικά με το πώς θα πληρωθούν τα υπέρογκα ποσά στα επόμενα χρόνια με αποκορύφωμα αυτά του 2014-2015. Και η απάντηση είναι απλή: δε θα πληρωθούν.

Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, το ΔΝΤ δεν είναι εδώ για να μας βοηθήσει να πληρώσουμε το χρέος μας αλλά για να εξασφαλίσει ότι θα χρωστάμε για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Πάνος Παναγιώτου
χρηματιστηριακός τεχνικός αναλυτής
διευθυντής GSTA/EKTA
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Πως διαμορφώνονται τα νέα τεκμήρια διαβίωσης κατοικίας


Με την παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 3842/2010 αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 16 του Κ.Φ.Ε. με αποτέλεσμα οι δαπάνες διαβίωσης των φορολογουμένων να προσδιορίζονται με αντικειμενικά κριτήρια και όχι με τεκμαρτό τρόπο. Το εισόδημα πλέον προσδιορίζεται αντικειμενικά με βάση τη συνολική ετήσια δαπάνη του φορολογούμενου, της συζύγου του και των προσώπων που συνοικούν και τον βαρύνουν.
Με τις νέες διατάξεις του άρθρου 16 καθιερώνεται ένα νέο σύστημα προσδιορισμού των δαπανών που απαιτούνται να γίνουν λόγω της κατοχής και χρήσης ορισμένων περιουσιακών στοιχείων (κατοικία, Ι.Χ. αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, πισίνες, κ.λπ.), καθώς και λήψης υπηρεσιών (δαπάνες ιδιωτικών σχολείων, βοηθητικό προσωπικό).
Σκοπός του προσδιορισμού των δαπανών με αντικειμενικό τρόπο είναι η δημιουργία ενός μηχανισμού για τον υπολογισμό του ετήσιου κόστους λειτουργίας και συντήρησης, προκειμένου να εκτιμηθεί ένα ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα.
Για τον ακριβή προσδιορισμό του εισοδήματος με βάση τη χρησιμοποιούμενη κατοικία λαμβάνονται υπόψη:
α) Η κύρια κατοικία
β) Η δευτερεύουσα κατοικία
Ως κύρια κατοικία νοείται:
• Η ιδιοκατοικούμενη κατοικία
• Η μισθωμένη κατοικία
• Η κατοικία που παραχωρήθηκε δωρεάν στο φορολογούμενο.

Α. Δαπάνη κύριας κατοικίας
Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις για τον προσδιορισμό της ετήσιας δαπάνης κύριας κατοικίας γίνεται διάκριση των κύριων χώρων και των βοηθητικών χώρων αυτής.
Η βάση υπολογισμού της "ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης κατοικίας" είναι η επιφάνεια της κατοικίας, η οποία διαιρείται σε πέντε (5) κλιμάκια, ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.) της επιφάνειάς της.
Ειδικότερα, με την περίπτωση α΄ της παρ. 1 του άρθρου 16  ορίζεται ότι η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης για κύρια κατοικία υπολογίζεται με βάση την επιφάνειά της ως εξής:
• μέχρι και 80 τ.μ. κύριοι χώροι, 30 ευρώ ανά τ.μ.
• από 81 τ.μ. μέχρι και 120 τ.μ. κύριοι χώροι, 50 ευρώ ανά τ.μ.
• από 121 τ.μ. μέχρι και 200 τ.μ. κύριοι χώροι, 80 ευρώ ανά τ.μ.
• από 201 τ.μ. μέχρι και 300 τ.μ. κύριοι χώροι, 150 ευρώ ανά τ.μ.
• από 301 τ.μ. και άνω κύριοι χώροι, 300 ευρώ ανά τ.μ.
Συνεπώς, ο προσδιορισμός της ετήσιας δαπάνης για την κύρια κατοικία γίνεται κλιμακωτά, ανάλογα με την επιφάνεια των κύριων χώρων.
Όσον αφορά τους βοηθητικούς χώρους, η ετήσια αντικειμενική τους δαπάνη διαβίωσης υπολογίζεται στα τριάντα (30) ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (τ.μ.) ανεξάρτητα από το μέγεθος της συνολικής τους επιφάνειας.
Η αντικειμενική δαπάνη των βοηθητικών χώρων της κατοικίας προστίθεται στην αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει για τους κύριους χώρους της κατοικίας και το άθροισμα τους αποτελεί την ετήσια αντικειμενική δαπάνη της κύριας κατοικίας.
Τα παραπάνω ποσά προσαυξάνονται με ένα ποσοστό ανάλογα με την τιμή ζώνης της περιοχής που βρίσκεται το ακίνητο.
Ειδικότερα, προκειμένου για κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης, σύμφωνα με τον αντικειμενικό προσδιορισμό των ακινήτων:
α) Από 2.800 έως 4.999 ευρώ ανά τ.μ., συντελεστής προσαύξησης 40%.
β) Από 5.000 ευρώ και άνω ανά τ.μ., συντελεστής προσαύξησης 70%.
Για ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης κάτω από 2.800 ευρώ ανά τ.μ. δεν προβλέπεται προσαύξηση.
Για τα ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας ακινήτων θα λαμβάνεται υπόψη η τιμή εκκίνησης.
Το ποσό που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της αντικειμενικής δαπάνης της κύριας κατοικίας, όπως διαμορφώνεται παραπάνω, με τον οριζόμενο συντελεστή 40% ή 70%, προσαυξάνει την αντικειμενική δαπάνη των κύριων και βοηθητικών χώρων της κύριας κατοικίας.
Ειδικά αν πρόκειται για μονοκατοικία, τα παραπάνω ποσά των κύριων και βοηθητικών χώρων, όπως έχουν προσαυξηθεί με το συντελεστή 40% ή 70% ανάλογα με την τιμή ζώνης προσαυξάνονται επιπλέον με ποσοστό 20%. Το τελικό ποσό που προκύπτει αντιπροσωπεύει την ετήσια αντικειμενική δαπάνη της μονοκατοικίας.


Β. Δαπάνη δευτερεύουσας κατοικίας
Ο προσδιορισμός της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης της δευτερεύουσας κατοικίας καθορίζεται με την περίπτωση β' της παρ. 1 του άρθρου 16 του Κ.Φ.Ε.. Στον προσδιορισμό αυτό περιλαμβάνονται οι δευτερεύουσες κατοικίες που ιδιοκατοικούνται ή μισθώνονται ή έχουν παραχωρηθεί δωρεάν.
Ο υπολογισμός της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης της δευτερεύουσας κατοικίας ορίζεται στο ένα δεύτερο (1/2) της ετήσιας δαπάνης, όπως αυτή προσδιορίζεται στην περίπτωση της κύριας κατοικίας. Ακολουθείται δηλαδή η ίδια μεθοδολογία, όπως στην περίπτωση της κύριας κατοικίας.
Όπως και στην κύρια κατοικία, λαμβάνονται ως βάση τα τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.) τόσο των κύριων χώρων της δευτερεύουσας κατοικίας όσο και οι βοηθητικοί χώροι αυτής. Η δαπάνη που προκύπτει προσαυξάνεται και με το συντελεστή 40% ή 70%, ανάλογα με την τιμή ζώνης.


Γ. Ειδικές περιπτώσεις
• Μίσθωση κατοικίας για ορισμένους μήνες
Αν η κατοικία μισθώνεται ορισμένους μήνες μέσα στο έτος, τα ετήσια ποσά της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης θα επιμερίζονται με βάση τους μήνες που διαρκεί η μίσθωση. Προκειμένου για δευτερεύουσες εξοχικές κατοικίες δεν ισχύει πλέον ο περιορισμός της ετήσιας δαπάνης διαβίωσης που προκύπτει από αυτές, σε τρεις μήνες το έτος.
• Κενές κατοικίες
Δεν υπολογίζεται ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης στις περιπτώσεις των κενών κατοικιών. Προκειμένου για κατοικίες που παραμένουν κενές για διάστημα μεγαλύτερο των έξι μηνών, απαιτείται η προσκόμιση φωτοαντίγραφων λογαριασμών της ΔΕΗ ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο (π.χ. λογαριασμοί ύδρευσης, κοινοχρήστων) από το οποίο να αποδεικνύεται ότι το ακίνητο ήταν κενό για όλο το υπόψη διάστημα.
• Μίσθωση δευτερεύουσας κατοικίας για τουριστικούς λόγους από μόνιμους κατοίκους του εξωτερικού
Γίνεται δεκτό ότι δεν υπολογίζεται αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης για δευτερεύουσες κατοικίες που μισθώνουν μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού για τουριστικούς λόγους.
• Συνιδιοκτησία ακινήτου
Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του ακινήτου, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης θα υπολογίζεται με βάση τη συνολική επιφάνεια της κατοικίας και στη συνέχεια θα γίνεται ο επιμερισμός της, μεταξύ των συνιδιοκτητών, με βάση τα ποσοστά συνιδιοκτησίας τους. Διευκρινίζεται ότι, σε περίπτωση συνιδιοκτησίας μιας κατοικίας π.χ. από δύο συνιδιοκτήτες όπου ο ένας έχει παραχωρήσει το ποσοστό ιδιοκτησίας του στον άλλο προκειμένου ο τελευταίος να χρησιμοποιήσει την κατοικία στο σύνολό της, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης που προκύπτει από τη συνολική επιφάνεια της κατοικίας θα βαρύνει τον ιδιοκτήτη που χρησιμοποιεί την κατοικία αυτή.
• Ετήσια αντικειμενική δαπάνη κατοικίας για συνταξιούχους
Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη της κατοικίας που υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 του Κ.Φ.Ε., εφαρμόζεται μειωμένη κατά ποσοστό 30%, αν πρόκειται για συνταξιούχους, οι οποίοι έχουν υπερβεί το 65ο έτος της ηλικίας τους.


Γ. Ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη
Με τις διατάξεις της περίπτωσης θ' της παρ. 1 του άρθρου 16 διευκρινίστηκε ότι η ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη του φορολογουμένου ορίζεται σε τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ προκειμένου για τον άγαμο και σε πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για τους συζύγους που υποβάλλουν κοινή δήλωση.
Αυτό σημαίνει ότι ο φορολογούμενος ακόμα και να μην έχει στην κατοχή του περιουσιακά στοιχεία, π.χ. κατοικία, αυτοκίνητο Ι.Χ., σκάφη αναψυχής, πισίνες κ.λπ., στον υπολογισμό της ετήσιας δαπάνης διαβίωσης, θα προστεθεί και ένα εφάπαξ ποσό που χαρακτηρίζεται ως "ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη", δηλαδή ένα πάγιο τέλος διαβίωσης που ορίζεται σε 3.000 ευρώ, προκειμένου για τον άγαμο φορολογούμενο και σε 5.000 ευρώ για τους συζύγους που υποβάλλουν κοινή δήλωση.


Δ. Παραδείγματα ετήσιας δαπάνης διαβίωσης
Παράδειγμα 1ο
Άγαμος με κατοικία σε διαμέρισμα πολυκατοικίας επιφάνειας 95 τ.μ. με βοηθητικούς χώρους 15 τ.μ. σε περιοχή με Τιμή Ζώνης κάτω των 2.800 ευρώ.

Ετήσια δαπάνη κύριας κατοικίας:
80*30=2.400 ευρώ
Για τα επόμενα 15 τ.μ.:
15*50=750 ευρώ
Ετήσια δαπάνη βοηθητικών χώρων:
15*30=450 ευρώ
Σύνολο:
2.400+750+450=3.600 ευρώ
Προσαύξηση λόγω τιμή ζώνης:
Δεν προβλέπεται

Αντικειμενική δαπάνη κατοικίας:
3.600 ευρώ
Ελάχιστη αντικ. δαπάνη άγαμου:
3.000 ευρώ
Συνολική αντικ. δαπάνη διαβίωσης:
6.600 ευρώ


Παράδειγμα 2ο
Έγγαμος για μονοκατοικία με επιφάνεια κύριων χώρων 120τ.μ., βοηθητικούς χώρους 20 τ.μ. σε περιοχή με τιμή ζώνης 3.500 ευρώ. Επίσης, διατηρεί και δευτερεύουσα κατοικία 60 τ.μ. σε περιοχή με Τιμή Ζώνης κάτω των 2.800 ευρώ

Κύρια κατοικία:

Ετήσια δαπάνη κύριας κατοικίας:
80*30=2.400 ευρώ
Για τα επόμενα 40 τ.μ.:
40*50=2.000 ευρώ
Ετήσια δαπάνη βοηθητικών χώρων:
20*30=600 ευρώ
Σύνολο:
2.400+2.000+600=5.000 ευρώ
Προσαύξηση λόγω τιμή ζώνης:
5.000*1,4=7.000 ευρώ
Προσαύξηση λόγω μονοκατοικίας:
7.000*1,2=8.400 ευρώ
Συνολική δαπάνη διαβίωσης κατοικίας:
8.400 ευρώ

Δευτερεύουσα κατοικία:

Ετήσια δαπάνη δευτερεύουσας κατοικίας:
60*30=1.800*1/2=900 ευρώ


Αντικειμενική δαπάνη κύριας κατοικίας:
8.400 ευρώ
Αντικειμενική δαπάνη δευτερεύουσας κατοικίας:
900 ευρώ
Ελάχιστη αντικ. δαπάνη έγγαμου:
5.000 ευρώ
Συνολική αντικ. δαπάνη διαβίωσης:
14.300 ευρώ

Μυρσίνη Δρίμτζια, Οικονομολόγος, Συνεργάτης της Επιστημονικής Ομάδας της Epsilon Net


in.gr
Διαβάστε περισσότερα ... Bookmark and Share

Recent Posts

free counters